Vitlökspress ett big no no??

Otherside

Trådstartare
Jag älskar vitlök och använder det i nästan all matlagning! Nästan alltid krossad i vitlökspress….. Men nu läser jag överallt hur dåligt det är och hur smaken förstörs och/eller blir skarp etc etc. Så vad bör jag göra istället?! Riven vitlök lär vara lika förkastligt. Jag har ETT recept på pastasås där jag skivar vitlöken tunt men då tycker jag smaken blir svagare.

Att vitlök aldrig ska stekas hårt vet jag, men hur ska den finfördelas? Hur gör ni? Märker ni skillnad beroende av metod??

Nu ska jag gå och krossa några klyftor i den förfärliga vitlökspressen, till kvällens curry.
 
Jag älskar vitlök och använder det i nästan all matlagning! Nästan alltid krossad i vitlökspress….. Men nu läser jag överallt hur dåligt det är och hur smaken förstörs och/eller blir skarp etc etc. Så vad bör jag göra istället?! Riven vitlök lär vara lika förkastligt. Jag har ETT recept på pastasås där jag skivar vitlöken tunt men då tycker jag smaken blir svagare.

Att vitlöks aldrig ska stekas hårt vet jag, men hur ska den finfördelas? Hur gör ni? Märker ni skillnad beroende av metod??

Nu ska jag gå och krossa några klyftor i den förfärliga vitlökspressen, till kvällens curry.
Det blir olika smak beroende på hur smått och uhm våldsamt man delar vitlöken. Jag hackar med kniv.
Vet att vitlökspressar är "ute" men tänker att det beror väl på vilken smak man vill ha? Det är fränare skarpare smak om man pressar. Det är skillnad även mot om man river. (de blir säkert inne igen, retro eller ngt, om några år)
 
Finhackar oftast. Pressar ibland om det är en gryta/långkok och jag vill ha mycket. Kan också ha finhackat i och pressa i en klyfta mot slutet för starkare smak.
 
Som jag fattat det tenderar vitlök att bli besk i smaken av att koka länge, därför man har större bitar i grytor osv.

Ju mer yta på vitlöken man exponerar desto skarpare i smaken blir den. Superfinhackat och pressat är typ samma sak. Pressat är jättebra till såser och annat kallt där man vill ha tydlig smak av vitlök tycker jag. Fort går det ju också.

mm tzatsiki.. :d
 
Jag älskar vitlök och använder det i nästan all matlagning! Nästan alltid krossad i vitlökspress….. Men nu läser jag överallt hur dåligt det är och hur smaken förstörs och/eller blir skarp etc etc. Så vad bör jag göra istället?! Riven vitlök lär vara lika förkastligt. Jag har ETT recept på pastasås där jag skivar vitlöken tunt men då tycker jag smaken blir svagare.

Att vitlök aldrig ska stekas hårt vet jag, men hur ska den finfördelas? Hur gör ni? Märker ni skillnad beroende av metod??

Nu ska jag gå och krossa några klyftor i den förfärliga vitlökspressen, till kvällens curry.
Fortsätter som du gör om du gillar det så? All matlagning är ju till största del tycke och smak :) ! Själv kör jag på vitlökspulver... :D
 
Det är en ren smak sak. Vad man är ute efter/gillar. Jag river men det är för att jag tycker pressen är dryg att diska.

I mitt tycke smakar dom där mindre hela vitlökarna jordigt.
Jag köper också vitlök ibland som har jordig smak, men blir aldrig klok på om det är en viss sort eller vad. De är inte alls goda. Nu odlar jag egen men den är ju ett par månader från att skördas.....
 
Jag älskar vitlök och använder det i nästan all matlagning! Nästan alltid krossad i vitlökspress….. Men nu läser jag överallt hur dåligt det är och hur smaken förstörs och/eller blir skarp etc etc. Så vad bör jag göra istället?! Riven vitlök lär vara lika förkastligt. Jag har ETT recept på pastasås där jag skivar vitlöken tunt men då tycker jag smaken blir svagare.

Att vitlök aldrig ska stekas hårt vet jag, men hur ska den finfördelas? Hur gör ni? Märker ni skillnad beroende av metod??

Nu ska jag gå och krossa några klyftor i den förfärliga vitlökspressen, till kvällens curry.
Jag tänker om vitlökspress verkligen var så förkastligt skulle det inte finnas en marknad för dem…:)
Själv gör jag lite olika beroende på hur finlirig jag vill vara.
 
Jag gillar när det smakar fränt av vitlök men tycker att den lätt blir bränd när den är pressad. Så bara av den anledningen hackar jag vitlök som ska stekas. River ibland till salladsdressningar för att få det finfördelat
 
Jag älskar vitlök och använder det i nästan all matlagning! Nästan alltid krossad i vitlökspress….. Men nu läser jag överallt hur dåligt det är och hur smaken förstörs och/eller blir skarp etc etc. Så vad bör jag göra istället?! Riven vitlök lär vara lika förkastligt. Jag har ETT recept på pastasås där jag skivar vitlöken tunt men då tycker jag smaken blir svagare.

Att vitlök aldrig ska stekas hårt vet jag, men hur ska den finfördelas? Hur gör ni? Märker ni skillnad beroende av metod??

Nu ska jag gå och krossa några klyftor i den förfärliga vitlökspressen, till kvällens curry.
Ja, det är ganska stor skillnad - men det är bara en smaksak till vad man ska ha det till och gillar. Jag kör alla metoder, men rivjärn är enklast så det är nog vanligast. Men press är också ganska enkelt , bara att plocka i med skal och allt. River man så måste man ju skala. Eller hel-hel (ugnsbakad/rostad) hel, grovhackad, finhackad. Vitlökspress är verkligen inte förfärligt utan en av många ritualer att helga för oss som tillber vitlöksgudarna nästan dagligen.
 
Jag har gått från vitlökspress till att finhacka vidare till fermenterad vitlök. Den fermenterade vinner smakligan! Om någon vill prova kommer receptet här:

vitlök
jodfritt salt 1,5 % av vitlökens vikt
ev, vatten

Lägg vitlöken i en bunke med ljummet vatten i ca 30 minuter så blir de lätta att skala.
Skala vitlöken och väg den. Multiplicera vitlökens vikt i gram med 0,015 för att få fram antal gram salt. Lägg salt och vitlök i en mixer och kör till en fast pure. Tillsätt någon tsk vatten om det inte vill gå ihop. Lägg över i glasburk med gummiring och bygellås. Burken ska vara så liten som möjligt. Tryck ihop puren i burken för att slippa luftbubblor, Lägg plastfolie på ytan av puren och stäng locket. Ställ burken på en tallrik i rumstemp ca 14 dagar. Förvaras därefter i kylskåp.
1 tsk motsvarar ca två vitlöksklyftor. Om du gör en större sats använd då flera små burkar istället för en stor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp