Sv: Welshtråden
Gör även ett inlägg om min förra welshponny.
Muscot 1995-2007 e: Hellekis Timjan u: Allvargrimmens Mynta
Kotten som han kallades var min första egna häst, han var 5år när jag köpte honom och han var en riktig busponny!
Under årens lopp visade han otroligt mycket hyss, bland annat...
*han började öppna boxdörren, så vi fick knyta runt snören på kvällarna för att hålla han "instängd". Då tog han och lyfte av planka efter planka på boxväggen. (satt i ubalkar och var ett helvete att få loss när vi provade) man han lyckades, kastade ut dom på stallgången och gick sedan ut för att vrida på vattenkranen och få till översvämning i stallet!
*När han stod i sjukhage så hoppade han över stillastående, då var han 135cm och grinden var lika hög.
* När han var hemma på gården när vi byggde altan till huset så gick han och stal plankorna utav pappa när han snickrade.
Ja det finns otroligt mycket historer om den hästen.
Han och jag tävlade i western vilket han var jätteduktig i, dock visste han oftast själv vad som skulle göras så man han inte riktigt bestämma själv. Kom man till "grinden" så öppnade han och stängde den själv fast att det var jag som skulle göra det. Kom det en bomm så skyndade han sig dit och gjorde sin sidepass
Han var en häst som alla hästfolk i byn kände till och tyckte om, han blev smeknamnen "mini-andalusiern" & "Mulle" då dom tyckte han påminnde om Mulle i Min Häst tidningarna.
Tyvärr så var det mycket tok under åren vi hade honom också, han fick hemsk klåda, han tappade all päls och blev en "rosa häst". Späckknölar på nacke och rumpa och veterinärerna funderade och funderade men vi kunde inte lista ut vad som var fel. Värst var väl att han drabbades av Fång flera gånger per år....
Men till slut så kom man fram till att han hade blivit diabetiker, och veterinären kunde inte göra annat än att dömma ut honom!
Men han kommer alltid att vara min lilla drömponny, vi hade så otroligt roligt tillsammans i allting vi gjorde!