websända möte, alternativ?

ameo

Trådstartare
Moderator
OM jag skulle vilja ha någon form av direktsändning av ett möte via webben, vad finns det då för alternativ?
Tanken är att åtminstone några stycken ska kunna se. En webkamera kan användas.
Helst ska det vara gratis, eller låg kostnad.
Hur funkar det med bildlänk via skype?
På skolan använder vi Adobe connect, men jag har för mig att det är en tjänst som kostar pengar?
Andra alternativ?

Hej!

Vill ni ha det bara sänt eller ska de kunna delta?? Vi brukar använda google hangout för möten om vi vill att alla ska kunna vara delaktiga. Funkar 1000 gånger bättre än Skype. (och man kan sätta fåniga hattar och bakgrund på deltagarna om mötena är lite mindre seriösa)

/Lavinia

Jag har använt skype för distansmöten mycket men det är verkligen inte optimalt när många ska vara uppkopplade samtidigt, brukar hacka och strula.
Annars funkar ju webcamera bra i skype, om man inte är så många som ska vara i samma samtal.

Vi har haft Bambuser när snälla föreläsare spelat in viktiga lektioner åt dom som av olika anledningar inte kunde närvara :)

OM jag skulle vilja ha någon form av direktsändning av ett möte via webben, vad finns det då för alternativ?
Tanken är att åtminstone några stycken ska kunna se. En webkamera kan användas.
Helst ska det vara gratis, eller låg kostnad.
Hur funkar det med bildlänk via skype?
På skolan använder vi Adobe connect, men jag har för mig att det är en tjänst som kostar pengar?
Andra alternativ?

Vi använder Lync eller GotoMeeting, båda fungerar toppen. Har möten/presentationer via dessa ett flertal ggr/vecka ibland.

Hej!

Vill ni ha det bara sänt eller ska de kunna delta?? Vi brukar använda google hangout för möten om vi vill att alla ska kunna vara delaktiga. Funkar 1000 gånger bättre än Skype. (och man kan sätta fåniga hattar och bakgrund på deltagarna om mötena är lite mindre seriösa)

/Lavinia
hangout har jag bara chattat med maken på, kan man ha webkamera kopplat och prata istället för chatta skrivet där?

hangout har jag bara chattat med maken på, kan man ha webkamera kopplat och prata istället för chatta skrivet där?

Yep, det kan man! Väldigt smidigt faktiskt, har kört Hangout en hel del på jobbet när vi haft möten med folk som suttit hemma och/eller utomlands osv. Man ser alla, man kan dela sin skärm med alla, och alla hör och ser varandra. :)

Puttar upp min gamla tråd för att se om det finns några nya vettiga alternativ?

Skype är svajigt, så det faller bort.
Hangout har jag inte fått gehör för bland övriga i gänget. (kan ge det en chans till vid behov)
Bambuser testade jag när tråden skapades och som jag uppfattade det så går det inte att begränsa vilka som kan se det då - när vi testade så hoppade vilt främmande människor och i vår sändning och det var ganska ointressant... Kanske har jag fel på den punkten?
Vi har haft typ "telefonmöte via facebook-messenger", funkar väl okej.
Lync verkar inte finnas kvar, har ersatts med skype. :yuck:
GoToMeeting är rätt kostsamt om man använder det sällan. Men för enstaka tillfällen kan vi kanske ta varsitt gratis provabonnemang (alltså, en åt gången, för varje gång det behövs... :p ) Jag ska testa det och se hur det fungerar.

Finns det några andra alternativ?
Tanken är att sända ett fysiskt möte över webben, så att några också kan delta på distans - både se och kommunicera.

Puttar upp min gamla tråd för att se om det finns några nya vettiga alternativ?

Skype är svajigt, så det faller bort.
Hangout har jag inte fått gehör för bland övriga i gänget. (kan ge det en chans till vid behov)
Bambuser testade jag när tråden skapades och som jag uppfattade det så går det inte att begränsa vilka som kan se det då - när vi testade så hoppade vilt främmande människor och i vår sändning och det var ganska ointressant... Kanske har jag fel på den punkten?
Vi har haft typ "telefonmöte via facebook-messenger", funkar väl okej.
GoToMeeting är rätt kostsamt om man använder det sällan. Men för enstaka tillfällen kan vi kanske ta varsitt gratis provabonnemang (alltså, en åt gången, för varje gång det behövs... :p ) Jag ska testa det och se hur det fungerar.

Finns det några andra alternativ?
Tanken är att sända ett fysiskt möte över webben, så att några också kan delta på distans - både se och kommunicera.
Jag skulle säga prova med Hangout, båda barnen använder det när de gör läxor hemma fast tillsammans med kompisar. :D Verkar fungerar betydligt bättre än Skype som de använde i början och borde vara något som skulle kunna fungera för er också.

Vet ej kostnad men Skype for business har vi på jobbet och det brukar funka finfint. Man kan dela skärm så de ser vad du visar, chatta, prata, video mm.
Annars brukar det ju fungera bra att ringa via facebook/messenger, borde väl funka även med en dator och webcam? Dvs om ni inte behöver visa något via datorn/dela skärm.

<--->
Lync kanske inte marknadsförs aktivt, men det används aktivt på min arbetsplats (landsting med >7000 användare) som en del i Outlookmiljön. (Sen vet jag iofs inte om det går att köra stand alone.)
Det enklaste borde vara att sända Live i Facebook, det går ju att definiera en användargrupp för behörigheten. Fast då får man förstås ingen dubbelriktad kommunikation.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 892
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka