Sv: Vojlock?!

Jag använder vojlock på sommaren & shabrak på vintern & när vi skall vara "fina".

Blir inte lika svettig under en vojlock som ett shabrak som däremot värmer på vintern.

Jag använder helst vojlock och jag har islandshäst. Jag tycker däremot att det börjar bli svårt att hitta bra och passande vojlockar.
På vintern blir det oftast schabrak men använder vojlock även då.
Som någon skrev tidigare blir det som ett mindre täcke till hästen och det ser inget vidare ut.

Jag använder numera nästan bara vojlock till medryttarhästen.

Schabrak brukar jag använda under den kalla årstiden.

Vojlock var det här. Har ett lager sedan 1700talet jämnt, så schabrak blir det inte förren jag måste köpa nytt "liggunderlag".

Jag köpte en jättesnyg vojlock alldeles i somras! :bump: :banana:
Skitsnygg, faktiskt den första vojlock jag nånsin köpt.
men du har rätt, det är inte mycket vojlockar ute längre, men själv har jag en stenåldersgammal (mörkblå) som jag har haft om somrarna då jag inbillar mej att det är lite svalare än schabrak.. :p ;)

jag har vojlock ibland, men inte så ofta, tycker det är bra men lite "b-känsla" på ngt vis, vet inte varför... vanesak tror jag...

Precis så känner jag också, att det är lite "b". Sen skäms jag för att jag tycker så. :angel:
Men det ska blir väldigt intressant och se om så där en 5 år, om trenden har vänt. Istället för schabrak i ljusblått eller lime med silverpasspoil så är det vojlock i blått, rött eller grönt. Punkt slut. :D

Jag använder båda! Tycker faktiskt vojlocken ligger bättre under sadeln.

Morran skrev:
Finns det någon som använder det längre? Förutom på ridskolor och så, så har jag nog inte sett vojlock på en häst/ ponny sen.... länge.
Tror ni att det "kommer tillbaka"?
Kanske någon härinne rent av, som är vojlockryttare i smyg... :devil:

har både och :p men föredrar schabrak för man kan brodera hehe :D

Usssccchhhhh!! Fy, för vojlock!! Det är så fult, vet inte riktigt varför men det känns så gammalt.. Vojlock för mig= en gammal urtvättad tygbit från sjuttiotalet... :crazy:

Jag äger minsann 1 vojlock, en svart dressyrvoljock!

Tragiskt... Jag trodde det handlade om tryckutjämnande material som man använder under sadeln för hästens skull, men tydligen har det förvandlats till statusprylar som visar om man är "b" eller inte...
Jag har vojlock till en häst och ett schabrak till en annan, beroende på vad som passar just den hästen, och jag såg att det var fler som tänker som jag, på hur trycket fördelas, och ni som enbart tänker på hur det ser ut ska nog lämna tillbaka hästen och fortsätta läsa penny istället.

En "vanlig" vojlock/ schabrak har inte till främsta uppgift att fördela tryck. Det är till att suga upp svett och smuts och på så sätt skydda både sadel och häst. Men du kanske har läst något annat i Penny? Funktionen är m.a.o. främst liknande ett par strumpor för oss människor. Men du kanske har ett par tryckutjämnande strumpor hemma, vad vet jag?

Nu blir jag nyfiken, har aldrig hört (nej, läser inte bara penny ;) ) att det är olika fördelning utav tryck beroende på om du har schabrak eller vojlock.

Tell me! :bump:

Morran skrev:
En "vanlig" vojlock/ schabrak har inte till främsta uppgift att fördela tryck. Det är till att suga upp svett och smuts och på så sätt skydda både sadel och häst. Men du kanske har läst något annat i Penny? Funktionen är m.a.o. främst liknande ett par strumpor för oss människor. Men du kanske har ett par tryckutjämnande strumpor hemma, vad vet jag?
10 poäng ;)
Jo, både vojlock och shabrak är till för att skydda sadeln, och vad jag menade är att man väljer efter hästens bästa, för de kan orsaka mycket stygga tryckskador om de inte passar. Och tycker man att den främsta uppgiften(suga upp svet och smuts) är viktigare än om den trycker på manken, som shabrak har en tendens att göra, så är det ju synd. Men anledningen till att jag skrev så tyket var för att jag haft en dålig dag, och ville röra om lite i grytan, alltså, inget personligt till någon. Men faktiskt så tycker jag att modet har tagit över för många som skulle behöva tänka på vad dom använder för utrustning.
Vet du? Jag har ett par stödstrumpor, de är tryckutjämnande :D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
636
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
121
Senast: Islaend
·
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
539
Senast: Freazer
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 307

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Alternativ till försäkring
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Har du en åsna?

Hästrelaterat

Tillbaka