Vitspår igen..

C

cathepsin

Nu är den stackars danska taxägaren i stort behov av hjälp från de mervetande svenska hundägarna igen...
Jag har en tax på snart ett år som jag väldigt gärna skulle vilja träna viltspår med, planen är att han ska gå den danska varianten av anlagsprov ("öppen klass"=600m, tre timmar gammalt), och sen vidare till nästa klass ("elitklass 2"=1000m).

Allra helst skulle jag vilja starta anlagsprov någon gång under hösten, då får han, om han blir godkänd, starta brukshundklass på utställning till nästa år. (taxarna kan endast få cert i brukshundklassen, har fått ck som junior).

Mitt problem nu är att den enda möjligheten till seriös träning på hemmaplan (kurs arrangerad av danska taxklubben) hålls i oktober, efter att det sista provet är avklarat= inget anlagsprov i år.

Jag kommer dock att vara hemma i uppland under hela augusti månad, och tänkte så att det kanske fanns någon möjlighet till träning/kurs där.
Har letat igenom SKKs och taxklubbens hemsidor och blir inte mycket klokare av det. På uppländska taxklubbens sida står att de håller "rörligt prov" under sommaren, Någon som kan förklara det konceptet lite närmare?

Och SNÄLLA,:bow: är det någon som vet något om någon form för kurs/träning i viltspår under augusti månad, vissa rasklubbar mottager ju även andra raser i mån av plats, vi åker gärna långt om det är nödvändigt:smirk:
(Eller är det kanske rent utav någon som kan tänka sig att hjälpa till med lite mindre ambitiös privatträning av den lille taxen i fråga?:angel: )

Jag har ett intryck av att min lilla hund kommer att ha ganska lätt för sig när det gäller at följa spår, men hur mycket bör man eg. träna inför ett anlagsprov? (det variererar ju såklart, men hur har ni gjort?)

Vore otroligt tacksam för hjälp, vill ju så gärna komma igång med lite spårträning nu!

Sv: Vitspår igen..

Kolla på jägareförbundets hemsida, under länsföreningarnas hemsidor och sen på Upplands län. Brukar finnas telefon nummer till instruktörer och dylikt där.
Men varför kan du inte börja träna själv? Lycka till i alla fall!

Tack för tipset,ska kolla där.

Visst skulle jag säkert kunna träna en del på egen hand, det stora problemet med det är att jag faktiskt inte har hittat något tillgängligt blod att träna med. Bor ju i Danmark, och har letat i princip i alla tillgängliga affärer, men nada... antingen är jag totalt blind, eller så finns det bara inte att få tag på här.

Hoppas på lite bättre tur på den fronten då jag kommer till Sverige, men jag skulle ändå gärna vilja ha lite hjälp av någon med lite mer erfarenhet inför anlagsprovet.

Med rörligt prov menas det att du ringer den kontakt personen som står ! Och så bestämmer ni tid och datum för spårprovet, det är alltså bara du som som går det spåret Typ privat.

Vet ej hur det är i danmark men i sverige kan man ju oftast köpa blod i vanlig affär.
men för många år sedan när jag började med taxar så ringde man ett slakteri så fixa dom det till en, så du kan kanske pröva det i DK.

Sen har taxklubben en liten bok /Broshyr som du kan beställa där det visas exakt hur du lägger dom olika klassernas spår.

Lycka till !

Tesora

Ah, på så sätt. Ja det är ju inte lätt om man inte får tag i blod. Du vet ingen som har ex får och brukar slakta nååt enstaka hemma ibland? Då kan man ju be dem samla ihop lite. Annars ska det ju inte vara några problem att få tag i när du kommer till sverige. Men jag hoppas att du får tag i någon som vill hjälpa dig! Lycka till.

Letade runt lite på jägareförbundets hemsida, hittade inte så där värst mycket av intresse, men konstaterade dock att jag faktiskt kände några av de människor som var engagerade i de olika kretsarna...
Tror att jag kanske ska försöka att alliera mej med någon vänlig jägare för att träna lite under sommaren. Om det nu går riktigt bra så kanske vi tom. kan klara av ett anlagsprov i Sverige i slutet av sommaren.
Har ändå övervägt att bli medlem i Svenska taxklubben så att vi kan vara med på deras utställningar i ugusti, och det där med rörliga prov lät ju ganska praktiskt!

Jag jagar inte med min strävhåriga dvärg (men jag ska nog börja spåra för jag tror inte vanlig lydnadsträning räcker för hans utlopp).Jag tror inte du behöver träna ngt särskilt utöver grunläggande kommandon. Men om du ha rhunden i lina kanske det inte är lika viktigt?

Prövade för första gången att lägga ett litet mini-spår till Movitz idag - med ett något komisk/ frustrerande resultat.:confused:
Fick genom lite svenska kontakter;) tag på användbart blod. Hade för dagen inte tillgång till en skank så jag använde fantasin och gömde en tennisboll i gräset:angel: , och var beredd med lite läckert godis...

När det så var dags för start placerade jag pedagogiskt hunden i starten av spåret, han sniffade runt lite, sniffade lite extra där var spåret började, -och satte sig sen och tittade frågande på mig -"Vad ska jag göra nu?" , Jag började med att ignorera honom för att se om han fattade intresse för spåret igen, försökte med kommandot "spår" (-som han ju dock inte är bekant med ännu...),
-pekade med handen ned i spåret, -han sniffade lite mer och tog ett par steg åt rätt håll med näsan i spåret, då gjorde jag "mistaget" att berömma honom, vilket fick konsekvensen att han på nytt tittade upp mot mig istället.

Jag avaktade lite för att se om han ville fortsätta på egen hand, nu kopplade han dock på sin komiska sida och drog igenom alla de övningar/tricks han har lärt sig på träningarna ; sitta, ligga, vinka med tassen, lägga sig och spela död, rulla runt mm, han gjorde minst sagt en klar ansträngning för att komma fram till vad det var jag ville att han skulle göra, men att spåra, det förstod han ingenting av.

Efter ett tag gav jag upp och insåg att här behövdes någon med en aning erfarenhet av spårträning, jag gick en bit längs spåret och Movitz struttade iväg och luktade lite i en buske.
Sen kom ha dock tillbaka, satte näsan i marken, hittade spåret, följde spåret de sista 10 m. och hittade minsann tennisbollen också...

Jag vägrar att tro på att han inte kan lära sig att följa spår, han gör ju nästan inte annat när han springer lös i skogen till vardags (man får lov att ha hundarna lösa här...)
Han förstod ju bara inte alls var det var han skulle göra,

Hur ska jag få honom att förstå att han ska fortsätta att följa spåret frammåt ?? -tips, idéer? -alla förslag mottages tacksamt! - han blev helt klart störd de gånger jag försökte med att berömma honom när han väl gjorde en ansats till spårning.

Han kan ju av förklarliga skäl inte något kommando för "spår" ännu, något tips om hur jag kan lära honom just det när han nu inte självmant fortsätter längs spåret?

Hej!

Har lite tips som kanske kan vara till nytta?

Funderade lite på om det kan vara så att Movitz kanske inte gillar doften av blod? Inget ovanligt alls i sådana fall, många hundar rynkar på nosen första gångerna dom konfronteras med bloddoft.

En sak man kan göra är att leka med en klöv och göra detta till en rolig leksak. Efter det kan man krydda klöven med lite blod också. Brukar göra så själv med hundar som aldrig spårat tidigare. Innan det ens är aktuellt att spåra så har jag lekt med klövar och blod vid några tillfällen. Och har du inga klövar, ta en annan leksak och häll på lite blod.

Nästa sak man kan göra är att skapa ett intresse för ett spår. Om du lagt ett träningsspår som ni ska gå så sätt hunden 10 m ifrån spårstarten och gå fram dit själv. Sätt dig ner och börja prata så att det väcker hundens nyfikenhet "kolla vad är detta?" "undrar vad som har hänt här?" håll på så ett tag tills hunden spricker av nyfikenhet. Låt sedan hunden nosa i spårstarten, vill den iväg av sig självt är det bara att hänga med annars så kan man krypa fram till nästa blodfläck och låta intresserad igen och så vidare.

Lågmälda beröm när hunden gör rätt kan knappast störa, men jublande beröm kan säkert störa. Det verkar som du lagt märke till det själv redan. Många kvinnor jag spårat med har tendenser till att snacka lite väl mycket:angel: :)

En annan sak som man kanske kan tänka på är att inte gå spåret för tidigt. Låt det ligga ett tag 30 min till en halvtimme. Kan bli lite för kraftiga "doftmattor" lite för stark vittring helt enkelt.

Hoppas det kan vara till någon hjälp. Hur gammal är Movitz?

Tack för tipsen,
Movitz är 11 månader gammal,

Jag har som sagt ingen klöv nu, men ska givetvis försöka att skaffa en att träna med, får väl bli tennisboll med blod på fram till dess:crazy:

Det är möjligt att han, som du säger, inte tycker om lukten, han var iaf. inte särskillt intresserad av att lukta mer till blodet efter att han hade upptäckt det. Får nog försöka att träna lite på det!
I vanliga fall brukar han lukta ganska intensivt på alla intressanta saker han hittar på marken, nu var det mer som om han tittade upp när han hittade blodet och försökta att undvika det.

Det har nog inte så mycket med saken att göra, men han gillar absolut inte rått kött heller, allt ska vara väl genomstekt...

Jag menar inte att jag berömde särskillt intensivt, Movitz är dock van vid klicker-träning, där varje klick ger en godis, nu sa jag bara ett enkel "ja", vilket vi har använt som substitut för klicket när klickern inte har varit med, tror att han uppfattar det lite som att "övningen är färdig".

Spåret låg i nästan en timme innan vi började, ska nog kanske försöka att göra det ännu kortare så att han får lite "snabbare succé".

Oj vad roligt det är att spåra!!!

Min lille tax är 8 mån och vi har lagt 3 spår. 2 st på 50m och sista på 150m.

Första gången var det rakt fram ganska tätt mellan blodspåren och enkel terräng. Andra gången liten böj på slutet och något svårare terräng.
Sista gången så la uppfödaren spåret i en, för oss, okänd skog. Det var ganska krångligt...gick ungefär som ett upponervänt U och med bloduppehåll på ett ställe och på ett annat över en stig och sen längs med stigen lite...det var svår terräng med höga liljekonvaljer, tät skog, döda grenar som låg i högar osv.

Vi har inte heller skank hemma men hon älskar grisöron så det fick bli belöning. Hos Monica(uppfödaren) fanns skank i slutet som Nikita blev rätt intresserad av men hon fick ändå ett grisöra som belöning senare.

Jag är också intresserad av anlagsklass fast jag har ingen aning om hur spårandet fungerar...med cert o sånt.
Nikita har alltid varit på hugget och jag har inte behövt göra något för hon har lyckats ringa tillbaka och hitta spåret igen helt själv.

Jag har mailat till en här i Örebro läns taxklubb och hoppas få hjälp med kurs o träning.
Sen har jag fått stor hjälp av folket här på Buke, bl a Naj:D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
766
Senast: animalasia
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 347
Senast: shia
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 007
Senast: Disen
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 285
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras