VM hästarnas delade man, hur?!

P

pia88

Okej nu kommer jag här med mina dumma frågor som vanligt:angel: men men... jag måste få veta, för det e så jäkla snyggt!

Ni vet alla fina VM hästar, med deras delade man. Tusan har försökt att få manen att ligga. Gjorde till och med flätor dagen innan tävling i hårbotten, det höll bra ända tills jag tog ut dom, för då genast föll manen istortsett över!!

På VM såg det ut som manen låg som slickat efter vilken gångart dom nu gjort, så ändå föll manen tillbaka fint och delat.

Nu undrar jag om ni vet hur man får den att ligga och hålla sig snygg, efter tävlingsritten?

Länkade två bilder eftersom jag inte visste om man fick lägga upp dem :crazy:

Kolla här liksom, vadå perfekt:d
http://www.icelandichorse2005.se/worldchampions/SigurdurSigurdarson.jpg

Och här :love:
http://www.icelandichorse2005.se/arkiv/050814/stian.jpg

tack för mig :banana:

Sv: VM hästarnas delade man, hur?!

Når vi skal dele man til avelsvisning fletter vi til midt på lengden ca,men vi gjør det opp til en månad för.
Da holder det ofte resten av sesongen faktisk om man har fletter innimellom tävlingarna av og til.

:bow: och jag som skröt med att jag flätat en dag innan:D Nu bär det väl ut till stallet och fläta;) :bow:
Tack!!

Ja jobbade i stallarna under VM och la oxå märke till att de flesta Sköljde av hästarna ett par gånger under veckan och hade oftas flätor på hästarna över natten. Dock inte alla men en del.

pia88 skrev:
:bow: och jag som skröt med att jag flätat en dag innan:D Nu bär det väl ut till stallet och fläta;) :bow:
Tack!!
Det är en jäkla massa jobb!!!
Jag har hållt på med det på två kusar, den ena hade mycket och tung man så vi delade den av det skälet, i det andra fallet var jag bara fjantig och tyckte det var snyggt :o

Du får ha ett lager av gummisnoddar och så gör du en snygg bena och gör små tofsar (ca 1 cm) som du försöker "dra" åt andra sidan, förstår man vad jag försöker beskriva?

Alltså jag flätade inte utan bara tofsade. Om man "drar" lite i det hår som blir underst på den nya sidan håller sig tofsen lite mer åt det hållet, ungefär som du kan "styra" hästsvansen i ditt eget hår.

Demon skrev:
Ja jobbade i stallarna under VM och la oxå märke till att de flesta Sköljde av hästarna ett par gånger under veckan och hade oftas flätor på hästarna över natten. Dock inte alla men en del.

har även hört att man kan blöta manen och sedan fläta jättehårda flätor och att det ska hålla, kanske det var så dom gjorde:idea:, men att dom inte använde hästschampo:idea:

Sen att man kanske låter flätorna sitta i och fläta om dom som går upp, och sen pälsglans, så att dom slickas ner. Det måste ju i alla fall hålla sig bäst då den e "flottig" tycker man och om man bara blöter, försvinner ju inget flott :crazy: har ingen aning men kanske :D!!

Mja, glöm inte bort att det faktist finns de med NATURIGT delad man oxå :smirk: Tror silfurtoppur har det, samt jarl, om ja inte misstar mig?

Jaa, självklart räknade jag med det!! men tror knappast att alla har det:rofl: tog bilderna som exempel om någon inte skulle fatta vad jag menade med delad man :smirk:

Jarl er nok flettet....bare for å drepe noen illusjoner...:devil:

jaa du, den ligger ju väääldigt fint och platt ;) :D

jag blev faktiskt lite förvånad när ud hade flätorna i en dag ;)
En månad minns, men det har ju alla redan sagt :o

hahahaha testa mitt lilla knep:

ta hårspray, hårmos, vatten, kam o hårgelé. först kammar du ut manen, sen kletar du på allt på hästens man! haha har inte testat det..:angel: men det kanske funkar..ta bara hårprodukter som inte har parfym i sig (med tanke på hästarna).... haha vet itne om det funkar men testa det:banana:

//loddie den påhittige

haha jaaa, jag som var så stolt för att jag stått och flätat där dagen innan :D

haha men uch, lär ju bli gansa flottigt och äckligt i manen, ingen jävla östermalmssnobb han ska bli :smirk: :D

hahaha men det var ju ett skämt!:banana: haha men ta o blås mee en hårfön (hårtork) efterråt så kanske "flottet" åker av:devil: hahaha jag är såååå påhittig..:banana:

//loddie den glade:angel:

Man får börja "dela manen" en månad innan tävling,
sen så måste man ha en massa pälsglans :D

*lån*

Ingen som har lust att komma och dela manen på min häst? :angel:
Jag orkar inte, men det är ju så fint! :o

Forchaire skrev:
Mja, glöm inte bort att det faktist finns de med NATURIGT delad man oxå :smirk: Tror silfurtoppur har det, samt jarl, om ja inte misstar mig?
Min kille har naturligt delad man när den är lång , inget jag har tänkt på:)

har inte manens läggning med hur hästen är stark i de olika sidorna? att om manen ligger till höger än hästen stark i vänster?
det har nog diskuterats ivrigt när det gäller hbl m.fl.. men det bör juh gälla islandshästar också.. eller?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2
  • Bildtråd

Omröstningar

Tillbaka