En sanning med modification...
EN av MÅNGA förhållningsregler om hur Pleasurehästen skall gå, - JA .
Men inte det viktigaste i Pleasureklassen.
Att få till den rätta formmen på gångartshästen en hel klass rakt igenom är mycket mycket svårt! Du vill ha Samling i kroppen men en lång överlinje som inte är allt för rundad från manken och framåt, man brukar säga örat inte under manken, och ögat inte över. Du vill ha huvudet i lod eller något framför.
Vissa saker finns tydligt beskrivna i regelboken om de ska anses som allvarliga fel, sen är det ju en bedöningssak för domaren att välja vad denne anser vara "värst" och "bäst". Vissa domare vil ABSOLUT inte ha knackiga rörelser, vissa är väldigt noga ochn prioriterar en stadig överlinje osv.
Som allting annat så pressas allting åt ett eller annat håll. Eftersom Pleasure är en extrem bedömningssport o tyckande så går det också mycket mode i den! Ett tag skulle det bara gå så långsamt som möjligt, ett tag kulle hästarna ha näsan i backen osv.
Just nu är i lite grand på väg tillbaka till lite lite mer framåt rörelser med flyt HELLRE än knackigt o långsamt.
I min värld, så har jag hellre en häst som går lite mer framåt och som inte är uppbromsad innan den är stark i det (resulterar i knackiga rörelser), flyt genom alla gångarter, mycket samling i hästens kropp än något som ser halvdött och går vädigt sakta. Jag själv föredrar också samling i kroppen, en avslappnad överlinje, sen om hästen ligger lite över/under öronen etc. det kan jag leva med, för det är inte det som r väsentligt egentligen, en duktig hästmänniska/domare ser den välridna hästen ändå!! Ingen häst är perfekt !
Här är en amerikansk hingst som jag tycker är ett föredöme vad gäller takt, samling, form osv. :
http://www.youtube.com/watch?v=FB5pUYrfRgk