warsteiner/fullblod ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare QueenM
  • Startdatum Startdatum
Q

QueenM

Ja ska betäcka mitt fullblodssto nu snart jag har varit i valet o kvalet om jag ska betäcka eller inte men nu har jag bestämt mig att hon ska få bli mamma och få ett år på sig att mogna. Jag har kollat runt lite på olika hingstar och hittat en som jag tror skulle passa henne nämligen warsteiner. Hästen är ett 5årigt fullblodssto hon är en jättebra hopphäst med fina steg, hon har väldigt trevligt psyke och är lugn för att vara fullblod. Så va tror ni om den matchningen ?
tacksam för snabba svar då de börjar draihop sig.:)

Sv: warsteiner/fullblod ?

Om du ska vala fram en hopphäst (som verkar vara ditt stos starka sida) så är det inte rätt hingstval.

Jag skulle avråda denna kombination.
Låt dig inte luras av den låga språngavgiften, det lär ju finnas en anledning till den (vilket jag har en mycket bestämd åsikt om eftersom jag har avkommor i stallet).
Det finns MÅÅÅNGA andra bra hingstar som gör sig bra på fullblod!

Till båda:
Hon är en allroundhäst och jag vill ha en allroundhäst inriktining dressyer.
Okej jag har inte kollat språngavgiften än så de va inte orsaken men de kan va bra att veta.

Då har jag ett par förslag vilken som blir bäst kan bero lite på storleken på ditt sto.
Nobel som själv har placeringar i svår klass i både dressyr och hoppning.
Lambourgini har inte haft så många fullblodsston med jag känner till en hel del dubbeltalanger efter honom med fullblod eller mycket fullblod i mamman.
JJ RayBab verkar ge stort och var bruksprovsvinnare i dressyr i år. Men gjorde i Tyskland ett prov som visade att han var en multitalang med dragning åt hopp.
Cohiba visserligen hopphingst men med bra gångarter och som kan tänkas passa bra med fullblod p g a sin pappas modell.
Black Coffee visserligen en dressyrhingst som ur usla poäng i hoppning på bruks. Men jag har själv använt honom på ett icke hoppande fullblodsto och fick en mycket trevlig dam som mot alla odds hoppar mycket bra och rör sig bra. Kan vara värt att chansa på igen till ett fullblodssto som passar honom

kl
På ett omeriterat fullblodssto, som man inte har en hum om vad hon lämnar så är det bra att ta en avkommebedömd hingst. Välj en Elit- eller A-premierad hingst, gärna en med storlek och bra framparti.

På ett omeriterat fullblodssto, som man inte har en hum om vad hon lämnar så är det bra att ta en avkommebedömd hingst. Välj en Elit- eller A-premierad hingst, gärna en med storlek och bra framparti.

;)
Ser att du har ändrat......:D

Senast ändrad:

kl

Ändrade 1 min efter jag skickade iväg det. Du var snabb att påpeka...
Inlägget kunde iofs vara riktat till dig Masse, jag tycker du rek alldeles för oprövade hingstar. Nobel är en träningsprodukt, som jag ser det. Vad har han lämnat? Lambourgini och Black Coffees avkommor är för unga för att vi egentligen har sett vad de går för. JJ RayBans första avkommor föds i år - hur vet du att han lämnar stort? Cohiba var fint förberedd/välvisad vid bruksprovet men det återstår att se hur han förvärver sig.

Warsteiner är A-premierad på sina avkommor och har lämnat många avkommor i medelsvår klass och uppåt (då främst i dressyr).
Temperamentsnedärvningen vet jag inget om.

hur vet du att han lämnar stort?
Baserat på den avkomma mitt sto nu har fått efter honom. Som är helt klart hennes största hittills. Misstänker även att de som hoppas på att han skulle vara en förädlare får tänka om. Mitt föl blir helt klart både större och grövre än modern som är "rent" halvblod själv.

Warsteiner (inget ont om honom) men han passar inte riktigt in på TS önskemål om en multitalang utan mer som ren dressyrförärvare.

Det jag har lämnat som exempel på förslag är ju mer baserat på TS önskemål och vad som finns än rena rekommendation om hingstval. Där vet jag alldeles för lite om stoet hur är, ser ut och stam för att kunna säga vad som passar.

Går över på import hingstar så finns det ju ännu mer att välja som Hampton och Hertzendieb (dressyrhingstar som hoppar bra) m fl.

Fast warsteiner har ju lämnat bra hopphästar också, tex chawa. Nu är de ju ingen multitalang jag vill producera utan en trevlig allroundhäst jag har inga os planer för den.

Jag kollade chawas moderne nyligen och jag skulle tro att det kan lamna hoppande avkomma med det mesta. Jag lagger en rost pa last liberty eller om stoet ar bra I skallen briar. Ursakta avsaknad av prickar men jag sitter med ny blackberry och ovar.

Warsteiners mamma gick 1.40 och vidare i stammen så lämnade både Flamingo och Gaspari även svårklasshoppare.

Tips:
gå in på www.språngrulla.se
och titta på alla A och Elit hingstar, läs deras omdömen (länkat till blup.se)
och välj som sagt en med storlek och bra framparti.
De godkända hingstarna kan alla lämna avkommor som går medelsvår i båda grenarna (det hänger bara på piloten) - sedan om det blir placeringar är ju en annan sak.;)

Enligt min erfarenhet lämnar Warsteiner avkommor av mycket god typ med fin exteriör, något åt det maffigare hållet dock. Alla avkommor jag sett och ridit (sett 20-talet live, ridit 6 stycken) har haft bra gång och god hoppförmåga.

Det jag skulle vilja flagga för är interiören, alltså temperamentet. Anledningen till att Warsteiner's avgifter är så låga, är för att ingen betäcker med honom då han genom åren fått något av ett rykte om att han inte nedärver så bra temperament till sina avkommor, detta är dock bara en allmän åsikt bland stägare och det behöver inte stämma i alla fallen.

Av de avkommor jag sett och ridit har jag funnit två typer av avkommor. Båda typerna har en kapacitet på grund av sin exterör och goda förutsättningar.
Typ 1, och den jag har sett mest av är den lata och oarbetsamma typen. De har allihopa haft mycket saker för sig, vid hand och under ryttare, och är ouppmärksamma och ridbarheten är inge vidare. 5 av de 6 jag har ridit har varit av denna typen
Sedan har vi typ två. Detta är RIKTIGT bra hästar, så bra, känsliga och uppmärksamma att de helt enkelt inte kan ridas av ryttare som inte är väldigt duktiga. Den här typen blir alltid i fel händer klassade som galningar. En gammal hästkarl vi hade vid ett ridgymnasium jag gick på hade fött upp hästar hela sitt liv, han har även varit placerad vid senior vm i fälttävlan om jag inte minns fel. Han födde upp en Warsteiner avkomma, som han fick sälja på grund att att han kunde helt enkelt inte hantera den. Nu går den msv B klasser med mycket goda påäng och fungerar hur bra om helst.

Men detta är bara i min erfarenhet. Hittade jag en avkomma till Warsteiner som var bra och passade mig, visst jag skulle köpa den, men om du vill ha ett säker kort för att få fram en bra allround häst med god interiör och exteriör, titta då snarare på hingstar som Briar, Chirlon, kanske Cortus, Dionysos (är dock inte helt 100% på temperamentet där heller, har sett en del vassare avkommor efter honom också), De la Gardie, Feliciano eller Quite Easy bara för att nämna några A och Elit premierade hingstar som har och lämnar både gång och hopp.

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
677
Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 294
Senast: Flixon
·
Hästmänniskan Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida...
Svar
11
· Visningar
2 650
Senast: Vitavi
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka