Luna10

Trådstartare
Min halvblodsvalack (22 år) är snorig, har varit så sedan i söndags. Snoret är helt vitt och ganska löst. Han snorar mest efter att ha sprungit (hästarna är ganska livliga i hagen nu i solen och blåsten:angel: ). Men han är hur pigg som helst, inte allmänpåverkad, ingen hosta, ingen feber:confused: . Han rids 3-4 ggr i veckan lätt dressyr/skogsridning med ett hårdare pass med mera galopp 1 gg/vecka ungefär. Medryttaren red i söndags, lätt, han blev inte svettig. Vad jag kommer ihåg så ska just vitt snor vara ganska "ofarligt", det är värre om det är gult, vilket tyder på infektion, eller?
Ska jag fortsätta hålla igång honom lätt och avvakta? Vill helst inte ställa av då han är så gammal och lätt blir stel och han är ju pigg?

Sv: vitt snor

hade jag varit i din situation, hade jag fortsatt som vanligt men hållt tempen under extra uppsikt..
lycka till med "gammel farbror" :D :banana:

Ja, som Hillevie skriver tycker jag oxå du kan fortsätta rida, men hålla det under uppsikt och så inte snoret "ändrar" färg och form eller han hostar/får feber...

Har alltid trott vitt snor var ofarligt, men på min pojk har vi kommit fram till att det var enda symptomet på bronkit som han nu har fått... :crazy: (Han frustade dock ut vita snorblaffor, rätt stora, fast inte så ofta).

Men jag tror inte det är någon fara, men som sagt håll koll på det bara och hoppas han får fortsätta må bra. :) :)

Ok, tack för svaren. Var ute igår och red, och skulle trava lite på en åker, men han var så pigg så han bara hoppade på stället:bump: :bump: , så jag lät han galoppera lite, och hej vad det gick! Så allmänpåverkad är han inte.... Jag kollade efteråt och det hade bara kommit lite lite snor, så det är väl på bättringsvägen, vad det nu var.
Och ja, han är dammallergisk och var förut en s.k. hosthäst, men är symptomfri nu då han går på lösdrift sedan 2 år tillbax.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
5 050
Senast: lizzie
·
Hästvård gott folk, nu är jag rådvill & dessutom börja jag bli lite orolig. min tösa häst har nu varit sjuk? sedan vad jag vet vecka 20, nu...
Svar
1
· Visningar
1 424
Senast: mackan
·
Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa...
2
Svar
24
· Visningar
24 040
Hästvård Jäkla skitsommar vädermässigt det här.. Jag har aldrig under alla år förr haft en förkyld häst ska tilläggas, lyckligt förskonad från...
Svar
12
· Visningar
8 720
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama