Warsteiner och 3års/kvalitet..

malinsky

Trådstartare
Iom att jag har varit intresserad av en häst efter Warsteiner har jag tittat runt på varenda tråd som omnämner honom och summa summarum av detta så verkar inte så många göra vågen när hans namn nämns. Men iom att jag har haft ögonen öppna vad det gäller honom så har jag sett avkommor omnämnas i ridsport på 3-års (och kvalitet?) och det verkar som om han lämnar bra..!?

Varför är inte han ansedd (vad jag kan utläsa i alla fall) som så speciellt bra? Självklart finns det väl de som är bättre, men nu när jag har lusläst resultaten (iofs bara klass 1) så nog verkar han lämna avkommor han inte behöver skämmas för!!

Vad säger ni? Hur är han? Kan det bli "vad som helst" efter honom, eller är det inte förrän nu resultaten på avkommorna börjar visa sig.. hundra frågor, sorry :o men jag gillar faktiskt flera avkommor efter honom :love:

/Frågvisa lilla ja

Sv: Warsteiner och 3års/kvalitet..

Vi hade en Warsteiner avkomma i stallet för ett tag sedan, nu såld.

Har dålig koll på avkommor men jag kan berätta hur våran var.

Utseende mässigt så var han otrolig snygg. Han skulle ha visats som hingst men blev sedan kastrerad av de tidigare ägarna.

Lynnesmässigt sett så var han en ganska cool häst, inga problem med nya upplevelser osv.
Tyvärr så var han nog lite ouppfostrad när han kom för han var väldigt bufflig,väldigt barnslig, sen i sin utveckling.

Ridmässigt sett så var han lugn, nästintill trög. Med tillräckligt och god ridning så hade han kunnat bli en dressyrhäst som kunnat gå MSV klasser. Nu var han inte kvar så länge i stallet.
Ska tillägga att han var/är 6 år i år.

IM000208.jpg

Jag personligen anser att han lämnar för grova avkommor som kan bli lite "stampiga" i gången, det ser inte lätt ut när de rör sig.

svårt att uttrycka sig om en hingst när man bara träffat några stycken, men min åsikt om honom är att hans avkommor verkar bli skit snygga, utan jättemycket motor, coola och otittiga= +++ men inte världens skojigaste temprament..(bits fram och sparkas bak... *ler*) men jag har då inte träffat mammorna som förmodligen var av rasen T-rex. Hittar man en som verkar hygglig i tempramentet vilket det såklart finns massor av så tror jag inte du behöver vara rädd!

GiG skrev:
Jag personligen anser att han lämnar för grova avkommor som kan bli lite "stampiga" i gången, det ser inte lätt ut när de rör sig.

ok, det är med stampigheten är överkurs för mig, vet inte riktigt hur en "stampig" gång ser ut *s*

Men vad menar du med grov? Jag personligen gillar hästar med ganska mkt massa, men högställda. Är det grovt för dig? Har du ngt exempel? :)

Framför allt tycker jag att de jag sett haft ganska grova ben, alltså inte ett ädelt, elegant benställ a la fullblodsstuket, om du förstår bättre? Dessutom har 3-åringarna varit rätt rejäla redan vid dessa unga år, ofta ganska färdiga i sin utveckling. För mig får de gärna fortfarande vara lite "spindliga" utan att för den skull sakna muskler.

Jag äger en avkomma efter Warsteiner som är född 99. Hon har ganska mkt massa men är byggd i uppförsbacke och är högbent. En bra modell med ngt för kort rygg. Hon har väldigt mkt motor och är väldigt arbetsglad. Hon har gångarter över det vanliga. Men hon blir dock väldigt osäker fort, om någon gör henne osäker så finns tendensen som jag såg nämnas tidigare att bitas. Men detta endast då hon känner sig osäker. De avkommor jag har stött på är bra exteriört och rör sig mkt bra men är väldigt känsliga! Vid felbehandling kan jag tänka mig att de blir aggressiva och/eller instängda och introverta.. :(

Jag har lusläst Warsteiners nedärvning då jag själv har ett sto (warsteiner-amiral-ceylon) efter honom.

Jag har även träffat många avkommor och känner fem som har Warsteiner avkommor.

Det jag kan säga är att precis som GiG säger så är d inte ädla utan är rejäla med rejäla ledgångar men de är absolut inte tunga + att de generellt har korrekt exteriör.
Warsteiner är känd för att nedärva mkt bra exteriör, bra bakben, bra halsar, högställdhet.
Så även mkt god ridbarhet. De brukar även vara ok hoppare.

Jag tycker avkommorna verkar generellt kloka och bra i temperamentet. Min är inte trög eller slö utan har bra ridbarhet och är 100% självgående(outtröttlig) och mkt samarbetsvillig.
Däremot finns känsligheten och mkt energi så det är i mitt fall ingen häst jag skulle rekommendera till ridskola :smirk: .

Min häst har en helbror som blev visad på treårs där han fick finalbiljett via gångarterna 899...det finns bild av honom i ridsport, han är ganska representativ som Warsteineravkomma enligt mig gällande grovheten, så den bilden kan du titta på.

Jag vet att Warsteiner gått bra på ston e. amiral...annars skulle jag nog gärna vilja ha warsteiner på ett lättare blod just för att få en ädlare och nättare häst., men där är ju smaken som baken. Huvudsaken är att de har rörelserna, ridbarheten och huvudet.

Senast ändrad av en moderator:

En i stallet äger en 3-åring efter warsteiner, som vann dressyren på 3 års-testet i Vreta i år. 8-9-9 på gång och 8:or på exteriören. Mkt vacker häst, ca 163cm... för övrigt vet jag inte så mkt mer!

pezi.jpg

En bild på mitt sto Warsteiner-Indus när hon var drygt 9 mån och 151 ca. Hon har rejäla ben men jättelånga. Stampig gång känner jag inte igen. Nu är hon närmare 154... Född i maj 04.
Mamman är en T-rex med taxben. Ungen har ett supertemperament men är bestämmd och inte så kvick alltid.
Mvh Eva

Warsteiner är en av mina absoluta favoriter, jag har sett och ridit rätt många avkommor till honom (iaf 10-15 st), och överlag har de varit urtrevliga. Inte helt lättridna, men mkt mkt bra!!

Har för tillfället ett sto -99 efter Warsteiner. Mycket personlig och trevlig dam att hålla på med men ingen du kan tvinga till ngt. SMART! Ridbarheten är sådär för tillfället - mkt grön och outbildad häst men kvick i huvudet och hoppar högt - smidig som en katt.
Tyvärr lite liten för mig (mkh ca 162) kort i kroppen och lite ponnylik i utseendet.

Såg ett warsteiner-sto igår som var med på en hoppträning. En flott, ganska stor häst med utstrålning. 6 år och forfarande väldigt valpig.

Den hade tydligen varit väldigt knepig att rida in, och ägaren har numera kotförskjutningar i bröstryggen och rider med stödkrage. Enligt ägaren svår i dressyren, väldigt tittig och spänner sig.

Hejsan, har ett sto efter Warsteiner som bli ett nu i juni och hon är allt annat än grov, skulle vilja säja att hon är väldigt elegant med fin benstomme, väldigt högställd. Otrolig snäll att hålla på med, har stor utstrålning men är dock lite tittig och ändå känslig av sig. Jag är än så länge supernöjd med henne :banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka