Weimaraner vs. Viszla vs bayers viltspårhund

C

cerberus

Börjar fundera i att skaffa en ny hund, efter att vår gamla schäfer gick bort i somras. Vill ha en vaken, lättlärd och alert hund, som inte är allt för utpräglad enmanshund.
Tycker ni ovanstående raser verkar helt tokiga? Jag vet att det är hundar som kräver mycket rutin och motion, men det är jag medveten om. Att jag just fastnat för dessa raser är att jag träffat flera individer som har varit så himla trevliga! :love:
Jag kommer (förmodligen) inte jaga med dem, utan ha dem mer som brukshund.

Är det någon som har en hund av dessa raser? Du får hemsk gärna berätta om dem och vad du gör men dem!
Finns dte några likheter mellan dem tycker ni?

Jag vill påpeka att jag absolut inte har bestämt mig än, så jag vill inte ha några påhop om att jag har/ska köpa fel hund, utan vill bara ha mer info om raserna :smirk:

6286.jpg

617.jpg

2860.jpg

Sv: Weimaraner vs. Viszla vs bayers viltspårhund

Jag känner en Bayersk väldigt bra. Och om du vill ha en aktiv och alert hund är det nog fel val. Han ligger helst på soffan och sover. Men när det är dags för viltspår piggnar han fort till. Sen är han omöjlig att ha lös, sticker på ALLT. Avskyr att träna lydnad osv.

Varför ha en sådan renavlad viltspårshund om du inte ens ska köra det med jycken?

Hur Weimaranen och Viszlan är har jag ingen aning om.

jag känner en korsning mellan bayersk och hannoverans viltstårhund. den hunden lever hela sitt liv genom näsan. spårar fantastiskt fint, mycket noga och med ett bra tempo, men någon lydnadsstjärna är den inte. till sättet är den ganska sävlig (fast hon piggnar till när det kan vankas något ätbart).

är det sant? det var som tusan!
Den som jag träffade var förvisso en tik, men hon bara sprudlade av livsglädje och ville alltid vara med på allt! Oerhört go hund.
Som sagt, jag tycker om hunden som sådan men vet inte om den egentligen passar mitt levene, därför vill jag gärna höra mer om dem! :)

Är det stor skillnad mellan drivande och stående fågelhundar i övrigt? Till sättet alltså..?

Senast ändrad av en moderator:

Bayersk viltspårhund skulle jag inte rekomendera om du inte ska använda den till att spåra med ....

Min morfar ( jägare ) har haft 4 sådana hundar och de har alla varit lätta och arbetsvilliga, men det är något visst i blicken då han tar med dem till skogen och de får spåra..

Just nu har han en valp och den har redan nu visat talang för viltspår

Kan ju säga att jag äger syrran till weimaranern du har på bild:)

Jag tycker personligen att weimaraner är helt fel hund att träna bruks/allmän träning med. För det första så fryser de väldigt lätt, vilket är rätt irriterande, jag kan inte tävla november-mars ute.
Föe det andra så är de inte avlade att arbeta på det sättet. Jag tränar massor av lydnad med min och visst är hon lydig, men de är väldigt lättstörda hela tiden.
Man köper en weimaraner (tycker jag alltså :)) för att man vill ha en jakthund som funkar till annat också, inte tvärtom. De är ju hyffsat följsamma, men de flesta har en otrolig motor och skiter till slut i ägaren.

Man måste hela tiden visa pondus, för de klättrar. De är enmanshundar som präglar sig till en, i vissa fall 2. Min hund är jättesvår att lämna bort, hon sörjer mig hela tiden och stänger öronen för andra. 90% av alla Ws jag har träffat är likadana.
De bör vara i gång minst 3-4 timmar per dag, aktivt och måste springa massor. Självklart ska de ha massa hjärngympa då de behöver hålla igång mentalt, MEN dessa hundar är som en vinthund, får de inte springa så deppar de ihop totalt. Dvs, har man då inte en lydig hund som kan gå lös, vilket är svårt pga viltintresset, så blir de ofta olyckliga...

Jag kanske låter hård, men ser ofta folk som köpt en W pga skönheten och sedan inte klarar av den...

Till de andra hundarna... Skillnaden mellan en stående fågelhund och en drivande är förutom arbetssätten att en stående fågelhund ofta har högre stressnivå, men de är ofta något lättare att träna då de bör samarbeta med föraren.

Bayraren är ju en spårhund, och de jag har träffat har varit mycket trevliga (har väl träffat Svreiges mest kända bayrare;)), de behöver också jobba, men har inte lika lätt för att gå upp i stress som W.

Vi ställer ofta i samma ring som vizzlan och de betydligt lugnare än weimaranerna, är inte heller lika skrikiga. Tycker de verkar väldigt trevliga och de jag har pratat med byter aldrig hundras.
Kanske inte har någon större avelsbas i Sverige och jag är inte säker på att de går så bra på prov, men du vill ju inte ha jakthund ändå.

Det är väl mina åsikter, menar inte att vara så kritisk som jag låter, men det är lätt att köpa "fel" hund.

Varför inte köpa en brukshund och du vill köra bruks?

//E

Din beskrivning av hund låter precis som en engelsk springer spaniel :) :devil:

fe19tt.jpg

min egna lilla snuttis :love:

Håller med, saknar springerns lättsamma sätt och okomplicerade inlärning den gör allt för att vara tilllags och är pigg på allt. Jag har en strävhårig vorsteh idag, väldigt lik weimaranern i humör och får slita som en tokig för att konkurrera med hans viltintresse (vi har köpt den till jakt).
Det är en underbar snäll och gosig hund men den går igång på ALLT!
Hinner man inte med att motionera jycken nog varje dag går han på tårna inomhus. Jag anser att en hund som används för jakt i huvudsak ska man inte skaffa sig om man inte tänker jaga, det blir bara jobbigt för både jycke och ägare för det är skitjobbigt att ha en hund som glömmer allt vad inkallning heter om det råkar fladdra i något träd.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Går ständigt i mina hundinförskaffar-tankar och lutar återigen åt att skaffa jaktras när tiden är inne. Jag är intresserad av jakt och...
Svar
13
· Visningar
2 183
Senast: Jozze
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka