Vräka hyresgäst

Chili

Trådstartare
Vad jag har förstått så finns det en viktig skillnad om man inte har kontrakt. Ingen tillsyn vs. viss service.

Var går gränsen? Är det absolut noll tillsyn som gäller, och då är uppsägningstiden 9 mån? Alltså likvärdigt med hyra av vilken lokal som helst, samt om hyresgästen hyrt en längre period (vad är en längre period mer exakt?) så har denne besittningsrätt.

Om viss service ingår, får man bestämma helt själv då ang uppsägning och uppsägningstiden?

(Kan väl tillägga att personen är känd hos polisen och antagligen inte kontaktar dem eller juridisk hjälp)

Sv: Vräka hyresgäst

Möjlighet till uppsägning beror på om man hamnar i hyreslagstifningen eller inte. Så det beror inte på om det finns viss service eller inte.
Är det så att man gett personen en egen box som den alltid har så kommer hyreslagen in. Den ger då samma saker som om man hyr ett förråd eller lagerplats. Man får efter nio måndare vad som kalllas bestningsrätt och hyresgästen kan då inte sägas upp. Med andra ord finns ingen uppsägningstid för stallägaren efter nio måndare bara för hyresgästen. Som om jag kommer ihåg rätt då har tre månader. Om detta är läget kan bara ställägaren bli av med hyresgästen om det finns skäl för vräkning, saker som upprepad utebliven betalning eller medveten skadegörelse.

Har inte hyrestagen en bestämd box utan bara en stallplats till sin häst går inte hyreslagen in då gäller uppsägnings tiden enligt avtalet eller om det finns enligt vad som kallas för gängse normer. Vilket brukar vara en till tre månader.

Det att viss service ingår har betydelse för stallägarensroll när det gäller ansvar enligt djurskyddslagen för hästens välbefinnande. Så har man tagit på viss skötsel eller möjligheten att flytta runt hästen i stallet får man också ansvar för hästen. Det få ju en betydelse om hästägaren börja missköta sin häst eller slutar att betala. Stallägare får då t ex inte sluta att ge hästen mat bara för att ägaren inte betalar. Stallägaren får då fortsätta sköta om häste och kräva ersättning från hästägaren vilket ju kan vara svårt nog.

Tyvärr kan det vara så att om hästägaren är känd hos Polisen så kan denne istället vara väldigt insatt i vad som gäller. Beroende på "hur" känd personen är så har det ofta väldigt klart för sig vilka rättigheter de har enligt lagstiftnignen. Mycker mer än vad vanliga skötsamma personer har. Det brukar också vara väldigt väl medvetna ov gränserna går för olika myndgheter befogenheter. Så om personen vet att den har rätt och kan utnyttja detta genom att t ex vända sig till polisen eller någon annan myndighet så kommer vederbörande också att göra det.

Klurigt det blev.
Så vitt jag vet så har personen inte stått där i hela nio månader utan kanske 6-7 månader i nuläget.
Personen missköter sin häst och får oss eller andra i stallet att ta hand om den, vilket inte på något sätt ingår. Service som ingår är utsläpp och insläpp på vardagarna. Men vi kan ju inte heller låta bli att ta hand om hästen, när h*n inte dyker upp eller ringer och säger att h*n inte kan komma, vilket sker flertalet gånger varje vecka.

H*n släpper inte heller ut de helger hon ska släppa ut. Det som stör mig mest är dock att vi nyligen fått veta att h*n röker på väldigt mycket och ev. tar tyngre droger. Vi vill inte att det ska finas någon möjlighet att droger förknippas med oss.
Vi vet att personen har skulder till sin hyresvärd där h*n bor, samt är uppsagd där och kronofogden är inkopplad. Det är i och med detta och skadegörelse av fd. stallägares bil vid uppsägning som polisen varit inkopplad. Jag vill bara säga tack och hej! Det är pappa som ska ha en moralkaka för att aldrig ha kontrakt, men jag befodrar mig själv till stallchef och ska ta itu med detta genast, så fort denna människa är borta...

Senast ändrad:

Har just kollat upp fakta och personen har bara stått hos oss i ca 4 månader. Hurra! Nu kan vi alltså säga upp den med en månads uppsägningstid?

Är lite osäker på om det är en månad kan vara tre månader eller till och med sex. Jag kommer inte ihåg vad som gäller för "lager". Men det går ju att läsa om i hyreslagen som du absolut bör ta en titt i nu innan du börjar ändå. Så att det inte blir fel och några kryphål för den härpersonen.

Möjlighet till uppsägning beror på om man hamnar i hyreslagstifningen eller inte. Så det beror inte på om det finns viss service eller inte.
Är det så att man gett personen en egen box som den alltid har så kommer hyreslagen in. Den ger då samma saker som om man hyr ett förråd eller lagerplats. Man får efter nio måndare vad som kalllas bestningsrätt och hyresgästen kan då inte sägas upp. Med andra ord finns ingen uppsägningstid för stallägaren efter nio måndare bara för hyresgästen. Som om jag kommer ihåg rätt då har tre månader. Om detta är läget kan bara ställägaren bli av med hyresgästen om det finns skäl för vräkning, saker som upprepad utebliven betalning eller medveten skadegörelse.

Har inte hyrestagen en bestämd box utan bara en stallplats till sin häst går inte hyreslagen in då gäller uppsägnings tiden enligt avtalet eller om det finns enligt vad som kallas för gängse normer. Vilket brukar vara en till tre månader.

Det att viss service ingår har betydelse för stallägarensroll när det gäller ansvar enligt djurskyddslagen för hästens välbefinnande. Så har man tagit på viss skötsel eller möjligheten att flytta runt hästen i stallet får man också ansvar för hästen. Det få ju en betydelse om hästägaren börja missköta sin häst eller slutar att betala. Stallägare får då t ex inte sluta att ge hästen mat bara för att ägaren inte betalar. Stallägaren får då fortsätta sköta om häste och kräva ersättning från hästägaren vilket ju kan vara svårt nog.

Tyvärr kan det vara så att om hästägaren är känd hos Polisen så kan denne istället vara väldigt insatt i vad som gäller. Beroende på "hur" känd personen är så har det ofta väldigt klart för sig vilka rättigheter de har enligt lagstiftnignen. Mycker mer än vad vanliga skötsamma personer har. Det brukar också vara väldigt väl medvetna ov gränserna går för olika myndgheter befogenheter. Så om personen vet att den har rätt och kan utnyttja detta genom att t ex vända sig till polisen eller någon annan myndighet så kommer vederbörande också att göra det.

Underbart, finns det någon som är sugen på att starta upp ett inackorderingsstall??

Lägg till att ni ju i princip jobbar gratis även om dom betalar.

Har läst lite i lagstiftningen nu men kan inte se något om vad som gäller om man inte har kontrakt...? Med kontrakt gällde 9 månader och avsåg hyreskontrakt på obestämd tid.

En ofta effektiv väg vid misskötsel av den form du beskriver är att ni bestämmer en prislista. Och den prislistan ska vara väl tilltagen. Om man inte utför sin syssla - 150 kr pristillägg/gång. Det blir rätt snabbt pengar. Genom att klubba igenom det med övriga stallkamrater kan ni med majoritetsbeslut genomföra systemet omgående. Det innebär att det blir dyrt och obekvämt att ha kvar hästen i stallet. Och detta kan innebär att vederbörande väljer att flytta - av sig själv! - relativt omgående.

Vi har hotat med detta, men pappa har inte satt det i bruk ännu... Men jättebra tips! Det har dock hittills resulterat i att personen ringer nån i stallet istället och ber om hjälp.

Fick idag också veta att hon själv sagt upp sig med en dags uppsägningstid för ett tag sen, men dagen efter sa en annan person som h*n är involverad med att h*n inte skulle flytta längre. Har detta någon betydelse?

Har ni haft ett allvarligt snack med personen ifråga? Det verkar som läge att en gång för alla dra upp riktlinjerna. Om människan en gång sagt upp sig tyder det ju på att denne inte trivs. Bättre för alla att flytta?

Och då också passa på att meddela nya prislistan. Om någon vill ställa upp och hoppa in så är det ju jättebra, men hur länge orkar folk täcka upp?

Ja hon fick en varning för ca 1,5-2 veckor sedan och lovade dyrt och heligt att skärpa sig. Men det har ju inte skett... Fick veta ytterligare en sak idag; personen har sagt "jag borde nog lämna över mig till myndigheterna". Varför vill jag nästan inte veta :crazy:

Det finns mkt att göra. Bl.a. försöka leta reda på hästägaren och förklara att den här personen nog inte är lämpad att ta hand om hästen. Och nej, vi orkar ju inte täcka upp för henne längre. Vi är överens om att säga upp personen men vill göra det på ett väldigt fint sätt utan att lägga några värderingar i det.
Det är nästan lite synd att h*n är dödligt punktlig med hyran.

Underbart, finns det någon som är sugen på att starta upp ett inackorderingsstall??

Lägg till att ni ju i princip jobbar gratis även om dom betalar.

Det är precis så man resonerar, man hyr helt enkelt inte ut.

Trots att det finns ledig plats.

Jag skulle endast hyra ut till någon jag känner. Ingen annan alls.

Det verkar vara alldeles för riskabelt!

Det beror ju ändå på hur man ser det. Jag har fått många vänner genom att hyra ut stallplats och man lär sig otroligt mycket om människor ;)

Det som är svårt i det här fallet är att människan är exemplarisk, hyran i tid, glad och trevlig, pratglad. Väldigt manipulativ, vilket man inte märker först för det är på ett så glatt sätt.

Uppdaterar; juridisk hjälp är på g genom en bekant :bow:

Idioter har man ju stött på förr dock i hästsvängen... En sa vi upp pga. stölder bland annat, då la personen ut 10 cm spik på vår väg så vi skulle få punktering :smirk: Funderar på om det är värt att ha med polisen när den nuvarande sägs upp...

Uppdaterar en sista gång, lite closure i tråden även om inte så många svarat men nån kanske har följt den ändå.

Allt har löst sig på bästa sätt genom att jag kontaktat ägaren till hästen, och ägaren var inte alls nöjd med hur hästen behandlats (ingen mat vissa dagar, inte blivit riden på 4 mån osv) så den ska tas ifrån fodervärden i helgen! Någon uppsägning är alltså inte nödvändig :bow:

Slutet gott, allting gott.

Ja jag är jättenöjd! Hästen hämtades igår så det återstår väl bara att se hur fodervärden tar detta besked, hoppas h*n hämtar sina saker nu i dagarna annars åker de ut på tippen.

Nu blir förhoppningsvis hästen lycklig och stämningen i stallet bättre :bow:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har en fundering och vill gärna ha svar av någon juridiskt kunnig. I stallet jag hyr boxplats vill förnya sitt kontrakt. Dock med en...
2
Svar
20
· Visningar
2 903
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Så här ser utkastet på mitt hyresavtal ut... Nåt som saknas ? Hyreskontrakt X Hyresvärd X Hyresgäst X Avtalet gäller...
2
Svar
21
· Visningar
3 511
Äldre Allvetande Buke - behöver er expertis! Min kusin har "hyrt" (tyvärr finns väl inget kontrakt) en fristående villa på sin fars(!) gård...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 227
Senast: Lobelia
·
M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 393
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar