Sv: webbkursen "Din väg till föl"
Hur många travston uppskattar ni faktiskt genomgår en betydande vetrinärundersökning, röntgas för att eventuellt välja bort olämpade ston med möjliga arvbara defekter, innan avel?
När du skriver röntgen så antag jag att du menar detta med lösa benbitar?
Något som är ganska vanligt på travsidan och alla är beredda att ta den kostnaden.
Gissar väl på att två tredjedelar av hingstmaterialet bär ju på detsamma.
( och förresten, hur ska jag som stoägare kunna sortera bort lösa benbitshingstar? Dom kan vara opererade "over there" som ettåringar och det står definitivt inte med i besiktningen 10 år senare)
Jag känner då ingen som går till veterinären för att få henne "godkänd" för avel.
Utan man tittar på stam, moderstam, prestationer. (Vissa nöjer sig här och köper osett via telefon.)
Då man har hästen sedan framför sig, så kollar man det exteriöra och benställning. Psyket kommer en bit bak i prioriteringen
Har haft massvis med superskarpa märrar och vars ägare just ville ha sådana.
Anser väl lite själv att en märr gärna får ha mycket vilja och temperament så länge hon inte blir livsfarlig i hantering.
Men jävlar anamma i henne är ett plus.
Och faktum är att dom värsta bitchen vi haft hemma har också sprungit in mest med kronor...men visst har vi undantag också.
Sedan finns det ytterligare en faktor att ta med för din del.
I ridhästaveln går man mer efter en mall och så ska hästar se ut därefter.
En halvblodsmärr med något lång rygg och korta ben och fransysk skulle säkert inte ses nådigt. Speciellt inte om hon går passgång i stället för skritt.
Inom travet finns ingen sådan mall. Det finns inte något som "ser ut som en travare".
Hon får väl se ut som hon vill, nästan, så länge hon gått 1.12 på banan och har mille på kontot. Och har inte hon lyckats så ska ju syskonen och mamma och mormor ha gjort det i stället..
Den exteriöra fasonen på dom är så olika det kan bli. Så vad är då rätt?
AM