W.P.: Får inte öronen vara under mankhöjd?

Oh_really

Trådstartare
Jag började läsa lite om Western Pleasure och upptäckte att man blir diskvalificerad om hästen går med öronen under mankhöjd mer än fem steg.

Om jag däremot bildgooglar "western pleasure" så ser jag att hästarna på de flesta bilder går med öronen under mankhöjd.

Är det någon som kan förklara detta för mig?

Tack på förhand!

Sv: W.P.: Får inte öronen vara under mankhöjd?

Bilderna du sett, är de från WRAS-tävlingar?
Alla organisationer har inte exakt samma regler. Har sett många sk peanut rollers i amerikanska tävlingar.

Bilderna du sett, är de från WRAS-tävlingar?
Alla organisationer har inte exakt samma regler. Har sett många sk peanut rollers i amerikanska tävlingar.

Men det måste ju finnas något mellanläge där hästen har huvudet sänkt men ändå inte "rullar nötter" med mulen? Jag var jättesugen på pleasure men har jobbat för att få min unghäst att sänka huvudet eftersom han slappnar av bättre då, och rundar ryggen bättre. Både under ridning och vid andra tillfällen, såsom vid hovverkning. Inget extremt men ofta under mankhöjd.

Jag blir lite besviken, man försöker gå ifrån den vanliga dressyren eftersom det verkar vara så fixerat med huvudställning och lodplan och så börjar man titta på western och inser att man till och med skulle bli diskvalificerad om hästen lullade på några steg i sänkt huvudläge.

Kan man inte låta häststackarna ha huvudet vart de vill, bara de är harmoniska och lydiga, och titta på helhetsintrycket, i stället? :angel:

Senast ändrad:

Det du hort om att oronen inte far vara under mankhojd ar en del i att forsoka ta tag i en del fulspel som finns pa den har sidan om atlanten och att for hastens skull inte ha den med snoken slapandes i backen.

Gar hand i hand med att lopen ska vara 3taktig och inte fyrtaktig.

om jag minns ratt. WP ar inte redigt min cup of tea.

Fast om öronen är under mankhöjd blir det mer eller mindre en peanut roller. Det är inte basen på öronen man "mäter" från, utan toppen. Och om hästen håller huvudet så lågt är det (förmodligen) ingen bra bärighet.
I varje fall har jag förstått det så.

Slänger in en bild på min unghäst, jag tycker han är lagom låg på bilden men formen vill jag förbättra. Örontippen är väl typ under mankhöjd men det är inte så mycket.

319401_4433902728483_526381901_n.jpg

Det är ju domarna som gör fel om de inte dq det ekipaget men på en bild kan de ju så ut som hästen har öronen under manken hela tiden men egentligen var det inte över 5 steg.

En sanning med modification...

EN av MÅNGA förhållningsregler om hur Pleasurehästen skall gå, - JA .
Men inte det viktigaste i Pleasureklassen.

Att få till den rätta formmen på gångartshästen en hel klass rakt igenom är mycket mycket svårt! Du vill ha Samling i kroppen men en lång överlinje som inte är allt för rundad från manken och framåt, man brukar säga örat inte under manken, och ögat inte över. Du vill ha huvudet i lod eller något framför.
Vissa saker finns tydligt beskrivna i regelboken om de ska anses som allvarliga fel, sen är det ju en bedöningssak för domaren att välja vad denne anser vara "värst" och "bäst". Vissa domare vil ABSOLUT inte ha knackiga rörelser, vissa är väldigt noga ochn prioriterar en stadig överlinje osv.

Som allting annat så pressas allting åt ett eller annat håll. Eftersom Pleasure är en extrem bedömningssport o tyckande så går det också mycket mode i den! Ett tag skulle det bara gå så långsamt som möjligt, ett tag kulle hästarna ha näsan i backen osv.
Just nu är i lite grand på väg tillbaka till lite lite mer framåt rörelser med flyt HELLRE än knackigt o långsamt.

I min värld, så har jag hellre en häst som går lite mer framåt och som inte är uppbromsad innan den är stark i det (resulterar i knackiga rörelser), flyt genom alla gångarter, mycket samling i hästens kropp än något som ser halvdött och går vädigt sakta. Jag själv föredrar också samling i kroppen, en avslappnad överlinje, sen om hästen ligger lite över/under öronen etc. det kan jag leva med, för det är inte det som r väsentligt egentligen, en duktig hästmänniska/domare ser den välridna hästen ändå!! Ingen häst är perfekt !

Här är en amerikansk hingst som jag tycker är ett föredöme vad gäller takt, samling, form osv. :http://www.youtube.com/watch?v=FB5pUYrfRgk

Slänger in en bild på min unghäst, jag tycker han är lagom låg på bilden men formen vill jag förbättra. Örontippen är väl typ under mankhöjd men det är inte så mycket.

319401_4433902728483_526381901_n.jpg

Här handlar mest om brist på styrka och samlingsgrad (förståeligt eftersom det är en unghäst) då kommer denna troligtvis att trilla på plats.

Fast om öronen är under mankhöjd blir det mer eller mindre en peanut roller. Det är inte basen på öronen man "mäter" från, utan toppen. Och om hästen håller huvudet så lågt är det (förmodligen) ingen bra bärighet.
I varje fall har jag förstått det så.

INTE hela sanningen !
Man kan om man är skicklig o på en välriden häst rida med EXTREM bärighet men med nosen i backen... det handlar bara om att kunna lägga hästen i formen där du vill, lite högre, lite lägre, lite djupare, lite kortare, lite längre.... UTAN att tappa samlingsgraden ! (Vissa typer av former är dock svårt att rida med extrem samlingsgrad)
Men ett enkelt sätt att förklara på är att oftast så tappas bärigheten lite grand om hästen hamnar för högt eller för lågt...varför, ja det får vi ta en annan gång för det krävs en lång förklaring till det...

Ja öronen helt ok. det jag kan tycka är mindre bra är takten o samlingen i jogen.

Kan du hitta ett klipp på en häst med bättre takt och samling? (så är du snäll, för jag är nyfiken)

Senast ändrad:

En sanning med modification...

EN av MÅNGA förhållningsregler om hur Pleasurehästen skall gå, - JA .
Men inte det viktigaste i Pleasureklassen.

Att få till den rätta formmen på gångartshästen en hel klass rakt igenom är mycket mycket svårt! Du vill ha Samling i kroppen men en lång överlinje som inte är allt för rundad från manken och framåt, man brukar säga örat inte under manken, och ögat inte över. Du vill ha huvudet i lod eller något framför.
Vissa saker finns tydligt beskrivna i regelboken om de ska anses som allvarliga fel, sen är det ju en bedöningssak för domaren att välja vad denne anser vara "värst" och "bäst". Vissa domare vil ABSOLUT inte ha knackiga rörelser, vissa är väldigt noga ochn prioriterar en stadig överlinje osv.

Som allting annat så pressas allting åt ett eller annat håll. Eftersom Pleasure är en extrem bedömningssport o tyckande så går det också mycket mode i den! Ett tag skulle det bara gå så långsamt som möjligt, ett tag kulle hästarna ha näsan i backen osv.
Just nu är i lite grand på väg tillbaka till lite lite mer framåt rörelser med flyt HELLRE än knackigt o långsamt.

I min värld, så har jag hellre en häst som går lite mer framåt och som inte är uppbromsad innan den är stark i det (resulterar i knackiga rörelser), flyt genom alla gångarter, mycket samling i hästens kropp än något som ser halvdött och går vädigt sakta. Jag själv föredrar också samling i kroppen, en avslappnad överlinje, sen om hästen ligger lite över/under öronen etc. det kan jag leva med, för det är inte det som r väsentligt egentligen, en duktig hästmänniska/domare ser den välridna hästen ändå!! Ingen häst är perfekt !

Här är en amerikansk hingst som jag tycker är ett föredöme vad gäller takt, samling, form osv. :http://www.youtube.com/watch?v=FB5pUYrfRgk

Olika uppfättning om meaning av Samling!
För mina ögen säjer hästen "GOD THIS REALLY SUCKS!"

Jag började läsa lite om Western Pleasure och upptäckte att man blir diskvalificerad om hästen går med öronen under mankhöjd mer än fem steg.

Om jag däremot bildgooglar "western pleasure" så ser jag att hästarna på de flesta bilder går med öronen under mankhöjd.

Är det någon som kan förklara detta för mig?

Tack på förhand!

Blir du något klokare? :-P

nje, samling ar termen som skall anvandas nar hasten, fran brostben till nackligament "sitter ihop" i en muskular hastskoform.

Sen finns det olika grader av det, givetsvis. Samling ar inte automatiskt krullidutt dressyrform, det ar bara en "hogre"/annan variant.

Hasten i den filmen har rorelser som gar genom hela kroppen vilket indikerar "aktiva" muskler, den arbetar alltsa och gar inte och slapar benen efter sig. Den har ett genomgaende -steg- och inte bara benpendling.

I mangt och mycket ett foredomme.

(svarar pa pm sen, har inte riktigt tid nu)

Sorry Honey:
en häst som är kutt rygg, stel i bak kärren och gunga som en hobby häst har ingen samling.
En hopp häst har samling.
En cutting och reining häst har samling.
En Spansk tjur faktnings häst, där har du samling!
www.youtube.com/watch?v=rJwx8kuKT8A
Dina häster har samling när de jobba ko, gå upp och ner för dom långa Canada prarie backer.

Jag tror att för Allas Trevnad så skippar vi diskussionerna om vad samling är utanför pleasurebanan, då det är vad tråden handlar om.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 478
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
671
Senast: Miingla
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 277
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix