Vitt snor och hosta/nysningar

Maris_

Trådstartare
Min häst har under ca två veckor varit lite fuktig i näsan. Tre gånger har hon haft vitt snor i båda närborrarna, med några dagars mellanrum. Hon hostar lite då och då vid ansträngning och "nyser" ofta, liksom fräser ut snor, ungefär som vi människor gör när vi nyser, fast det är ur näsan och hon inte nyser. Hon har ingen feber och verkar pigg för övrigt.

Är det en vanlig förkylning, eller kan hon vara allergisk mot något tror ni? Pollen? Ingen annan häst i stallet är snorig/hostig.

/ Maris

Sv: Vitt snor och hosta/nysningar

Min häst var så tidigare i år. Stallpersonalen sa att det var en vanlig förkyldning och det var det nog för det försvann efter ett par veckor.
Så troligen är det inget allvarligt...

Håll bara koll på att hästen inte får feber eller blir medtagen på annat sätt, då bör ju veterinär tillkallas el åtminstone rådfrågas.

Så, jag ringde vetten för att höra, och hon trodde på någon förkylning eller allergi. Så jag ska börja med att vattna fodret och se om det blir någon skillnad inom en vecka.

Om inte det hjälper skulle hon skriva ut slemlösande.

Så jag får avvakta och se vad som händer!

/ Maris

Jag kom att tänka på en sak, hon har varit lerig i näsborrarna några dagar och jag kan inte minnas att det har hänt tidigare. Kan det klia eller nåt sånt, så att hon går och gnider näsan i leran? Är det bra eller dåligt, så att säga?

/ Maris

Tror du inte det kan vara en förkylning?

Vet någon häst som blev förkyld i samband med att den tappade vinterpälsen... Helt plötsligt hade den ingen vinterjacka på längre men det var ändå dåligt väder vissa dagar, inget som skyddade så bra som vinterpälsen. Inte så konstigt att den blev lite snorig.

Nu är jag absolut ingen expert, jag brukar ringa veterinären i tid och otid angående mina hästar.

Jo det är ju möjligt att det är så enkelt! Jag hoppas det! Hon har haft MYCKET päls, shettis som gått på lösdrift utan täcke, och som börjat fälla för någon månad sen.

/ Maris

Hej

Min nordis har verkar också ha samma symtom och vi bor ju i samma stad... något som går kanske (mellan hästarna)? :crazy:

Hon har heller ingen feber, men är jättetrött och hostar ganska mycket. Hon har vart hängig i 2-3veckor men jag har hittills trott på att det beror på FÄLLNINGEN... Hosta började hon göra för några dagar sen bara. Och rinner lite i näsan. Häromdagen sade min medryttare att hon hade sett VITT snor rinna ur näsborrarna efter ridturen... Men jag har inte sett nåt. (hon har bara skrittats pga hon vart så hängig)
Vet inte vilket som gör henne så trött o hängig, kanske både förkylningen och fällningen.

Idag var vet. ute iaf... Hon skulle ändå vaccineras. Hon fick B-vit och A/D-vit mot fällningen och sådär och vi tog ett blodprov på henne... för att se att hon inte har något konstigt i kroppen...
Svar får jag senast på fredag.

Ja det är ju inte omöjligt att det är något som går! Fast borde inte veterinärerna vetat om det då och sagt det? Pratade du med din vette om snoret/hostan?

Var har du din häst? Min står mellan Sundbyholm och Torshälla ungefär. :)

/ Maris

Maris_ skrev:
Ja det är ju inte omöjligt att det är något som går! Fast borde inte veterinärerna vetat om det då och sagt det? Pratade du med din vette om snoret/hostan?

Var har du din häst? Min står mellan Sundbyholm och Torshälla ungefär. :)

/ Maris

Min häst står vid Hammarby... (mellan Skiftinge och Sundbyholm kan man säga) man åker in höger vid Hammarby bilverkstad och åker 2,5km "in i skogen" så är man där. Ett litet stall som en tant har där.

Hon sade att vi inte behövde göra nåt speciellt för hostan, utan skulle vänta o se. Vi tog ju ett blodprov så får vi se om det säger nåt... Annars får man väl bara vänta o se om det blir bättre/sämre...
Har inte förkylningen släppt om ett par veckor så får jag väl kontakta dom igen. Eller om det försämras.

Nu har jag fått svar på blodprovet. Det är en VIRUSINFEKTION. 14 dagars vila är ordinerad av veterinären, inget annat.

Ok!

Jag har varit med kontakt med min vet idag igen eftersom Belinda hostade mer idag och hade lite förhöjd temp, 38.1 på dagen. Hon skrev ut slemlösande medicin.

Nu på kvällen hade hon 38,7 i temp. Ska kolla morgontempen i morgon så får vi se vad den säger och sen ringa vet om hon hade över 38 i morgon.

Men, jag trodde ju att det kunde vara allergi, men om hon nu får feber så måste det väl vara virus eller infektion? Snoret är fortfarande vitt, eller lite genomskinligt, inget gult eller grönt.

Hon har ju gått och varit snorig i lite mer än två veckor, är det vanligt att de får feber efter så pass lång tid?

/ Maris - nybörjare på snoriga hästar ;)

Maris_ skrev:
Nu på kvällen hade hon 38,7 i temp. Ska kolla morgontempen i morgon så får vi se vad den säger och sen ringa vet om hon hade över 38 i morgon.

men hästar ska ju ha en normaltemperatur på ca 38 (38.2 läste jag i en bok). Över 39 är feber på häst, sa veterinären till mig för ett tag sen.

kan du inte ta ett blodprov på din med? Så vet du sen säkert vad det kan vara (iaf om de hittar nåt i blodet).

jag tror säkert att det är samma som min häst har. Låter ju precis så! Hostar o snorar.

Min häst brukar ligga omkring 37,7 i normala fall, så det var därför jag reagerade på 38,1 o sen 38,7. Får se hur den är i morgon!

Ja det verkar ju vara samma symptom våra pållar har! Är det fler hästar där du står som är dåliga? Hos oss är det bara min häst som hostar och står i!

/ Maris

nej det verkar bara vara min än så länge, vad jag vet.
Men å andra sidan märks det nästan bara vid ridning och de andra rider så sällan att de kanske inte märkt nåt ännu.

På min märks det nästan INGET när hon bara är i stallet/hagen. Hon är pigg o äter som vanligt, men är lite matt i blicken. Vid ridning, bara minsta lilla som t ex skritt barbacka, börjar hon hosta direkt och är väldigt slö och snubblig.

38.7 kanske man kan säga börjar vara feber på en häst... särskilt om den har 37.7 i normala fall.

Vi har samma i vårt stall. Men det är bara 1-åringarna, de riktigt gamla och de med något annat "fel" som har blivit drabbade, alltså de med dåligt (nedsatt) imunförsvar. De andra (mellan 3 och 17 år) har ingen symptom.

Min häst fick feber, och blev rätt mycket snorig. Hon hade feber i två dagar och sen gick den ner. Hon fick vitlök och slemlösande medicin, och nu är hon nästan bra igen, så det var nog en vanlig förkylning!

/ Maris

Maris_ skrev:
Min häst fick feber, och blev rätt mycket snorig. Hon hade feber i två dagar och sen gick den ner. Hon fick vitlök och slemlösande medicin, och nu är hon nästan bra igen, så det var nog en vanlig förkylning!

ja och en "vanlig förkylning" orsakas alltid av en VIRUS. (eller en bakterie)

Liknande trådar

Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 871
Senast: Capybara
·
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 107
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 450
Senast: Freazer
·
Hästvård Hallå, har kollat runt lite i forumet men hittat mest äldre trådar. Jag har en häst som jag köpte för lite mer än 1 år sen. På våren...
Svar
0
· Visningar
1 064
Senast: Dumle74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2