Welshtråden

Sv: Welshtråden

Hingst f-09
och ska användast till mina hbl tanter så det blir ponnyer ;)

Och är under "inkörning" och förbreds för 3 års test i augusti :)
 
Sv: Welshtråden

Fin han är! Är han godkänd för welshavel ? Hur förbereder du inför 3 års? var ska du visa?
 
Sv: Welshtråden

Jag köpte honom i mars och han var inte i skick att visa för någon avelsnämn i år, så nej, han är inte införd i kvalitets boken eller visad.

Ska visa i åstorp, nära och bra då jag bor i bjuv :)

Just nu tränar vi på att löshoppa( han hoppas som en guuuud:love:)

Han är hingst bes på klinik och fick JÄTTE mycket beröm! Dom tyckte att han var super fin, och "gud vad han kan röra sig" och många andra super lativ ;)

Så jag hoppas att det kommer ploppa ut nått gult, sött med mycket tecken :angel: till nästa vår/sommar :D
 
Sv: Welshtråden

Vad kul med lite fart i tråden!
Jättefina ponnyer allihop! :d




Vad gör du med din lilla söta welsh? :D

Hon är en fyraåring som håller på att utbildas som barnponny hon också. (bra uttryck sassiball!) Inkörd och älskar att dra vagn vilket jag brukar göra med henne, sedan har jag en tioårig tjej som är här och rider henne regelbundet.
Vi har även prövat på några utställningar men där lär vi nog inte nå några större framgångar. :p
 
Sv: Welshtråden

Jag har ett litet sto född 2009 som heter La Chanel, hon är efter Etrams black sin (arab) och undan Chantie (welsh).

Jag köpte henne oktober 2011, då hon var trött på att gå som sällskap och ville göra något roligare. Började rida in henne november 2012 och allt har gått hur bra som hellst. Hon är en otroligt cool individ som är otroligt säker i sig själv, inget är omöjligt, allting ska provas och hon är ett riktigt charmtroll som kommer fram först i hagen jämt! :)

Hon rids nu i både skritt, trav & galopp men i lagom mängd. Vi ska väl nu på sensommaren börja utvecklas lite mera och förhoppningsvis sikta in oss att visa oss på tävlingsbanorna nästa år.
Blir nog troligast några westerngrenar då det är det matte mest hållt på med, men rider även dressyr även om jag inte varit ute på någon tävlingsbana ännu! ;)

a2d7fe0c-dd00-4665-a4fd-be9736a365bc4.jpg


61ea4940-0438-498f-b403-b8a0cb1688aa3.jpg


041987c0-6a34-44d6-a97d-471dd9095b7a3.jpg


137ebaa4-6cbc-4170-ba6f-a91ca99131493.jpg


810bfcbb-47e3-4706-8c73-223e8cd709283.jpg
 
Sv: Welshtråden

Gör även ett inlägg om min förra welshponny.

Muscot 1995-2007 e: Hellekis Timjan u: Allvargrimmens Mynta

Kotten som han kallades var min första egna häst, han var 5år när jag köpte honom och han var en riktig busponny!

Under årens lopp visade han otroligt mycket hyss, bland annat...

*han började öppna boxdörren, så vi fick knyta runt snören på kvällarna för att hålla han "instängd". Då tog han och lyfte av planka efter planka på boxväggen. (satt i ubalkar och var ett helvete att få loss när vi provade) man han lyckades, kastade ut dom på stallgången och gick sedan ut för att vrida på vattenkranen och få till översvämning i stallet!

*När han stod i sjukhage så hoppade han över stillastående, då var han 135cm och grinden var lika hög.

* När han var hemma på gården när vi byggde altan till huset så gick han och stal plankorna utav pappa när han snickrade.

Ja det finns otroligt mycket historer om den hästen.

Han och jag tävlade i western vilket han var jätteduktig i, dock visste han oftast själv vad som skulle göras så man han inte riktigt bestämma själv. Kom man till "grinden" så öppnade han och stängde den själv fast att det var jag som skulle göra det. Kom det en bomm så skyndade han sig dit och gjorde sin sidepass ;)

Han var en häst som alla hästfolk i byn kände till och tyckte om, han blev smeknamnen "mini-andalusiern" & "Mulle" då dom tyckte han påminnde om Mulle i Min Häst tidningarna.

Tyvärr så var det mycket tok under åren vi hade honom också, han fick hemsk klåda, han tappade all päls och blev en "rosa häst". Späckknölar på nacke och rumpa och veterinärerna funderade och funderade men vi kunde inte lista ut vad som var fel. Värst var väl att han drabbades av Fång flera gånger per år....

Men till slut så kom man fram till att han hade blivit diabetiker, och veterinären kunde inte göra annat än att dömma ut honom! :cry:

Men han kommer alltid att vara min lilla drömponny, vi hade så otroligt roligt tillsammans i allting vi gjorde!

14875346.jpg


18585515.jpg


14842335.jpg
 
Sv: Welshtråden

vad tråkigt! :(
Men oj vilken snygging han var som ung! :d
 
Sv: Welshtråden

Tack så mycket!
Jo han var en riktig snygging, det tråkiga är att jag har bara några bilder kvar på honom. Hade så mycket fina bilder på honom då han var ung och frisk, men allt fanns på våran dator som krashade och då försvann alla bilder:(
 
Sv: Welshtråden

Gud, man blir ju riktigt kär i den där ponnyn bara av att läsa det du berättar och av att se några bilder. Kan bara tänka mig hur charmig han var i verkligheten!
 
Sv: Welshtråden

Min första medryttarhäst var en welsh/arab efter Wärnanäs Simsalabim. Rödskimmel. Måste leta upp någon bild på honom. Gud vad jag saknar den ponnyn :love:
 
Sv: Welshtråden

*kl*

Kapar tråden lite och efterlyser "styling tips" till WM nu inför 3 års testet!

Någon som har några bra tips på vad man kan göra med manen tex?
Han har haft en fin lång man, men såg till min förskräckelse att den övre halvan av manen har blivit UPPÄTEN AV HAG-KOMPISEN!!!!!

Nu har jag fått trimma till den så att den är jämnare... Men vad gör jag nu?
Kan dom ha såndär halvlång man eller ska jag knoppa? :confused:
 
Sv: Welshtråden

Det diskuteras väl med jämna mellanrum hurvida WM skall visas rastypiska (Alltså ej knoppar) eller inte på evenemang så som treårstest och championat när det faktiskt inte är en ren utställning. Skall man visa rastypiskt eller mer sportigt? Åsikterna verkar gå isär.

Själv hade jag nog visat i knoppar om det ser väldigt konstigt ut med en ojämn, utsläppt man. Knoppar är alltid prydligt och här kan du ju dessutom "dölja" ett problem. ;)
 
Sv: Welshtråden

Don Galliano är sååå snygg! :love:
Skulle inte ha något emot en avkomma efter honom själv heller tror jag...

Har han stått här i Sverige i år? Var det inte meningen att han skulle stått på ett rätt stort internationellt stuteri (Keenwood?) eller har jag drömt det? :o
 
Sv: Welshtråden

Jo men precis så tänkte jag också...!
Har förstått det som att man dömmer ungponnyerna lite efter vilken ras dom är (om dom nu är renrasiga) och inte som en "ponny" om du förstår skillnaden. Och därför fick jag ju veta att han skulle ha utsläppt man.
Men, jag tror att jag kör på knoppar. Hellre en "ras-miss" i stylingen än att visa med den manen han har nu...
Och att rycka upp den ännu mer och sen inte knoppa skulle bara se konstigt ut...:grin:
 
Sv: Welshtråden

Hade också gärna haft en sån :love::love::love:

Men han är tyvärr för stor för mina ston om avkomman ska hålla sig under ponny måttet..
 
Sv: Welshtråden

Jaha, jag har förstått det lite grann tvärtom, men jag är långt ifrån insatt. Jag har uppfattat det som att på utställningar/premieringar bedömmer man rastyp på ett helt annat sätt (rastypiskhet/skönhet/avelsvärde) än på treårstest/championat där det snarare är funktion/prestation och lämplighet för detta som bedöms. Men det är möjligt att jag har helt fel. :)

Jag skulle oavsett köra på knoppar i din situation.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
16 860
Senast: Barbabelle
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 549
Kropp & Själ Lägger tråden här, då problemet för mig inte är hästrelaterat. Jag har haft lite otur med skador på mig själv senaste åren. Har ridit...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 488
Senast: Sirap
·
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp