[
------------------------------------------------------------
Bra inlägg! Kan inte låta bli att kommentera ett citat.
"Frida Dahlén rider också trevligt tycker jag. Men väldigt många av proffsen kör på med den "andra stilen". "
Jo, och hon har bland annat ridit för Johan H. Jag rider i min tur för Frida som menar att Johan H verkligen betonar vikten av att länga överlinjen, och stärka överlinjen.
Nedanstående kommentar riktad till den allmänna debatten på den är tråden:
Nu kan inte jag bedöma om Johan H har brutit av i ryggen, eller om hans häst är spänd, om han är en duktig ryttare eller inte....men är imponerad av de iaktagelseförmågor som många av er verkar besitta. Vad jag förstår så är ni själva (vilket ni tom erkänner)inte några stjärnor praktiskt på vare sig ridning eller sits. Men däremot verkar ni kunna se andras brister med vad som närmast skulle kunna beskrivas som röntegblick
.
Ni ser hästar som skyfflar in benen under sej, i stället för att trampa under sej korrekt och vinkar i rätt leder (hur tusan hinner ni se detta i te x ökad tölt?)
Ni kan tom se ryttare som har "knäckt av i ryggen" ; är det svank som ni menar, det kan man inte alltid avgöra om inte ryttaren är naken!
Visst kan man kommentera ryttare som är bättre än en själv, men allting blir så svart och vitt.
Det finns värre saker som en ryttare kan göra än att sitta i stolsits, eller svanka tex. Det är detaljer som vissreligen har betydelse men ridning är så komplicerat att god ridning handlar om så mkt mer än detta.
Appro på stolsits, är det ngn som sett att westernryttarna på Globen satt med ganska raka ben och med fötterna långt fram, men de verkade kunna styra och vända sina hästar rätt smidigt ändå,hur kommer det sig?
Alla har rätt till sin åsikt, men vissa kunde försöka att vara mer nyanserade så blir diskussionen mer intressant och era argumnet mer trovärdiga.