vitt längst upp på hoven?

_jeanette

Trådstartare
kommit vitt på ena hoven, längst upp, känns lite mjukt men det går inte att ta bort. vad kan det vara? kan det ha att göra med gräs bete nu?

Sv: vitt längst upp på hoven?

hoven blir så då det har regnat eller blivit blöt...:D

Hoven är uppbygd av samma ämne som våra naglar och hår, därför ändras hårdheten i hoven efter hur fuktigt det är där den går, alltså det blir mjukt och ljusare om hästen går i fuktigt gräs, helt naturligt och det försvinner när det torkat upp.

jaså är det så enkelt? pust =) jag är en sån där "höns mamma" hihi...

Ja jag är likadan ;) var livrädd första gången jag såg det på min häst innan jag förstod att han endast fick det då det hade regnat eller varit blött i marken :D

Liknande trådar

Hästvård Förra sommaren rasade ena hoven på unghästen och sedan dess har han lätt fått inpackningar i bärranden. Nu är allt bra förutom ett hål...
Svar
0
· Visningar
249
Senast: jemeni
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 621
Senast: jemeni
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 227
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 763
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka