vrider knät utåt

megin

Trådstartare
min häst vrider höger knä utåt när han går och lägger bakdelen till vänster. det syns tydligt nu när det är snö, de högra hovspåren ligger i linje men vb är utanför vf. är det nån som har nån aning om vad det kan bero på? vilka muskler är det som roterar knät utåt?

hästen är behandlad på klinik i haser och knän, ohalt initialt men lite halt efter böjprov bb. även klinikens kiropraktor har behandlat och hästen är mycket bättre men det syns nu ännu bättre att han roterar i knät när han är bättre i övrigt. hoppades ju att kiropraktorbehandlingen skulle fixa det men tydligen inte. ska på åb den 23/3 så förhoppningsvis får jag svar då men vill gärna ha era åsikter oxå...

Sv: vrider knät utåt

Kan det hända att han har varit sned hela livet så att han har "vuxit fast"??

Hoppas att du får fler svar, min stallkompis har också en sned häst, syns tydligt bakifrån i rörelse, och han lyfter tom hela svansen år sidan. Vår veterinär hittade lite stela muskler, men någon utredning har inte gjorts. Tyvärr!

Senast ändrad:

ja det är påtagligt och om du läst ordentligt hade du sett att han är under utredning på klinik:smirk:

Vrider han knäet om knäleden bedövas med? Om de har knäledsinflammation kan de gärna vrida det sådär utåt för att avlasta. Och bakknän är ju knepiga att böja så man kan få en ganska 'liten' böjprovsreaktion, men om man bedövar bort knäleden så rör sig hästen markant bättre. Så om han inte är bedövad så kan det ju vara värt att prova? (iofs så aktuell klinik brukar ju lägga bedövningar så det kanske redan är gjort)

Jodå, det såg jag. Jag menade att kompisens häst inte varit under utredning och att det var synd, för då kanske jag haft fler kort i bakfickan;)
Men vi har ju också spekulerat i på vad det beror på och både hovis och veterinären trodde att han var sned från början som inte har försvunnit pga sen inridning (6 år) och att han troligtvis "vuxit fast" i sig själv. Det blir ingen tävling på msv med andra ord.
Lycka till!

Alexandra_W skrev:
Vrider han knäet om knäleden bedövas med? Om de har knäledsinflammation kan de gärna vrida det sådär utåt för att avlasta. Och bakknän är ju knepiga att böja så man kan få en ganska 'liten' böjprovsreaktion, men om man bedövar bort knäleden så rör sig hästen markant bättre. Så om han inte är bedövad så kan det ju vara värt att prova? (iofs så aktuell klinik brukar ju lägga bedövningar så det kanske redan är gjort)

han är inte bedövad i knät, bara hasen hb och då ansåg vet att det släckte helt men knärörelsen fanns fortfarande kvar. han är ju dock behandlad även i knäna (1 gång, haserna 2) och kiro sa direkt hbknä.
är det inte bättre på åb ska jag fråga om bedövning...
har klinikens kiro behandlat nån av dina? har du nån åsikt om honom? är ju lite intressant att även min var sned och låst trots att B behandlat relativt nyligen, detta har han ju troligen gått med väldigt länge...

har nån ET eller liknande tittat på din kompis häst?
att han "vuxit fast" anser jag inte så troligt, däremot har han säkerligen musklat sig ojämt.

Ïnte behandlat ngn av mina. Däremot har han behandlat kompisars hästar med mycket gott resultat. (En av dem som B behandlat, som var sned. Bort med snedheten och problemen försvann. För tidigt att säga om det är beständigt än dock). Och jag skulle utan tvekan låta honom behandla mina om inte D kunde/ville/etc.

Vi (jag & vet)pratade om att han kanske skulle kika på K, om inte D (min nya equiatriker) hade någon bra teori. Fast det hade ju D och *knock on wood* sen dess har ju K hållit sig fin. Men skulle jag vilja ha en second opinion eller liknande skulle klinikens kiropraktor utan tvekan på rycka in.

Men sen D rättade snedheten så har ju K gått från klarhet till klarhet och både ser och känns bättre än någonsin. Vi får se om det håller hela vägen dock. Hon är iaf fortfarande rak (V fick vi rätta om nu sist) och som sagt ser och känns super ut. Ska ha henne igång ett tag och sen åka in och böja henne så får vi se *nervös*

hoppas verkligen att det håller i sig med K och att hon håller för framtida arbete!
har du koll på vart D håller till/hur långt h*n åker? megin lär väl behandlas fler gånger och det blir inte av B...

megin skrev:
hoppas verkligen att det håller i sig med K och att hon håller för framtida arbete!
har du koll på vart D håller till/hur långt h*n åker? megin lär väl behandlas fler gånger och det blir inte av B...

D tar inga nya kunder nu, om det inte ändrats på senheten. Men du, jag PM:ar dig istället!

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 256
Hästvård Vill bolla en hälta, veterinär bollas huvudsakligen med såklart. Är det någon som haft en seg läkt kotvrickning? Eller någon...
Svar
14
· Visningar
1 431
Senast: Svejsan
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka