Tulip

Trådstartare
Jag har relativt nyligen köpt en 5 åring efter Waliant 945 och jag skulel gärna vilja veta mer om honom. Kan tyvärr inte hitta så mycket om honom på nätet, såg att han var med i hingsttåget 04 och han har även några (ganska mediokra) dressyrreslutat från våren 04 men sedan hittar jag ingetting. Någon som vet vart han har tagit vägen, är han borttagen ur avel, har han skadat sig eller är det bara svårt att hitta?

Vill gärna ha erfarenheter av han avkommor också så klart, om någon har träffat nån, om hur de är och vad de gör.

Min lilla häst är fux, har vita kotor bak och är bara 159 i mankhöjd. trevlig, cool och har gott självförtroende, rör sig helt ok och verkar inte ha allt för svårt för sig (till skillnad från matte då :crazy:)

Sv: Waliant

Hej!
Jag har ett sto e Waliant som också är fem. Hon har Magini-Caracas på mödernet stofamilj 36. Hon är en jättetrevlig häst med bra gångarter och hoppar trevligt, fick 46 p på treårstestet. Hon är dessutom väldigt fin att hantera och känslig. Jag trivs mycket bra med henne, och tror att hon kommer att bli riktigt trevlig att rida (har inte själv kunnat rida på tre månader pga graviditet men ska börja rida henne om några veckor).
Jag betäckte mitt förra sto med Waliant men det tig sig inte, därför köpte jag detta sto som ettåring. Vad har din häst för stam på mödernet?
Jag har sett en hel del avkommor hos den hingsthållaren som hade Waliant i två år. Två har gått bruksprov förra året men gick ej vidare till fas 2. En märr fick dubbeldiplom. De har alla varit fuxar, snygga och stora, mellan 165-170, med bra gångarter och bra hoppförmåga och trevliga att pyssla med.
Han är inte borttagen ur avel, utan står hos Lena Delér i år tror jag. Vet ej om han fortfarande tävlas, men det var en kille som tävlade honom ett par år. Tror han gick St Georg.
Tyvärr har han inte så många avkommor, vilket jag tror lite beror på att han är liten och folk är rädda att få små avkommor vilket inte verkar stämma på de jag har sett i alla fall. Synd då han är oerhört välstammad och dessutom fick väldigt bra testryttarpoäng, 9-10, som jag tycker är en viktig egenskap. Dessutom fick han ganska bra hoppoäng. Då jag träffade honom hos hingsthållaren var han både snygg med utstrålning och verkade trevlig i temperamentet. Har också sett honom på hingstvisningen förra året tror jag det var, och då var han lite kraftigare i modellen, vet inte om han var rätt så välgödd kanske.

Han finns med i hingstkatalogen, men inga uppgiftar har inkommit från ägaren.
Enligt katalogen har han startat I1, PS och MA dressyr, utan placeringar.

Min har Nooitgedacht-Lombard på mammas sida.
Han är väldigt trevlig at ha att göra med, snygg att se på (säger de som vet), trevlig att rida och verkar ha bra psyke. Jag har inte hoppat honom uppsuttet än (han är dock hoppad uppsuttet hos förra ägaren) men jag har löshoppat honom några ggr och han har gjort det vi begärt med lätthet. Jag har inte testat honom på några höjder eftersom jag inte är erfaren nog för det.

Storleken kan nog vara till Waliants nackdel tyvärr, uppfödare vill ju inte få fram små häster, själv letade jag dock medvetet häst på max 160 eftersom jag är liten själv. Min är som sagt endast 159 men han ser inte ut som en liten hsät och det är ingen som tror mig när jag talar om vilken mankhöjd han har. Det står en halvbror till min med fullblodsmamma på granngården och han är också fux och liten så tydligen lämnar Waliant alla storlekar utom jättehästar, bra i mina ögom men kanske inte i allas.

Tack för tipset om att han står hos Lena Deler förresten, hittade hennes hemsida och där fanns det ju bild på honom och fyra avkommor, alltid kul att se :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 428
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998
Dressyr Jag har ett litet dilemma och några utbildande frågor jag önskar ni kunde hjälpa mig med. :) Jag har ett 9årigt halvblod som när han...
Svar
19
· Visningar
2 486
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka