Sv: warsteiner/fullblod ?
Enligt min erfarenhet lämnar Warsteiner avkommor av mycket god typ med fin exteriör, något åt det maffigare hållet dock. Alla avkommor jag sett och ridit (sett 20-talet live, ridit 6 stycken) har haft bra gång och god hoppförmåga.
Det jag skulle vilja flagga för är interiören, alltså temperamentet. Anledningen till att Warsteiner's avgifter är så låga, är för att ingen betäcker med honom då han genom åren fått något av ett rykte om att han inte nedärver så bra temperament till sina avkommor, detta är dock bara en allmän åsikt bland stägare och det behöver inte stämma i alla fallen.
Av de avkommor jag sett och ridit har jag funnit två typer av avkommor. Båda typerna har en kapacitet på grund av sin exterör och goda förutsättningar.
Typ 1, och den jag har sett mest av är den lata och oarbetsamma typen. De har allihopa haft mycket saker för sig, vid hand och under ryttare, och är ouppmärksamma och ridbarheten är inge vidare. 5 av de 6 jag har ridit har varit av denna typen
Sedan har vi typ två. Detta är RIKTIGT bra hästar, så bra, känsliga och uppmärksamma att de helt enkelt inte kan ridas av ryttare som inte är väldigt duktiga. Den här typen blir alltid i fel händer klassade som galningar. En gammal hästkarl vi hade vid ett ridgymnasium jag gick på hade fött upp hästar hela sitt liv, han har även varit placerad vid senior vm i fälttävlan om jag inte minns fel. Han födde upp en Warsteiner avkomma, som han fick sälja på grund att att han kunde helt enkelt inte hantera den. Nu går den msv B klasser med mycket goda påäng och fungerar hur bra om helst.
Men detta är bara i min erfarenhet. Hittade jag en avkomma till Warsteiner som var bra och passade mig, visst jag skulle köpa den, men om du vill ha ett säker kort för att få fram en bra allround häst med god interiör och exteriör, titta då snarare på hingstar som Briar, Chirlon, kanske Cortus, Dionysos (är dock inte helt 100% på temperamentet där heller, har sett en del vassare avkommor efter honom också), De la Gardie, Feliciano eller Quite Easy bara för att nämna några A och Elit premierade hingstar som har och lämnar både gång och hopp.