VitlÖk=magkatarr???

charmant

Trådstartare
Har funderat mycket på om våra hästar egentligen tål vitlök i maten.Alltså ren vitlök,pulvren man köper är ju "utspädda tex.
Men om man ger sin häst en vitlöksklyfta mosad i maten varje dag,kan inte det grunda till magkatarr mm?Många blandar det ju i betforn och då tar ju allt smak av vitlöken och ibland blir det ju ännu starkare när man blandar ut det.Inte skulle våra hästar äta vitlök i naturen om dom fick välja?Eller är jag på helt fel spår?
Tänkta bara att hästar har känsliga magar så varför stoppa i dom starka saker?
Tacksam för svar och funderingar på detta.

Sv: VitlÖk=magkatarr???

En av mina hästar klarar det INTE, får ont i magen. De andra fixar det, om jag blandar med resten av fodret.

Min har fått färskpressad vitlök i sin mat sedan hon var ca 4år. 1 klyfta i kvällshinken. Har aldrig sett nå tendenser på att den skulle trassla till hennes mage.

Jag ger detta för att jag knappt kan använda nå mygg/flugmedel på sommaren (allergi). Det har visserligen blivit bättre med det sedan hon blev lite äldre för nu kan jag iaf använda 1 speciell sort.

Det som jag kan se som riktigt positivt med vitlöken är att dom får inga fästingar (alla andra i hagen har haft fästigar utom min).

Jag tror att det är som med allt annat kring hästar...
Vissa tål vitlök medans andra inte gör det.

När jag hade en vitlöksplanta som börjat gro och få gröna blad så åt min häst upp de gröna bladen (och dom smakar också vitlök). Men jag vet inte om hon åt det bara för att hon är van vid vitlök eller om det är något som alla hästar äter.

Ja ha... Då är det inte bara min som gör så...
Tydligen kan dom alltså välja vitlök om det finns att tillgå. :d

I en av de senare nr av Ridsport fanns en notis om forskning som gjorts på häst och vitlöksintag. Redan vid mycket små doser ökar pulsen och de röda blodkropparna minskar. Verkar inte vara en bra idé att ge hästar vitlök.

Versace skrev:
I en av de senare nr av Ridsport fanns en notis om forskning som gjorts på häst och vitlöksintag. Redan vid mycket små doser ökar pulsen och de röda blodkropparna minskar. Verkar inte vara en bra idé att ge hästar vitlök.

Låter ju inte så hälsosamt.
min häst äter inte ens vitlök..han totalvägrar

charmant skrev:
Har funderat mycket på om våra hästar egentligen tål vitlök i maten.Alltså ren vitlök,pulvren man köper är ju "utspädda tex.
Men om man ger sin häst en vitlöksklyfta mosad i maten varje dag,kan inte det grunda till magkatarr mm?Många blandar det ju i betforn och då tar ju allt smak av vitlöken och ibland blir det ju ännu starkare när man blandar ut det.Inte skulle våra hästar äta vitlök i naturen om dom fick välja?Eller är jag på helt fel spår?
Tänkta bara att hästar har känsliga magar så varför stoppa i dom starka saker?
Tacksam för svar och funderingar på detta.
Vad menar du med utspädda? På min burk står det att det är 100% vitlök

det är väl olika för olika häster! :)
Om de får mycke annan mat vid "vitlökstillfället så är det nog få som får problem. Våra får under vissa perioder 2 klyftor 2ggr om dan, aldrig haft nått problem! :D

Våran ena busfjording skulle äta ihjäl sig på vilök om hon bara fick! Hon kan käka klyfta efter klyfta , med skal och allt på direkt ur handen!!! :crazy:

Fjording-galning skrev:
det är väl olika för olika häster! :)
Om de får mycke annan mat vid "vitlökstillfället så är det nog få som får problem. Våra får under vissa perioder 2 klyftor 2ggr om dan, aldrig haft nått problem! :D

Våran ena busfjording skulle äta ihjäl sig på vilök om hon bara fick! Hon kan käka klyfta efter klyfta , med skal och allt på direkt ur handen!!! :crazy:

Då är det ingen fara att det kommer vampyrer och äter på din pålle då :)

Sock skrev:
Vad menar du med utspädda? På min burk står det att det är 100% vitlök

Om man smakar en vitlök rakt av så dör man ju typ så starkt som det är men smakar man på burk vitlöken så är den inte alls lika stark---------det är så jag menar

Jaha, trodde du menade att tillverkaren smög i andra ingredienser också i smyg...

Liknande trådar

Foder & Strö Har letat runt och fått en hel del råd om vad jag kan ge min kräsna häst för foder, men tänkte höra mig för lite mer. Han behöver...
2
Svar
20
· Visningar
5 127
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar