Vovven vill inte lyssna på mig

Z

zemra

hej!

Jag har en hanhund som jag tog över för han skulle avlivas för 3 år sen, han är 6 nu o blandning mellan, Lasha apso, yorkshire terrier och papillon.

Han är super go igentligen, men förbaskat oförskämd:devil:

Han KAN lyssna, men bara när det passar honom, tex så va han med när jag var ute och red för nån vecka sen, vi red hemma kring och efter ett tag så orkade han inte mer, så han vände o börja traska hemåt, och jag ropade på honom och första gångerna brydde han sig inte alls, sen stannade han och vände sig om, kollade på mig, fnyste o tvärvände och sprang hem:crazy:
mötte min farfar som inte ser så bra och va sååå nära o bli påkörd!

Han är så åååååå! jag blir så arg på honom!
Det undrar jag också över, vad ska jag göra när jag springer ikapp honom, ska jag bli arg för att han inte kom, eller ska jag va snäll så han fortsätter låta mig komma ikapp?

Salam/ Malin
 
Sv: Vovven vill inte lyssna på mig

hmm.. ingen som har nått tips?
 
Sv: Vovven vill inte lyssna på mig

hmm.. det verkar inte som att han är så intresserad av att följa dig?
Tänker på där du frågade om hur du skulle gör när du sprang ikapp honom..
Du ska inte springa ikapp honom överhuvudtaget:D
HAN ska springa ikapp DIG.Och hundar kan vara ganska bekväma, och inte vilja göra saker som inte gagnar dem.

Jag tror du behöver träna upp kontakten mellan dig och din hund, han ska tycka att du enbart är rolig och mysig att vara med, och du ska locka mer än att springa hem/jaga fåglar osv.
Tränar du någonting med honom, lydnad eller agility eller någonting sånt?


Ta med dig honom ut på ett stort öppet område och ta med dig hans absoluta favoritgodis.Kanske hans favvoleksak också.
Visa honom att du har det, låt honom smaka och träna lite sitt/ligg med en liten godisbit som belöning när han gör rätt.
Träna sedan stanna och kom, dvs du sätter honom någonstans, säger åt honom att stanna och går iväg en bit ifrån honom.
När du ropar "kom" och han springer mot dig, tramsa allt vad du har, tjoa, skutta, ja gör dig så rolig du kan för honom, och när han kommer fram visar du för honom att det var FANTASTISKT roligt att han kom till dig, med klapp, en godis och lite bus.
Springer han iväg åt något håll så kan du vissla eller ropa kom samtidigt som du kutar åt motsatta hållet.
Bli JÄTTEGLAD när han söker din kontakt, belöna med godis/lek/kamp.
Det ska hända någonting skoj hos dig liksom, något som är roligare för honom än att springa iväg hem/åt andra hållet.

Bli ALDRIG arg på hunden när han kommer, då kommer han tillslut inte komma alls, det är ju inget trevligt att vara hos dig då liksom.

Man kan behöva träna ofta för att behålla en någorlunda lydig hund, och träna alltid så att hunden tycker det är roligt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp