Vitprickigt snor

E

ettnamn

För ungefär fem veckor sedan så upptäckte jag för första gången att min häst fick vitprickigt snor vid ansträngning. Det är alltså genomskinligt snor, fast med vita prickar i.
Lät honom då skrittvila en vecka för att se hur det artade sig, tänkte att det kunde vara en förkylning. Han snorade dock ingenting då så jag testade med att trava igång honom igen. Dock så snorade han igen då och hostade någon gång, så han fick vila igen..

Har som rutin att tempa honom varje dag och han har inte haft någon förhöjd temp, utan variationen har varit som den brukar.
Och det är bara vid ansträngning som han kan hosta eller det kommer snor.

Provade sätta igång honom igen för två veckor sedan, men då hostade han och snorade vitprickigt igen så testade att ge en vecka skrittvila till. Efter en vecka, i fredags, så testade jag sätta igång honom igen och då varken snorade han eller hostade han.
Sedan dess har jag tränat honom lugnt, blivit lite svettig. Men igår så hostade han en gång igen, dock inget snor..

Han har stått på bete sedan i mitten av juni så äter inget hö och står inte i någon dålig stallmiljö.
Snoret är inte likadant som han hade när han hade en bakteriell infektion eller när han hade kvarka, utan detta ser annorlunda ut.

Kan det vara virus? Borde inte det gått över på fem veckor, eller blivit värre?
Nån slags allergi?

Ska flytta 70 mil bort om tre veckor, så är orolig för att han ska vara sjuk och jag ska dra med mig någon smitta ned dit..

Är det värt att åka med honom till kliniken för att kolla upp honom trots att det är så små symptom?

Vet inte riktigt hur jag ska göra nu..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 935
Senast: Manji
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 770
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?