vuxen hund som inte kan vara ensam hemma..

Laine

Trådstartare
det är mitt problem..han börjar "gråta" direkt ja går ut. Ska jag gå ut o vänta tills han slutar gråta? han kommer inte sluta..förra ägaren säger att hunden kan bli så stressad av att vara ensam att han kan bajsa inne.o det är inte så kul om han gör det.. Har ni tips? annars är han jätte lugn hund.

Du svarar ju på din fråga själv. Inget kommer bli bättre av att du försöker vänta ut hunden.
Eftersom du köpt dig en hund som du vet att har problem med att bli lämnad så hoppas jag att du ordnat lösningar för att hunden aldrig ska behöva vara ensam.

Det finns sedan massor av trådar här i forumet om ensamhetsträning. Läs dem!

De flesta hundar går att ensamhetsträna, men inte alla. Då får man planera ut efter det problemet.
I mitt fall fick jag omplacera en hund då det blev ohållbart med hundvakter och hunddagis fanns inte att tillgå.
Lycka till

hunden va i ett hem där han blev misshandlad .därför tog ja den hem till mig.men jag tänkte om jag kan träna honom o va ensam.då kan ja behålla hunden utan problem

hunden va i ett hem där han blev misshandlad .därför tog ja den hem till mig.men jag tänkte om jag kan träna honom o va ensam.då kan ja behålla hunden utan problem

En hund med tråkigheter i bagaget och de här problemen hade jag inte räknat med att kunna träna bort ensampanik. Är det dessutom kombinerat med att han inte inte är rumsren när han är ensam hade jag nog sett det som ett problem att lösa på annat sätt. Hundvakt, hunddagis etc.

Du kan ju prova att träna, så får du se om det går. Men under tiden får du se till att inte gå över hundens paniktröskel, dvs du måste jobba försiktigt och gradvis och alltid ha en lösning (hundvakt, dagis, ta med honom) så att hunden inte far illa. Pressar du honom så han får panik lär du förlora de eventuella framsteg du lyckats få till.

Visst förstår jag att det är jobbigt för dig om hunden bajsar inne och är opraktisk att lämna, men för hunden är det också ett rejält lidande.

jag har typ två pers som ja frågat om hjälp så att ja kan gå o handla eller lämna barnet på dagis..sen e ju mamman till hundens ägare som sagt att hon kan ställa upp om det behövs..men ja vill inte störa henne för ofta..Men får se nu hur det blir

Jag har haft en hund med separationsångest och det är tufft, i vårat fall fungerade hundgård relativt bra, han älskade inte hundgården men han fick inte panik. Inomhus kunde man mot slutet när han var åtta år lämna honom inne om man gick källarvägen, något vi använde oss av vid några tillfällen när vi inte hade några andra lösningar. Men då hade vi under åtta år tränat på att vi kunde gå ner i källaren utan att han blev orolig, han gick även att lämna när han hade sällskap av sin kullsyster, antagligen fick han trygghet i henne då. Svägerskan hade kullsystern så det var en lösning vi kunde ta till ibland. Idag vet jag faktiskt inte hur vi orkade, men när vi var mitt upp i det så hittade vi lösningar för att han skulle må bra.

En hund som har så svårt att vara ensam hade jag inte tränat, även om det så småningom går så mår hunden aldrig bra av att vara ensam.
Jag hade tagit med hunden i bilen, lämnat till hundvakt, skaffat en till hund eller liknande.
Har vänner med hundar som inte klarar att vara ensamma, och de har kämpat i flera år, och deras hundar accepterar nu en stund , men inte mer.
Däremot när de är hos mig och har sällskap av mina hundar är det inga problem alls.
Vissa individer klarar helt enkelt inte vara ensamma och tar man en omplaceringshund med just det problemet som du gjort ts ,så får man ju räkna med ett liv där hunden behöver följa med eller lämnas till hundvakt ?

Mina hundar när de är ensamma, de sover, känns som de passar på att sova riktigt djupt med och vila upp sig, när man går hemifrån går de in och lägger sig innan jag ens hinner stänga dörren och när jag kommer hem står de nyvakna och väntar innanför dörren, då känns det okej, men att lämna en hund som är orolig är man går och totalt förstörd när man kommer tillbaka, nej jag hade skippat det !

Om ensamträning skulle leda till att man slipper omplacera hunden en ytterligare gång så skulle jag göra det! Men då är det verkligen småsteg som gäller och att man har samma inställning som när man tränar en valp som aldrig varit ensam förut.

Om ensamträning skulle leda till att man slipper omplacera hunden en ytterligare gång så skulle jag göra det! Men då är det verkligen småsteg som gäller och att man har samma inställning som när man tränar en valp som aldrig varit ensam förut.
Men hur klyftigt är det att köpa en hund som inte kan vara ensam om man behöver ha en hund som kan vara ensam.
Är väl bättre att någon som kan ha med sig hunden jämt får köpa den direkt då :)

Men hur klyftigt är det att köpa en hund som inte kan vara ensam om man behöver ha en hund som kan vara ensam.
Är väl bättre att någon som kan ha med sig hunden jämt får köpa den direkt då :)
Uppfattade det som att TS redan köpt hunden? Läst slarvigt. Annars håller jag ju med!:)

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 622
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka