Western-ordlista

C

CeciliaW

Ja, som "vanlig engelsk hobbyryttare" med visst westernsug, så läser jag trådarna här på westernforumet med stort intresse. Dock går jag bet ibland när det gäller facktermer inom westernridningen, varav många är på engelska. Då dök tanken upp - att skapa en westernordlista! :idea:

Skulle därför bli oändligt glad om ni inbitna Westernmänniskor vill hjälpa till att skapa en ordlista i den här tråden. Allt från enkla saker som vad tyglar heter, till klubbförkortningar, rörelser, utrustning till häst och människa, etc etc.

Alla bidrag emottages tacksamt! :bow:

Sv: Western-ordlista

Jag är också lite sugen på Western men precis som du helt grön med alla "western-ord". Tycker det låter toppen med western-ordlista. :D

Känner igen detta med alla förkortningar mm från när jag började med western, det snurrade i huvudet innan begreppen reddes ut.:confused:

Men det verkar vara en stor uppgift och svårt att veta vad just du inte förstår.
Lättare att fråga när uttryck och förkortningar kommer upp i sammanhanget. Bra undra så förklarar nog westernfolket gärna.:)

Ja, som "vanlig engelsk hobbyryttare" med visst westernsug, så läser jag trådarna här på westernforumet med stort intresse. Dock går jag bet ibland när det gäller facktermer inom westernridningen, varav många är på engelska. Då dök tanken upp - att skapa en westernordlista! :idea:

Skulle därför bli oändligt glad om ni inbitna Westernmänniskor vill hjälpa till att skapa en ordlista i den här tråden. Allt från enkla saker som vad tyglar heter, till klubbförkortningar, rörelser, utrustning till häst och människa, etc etc.

Alla bidrag emottages tacksamt! :bow:

Tyglar= reins (spit reins=delade tyglar)
Styra med tygeltryck mot halsen=neck rein
custom made= hand( special?) gjord( eg gjord för kund ordagrant)
Cutting= skilja en ko från resten av hjorden
Trail= tävlingsgren med mycket bommar på marken och grind att öppna, bro att gå över etc
Spin= Snurra fort med ett pivotben i marken
Pivotben= inner bakben som står stilla i en spin
Run down= galoppera fort en raksträcka och sedan slide stop
Slide stop= stoppa snabbt från galopp med bakbenen väl under sig och liksom glida fram i stoppet på dem, kan bli många meter!
Roll Back= komma i galopp,stanna och direkt vända sig utåt 180° och galoppera iväg igen (med rätt galopp)
WRAS= Western Riders Association of Sweden
AQHA= American Quarter Horse Association
SQHA= Swedish Quarter Horse Association
SRHA= Swedish Reining Horse Association

Tyglar= reins (spit reins=delade tyglar)
Styra med tygeltryck mot halsen=neck rein
custom made= hand( special?) gjord( eg gjord för kund ordagrant)
Cutting= skilja en ko från resten av hjorden
Trail= tävlingsgren med mycket bommar på marken och grind att öppna, bro att gå över etc
Spin= Snurra fort med ett pivotben i marken
Pivotben= inner bakben som står stilla i en spin
Run down= galoppera fort en raksträcka och sedan slide stop
Slide stop= stoppa snabbt från galopp med bakbenen väl under sig och liksom glida fram i stoppet på dem, kan bli många meter!
Roll Back= komma i galopp,stanna och direkt vända sig utåt 180° och galoppera iväg igen (med rätt galopp)
WRAS= Western Riders Association of Sweden
AQHA= American Quarter Horse Association
SQHA= Swedish Quarter Horse Association
SRHA= Swedish Reining Horse Association
Pad= Tjockare typ av schabrak som används under sadeln
Tie-strap= lång jord som du spänner sadeljorden med (tänk dressyrsadel)
Off-billet= kortare jord på motsatt sida fr tiestrap
Filt= oftast av ull som läggs mellan pad och häst
(om det inte är en showfilt, då ligger den mellan sadel och pad)
Concha eller concho= Metall"bucklor" som används att smyccka utrustningen med
Fender= Stigläder
BA= en speciell bett-typ som heter Billy Allen

Sen finns det en uppsjö ord som förklarar färg, form och lite annat vad gäller hästen, men där får du fråga alt söka.
Likaså sadelns delar

Liknande trådar

Western Jag fick en prova-på-western-ridning av tralala i julklapp och igår åkte vi en jäkla massa mil åt helt fel håll för vår utflykt...
Svar
7
· Visningar
1 458
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka