Welsh partbred och treårs, kvalitets, championat

evis

Trådstartare
Har kollat på en ungponny, som ägaren menar är registrerad som welsh partbred. Hon nämnde också att passet är blått, då hon inte riktigt var säker. Jag ska fråga igen, för att få mer klartecken, på tex vilken raskod ungponnyn har.

Men pappan är Decoy Di Caprio. En hingst som verkar registrerad som welshpartbred, har en welshmountainpappa och en halvblodsmamma. Hittade honom på SWF`s hemsida men blir egentligen inte på det klara med huruvida han är "godkänd" eller inte.

Mamman har i princip okänd stam, man vet namn på morfar och mormor, that´s it.

Kommer denna ponny tex kunna visas på SWF´s utställningar, eller på SPAF´s? Som welsh partbred eller som ridponny?
Har den rätt att vara med på treårstest ("inom" tävlan), kvalitets och ungponnychampionat?

Jag tycker det är en djungel att förstå mej på de olika stamböckerna inom ridponny och welsh-aveln! :) Tacksam för hjälp :bow:
 
Sv: Welsh partbred och treårs, kvalitets, championat

Jag kan inte hjälpa dig med alla frågor men några.

Welsh godkänner inte längre hingstar utan det räcker med att de har löst licens för att få användas. Sen kan de föras in i kvalitetsbok om de håller ett visst mått (men jag vet inte om det blir skillnad på pappersfärg? Tror inte det).

WPB har raskod 87 och är välkomna till treårstest etc.
 
Sv: Welsh partbred och treårs, kvalitets, championat

Då blir ju följdfrågan, kan en ponny som saknar full stam registreras som wpb?
 
Sv: Welsh partbred och treårs, kvalitets, championat

Ja det tror jag (står säkert på www.swf.nu). Du kan ju regga en ridponny också med t ex okänd mamma, den får då raskod 93 och kan delta "överallt". Men man ska vara medveten om att ridponnyreglerna ändras ganska ofta så det är inte alltid lätt att hänga med...
 
Sv: Welsh partbred och treårs, kvalitets, championat

Känner du till ponnyn?!
 
Sv: Welsh partbred och treårs, kvalitets, championat

Och tack för länken! ja den har raskod 87, kan en sådan vara med på premieringar, treårs, kvalitets, ungponnychampionat? Och bedömas som en welsh partbred? Är den välkommen på SWF´s utställningar?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp