Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vridmomentet är viktigare än hästkrafterna. Vridmoment är styrkan i motorn, så ja, högt vridmoment på bil = bra dragbil.Mycket hästkrafter = motorn går snabbt upp i högt varv. Högt vridmoment = motorn behåller lättare samma varvtal när t ex en backe kommer. Man kan jämföra det med uthållighet och snabbhet!
Dieselbilar har högre vridmoment vid lägre varvtal, jämfört med en bensinare som måste varva mer för att komma upp i samma vridmoment. Du har ett bättre grunddrag i en dieselmotor. På en diesel kan du i princip släppa upp kopplingen (försiktigt på) så glider den iväg på ettans växel, medan du får motorstopp på en bensinbil om du gör samma sak.
Ett ex med släp är då när det kommer en rejäl uppförsbacke, min bil klarar det på 4:an, medans morsans dieselbil måste man ner på 3:an och har då en hastighet av 50-60 km/h när man är uppe. Rätt så rejält irriterande när man ligger på motorvägen, för att inte tala om farligt.
Uppenbarligen klarar min bil av det bättre, visst, den har 15 hästar mer än morsans, men om nu dieselbilarna var så mkt segare så skulle det ju gå på ett ut, eller?
Då skulle du få en ögonöppnare om du provade min A3 1,9 tdi. Med 170 hk, 400 Nm och drygt 400 kg lättare än en V70 med samma motorprestanda sticker den ifrån många bensinbilar i GTI-klass, baksidan är att man får växla ofta. Ser man till att hålla åtminstone 1800 rpm så sackar den inte på farthållaren i någon backe jag provat hittills iaf.Jag säger att jag aldrig har kört en dieselbil som har varit pigg i motorn, vare sig vi snackar acceleration eller att hålla farten uppe vid låga varv (man hamnar ju trots allt på låga varv när man kör 80 km/h på 5:an).
Vad i hela vetet har du, som ska vara yrkeschaffis, kört för missfoster till fordon för att häva ur dig att dieselbilar generellt är sämre dragbilar än motsvarande fordon med bensinsnurra?