Vitlök kan ge blodbrist.

Sv: Vitlök kan ge blodbrist.

Tur att man för flera år sedan slutatde med vitlök, för lathetens skull :angel: + att jag såg ingen skillnad på småkryp...

ingen som vill köpa min burk? :angel:

Men vitlök hjälper bevisligen mot fästingar.
Mina hästar, som får vitlök dagligen, har haft en (1) fästing hitintills i år.
Hunden, som inte äter vitlök, springer i hästarnas hagar och får fästingar - varenda dag.

Immer

Vadå vad hitta du för nå intressant på ÖB, kan man köpa vitlökspulver där? Hmm, jag visste inte att man kan ge vitlöksklyftor eller vitlök som vi äter, trodde man skulle köpa från tex Hööks eller Börjes för sånt :P

Så vadå kan man köpa vitlökspulver i butiker till hästar?
Ojoj vad jag är efter nu känns det som. Haha!! :o

Sist jag var på ÖB och handlade så köpte jag ett kilo vitlökspulver. Svinbilligt och hästarna verkar gilla det.Annars så brukar jag ha vitlöksflingorna men don är ju lite starkare.

finns det nya forskningsresultat redan eller ska vi fortsätta att vara försiktiga med vitlök, dvs helst inte ge eller i alla fall MAX 100 g för en häst. 100 g, som en rågad näve ungefär?

Men vitlök hjälper bevisligen mot fästingar.
Mina hästar, som får vitlök dagligen, har haft en (1) fästing hitintills i år.
Hunden, som inte äter vitlök, springer i hästarnas hagar och får fästingar - varenda dag.

Immer

Mina hundar får också fästingar. Har inte hittat en enda fästing på hästarna. De äter inte vitlök. Dina hästar äter vitlök. De har fått åtminstone 1 fästing. Kan man därav dra slutsatsen att om hästen äter vitlök får den fästingar? HH

finns det nya forskningsresultat redan eller ska vi fortsätta att vara försiktiga med vitlök, dvs helst inte ge eller i alla fall MAX 100 g för en häst. 100 g, som en rågad näve ungefär?

Det finns ingen studie som visar vilken högsta dos som är oskadlig. Det man vet är att om hästen äter 20gr vitlök per 100 kg i mer än 4 dagar riskerar man sönderfall av röda blodkroppar. HH

Mina hundar får också fästingar. Har inte hittat en enda fästing på hästarna. De äter inte vitlök. Dina hästar äter vitlök. De har fått åtminstone 1 fästing. Kan man därav dra slutsatsen att om hästen äter vitlök får den fästingar? HH

Grannens hästar, som inte äter vitlök, får massor av fästingar.
Det är gott om fästingar här.

Immer

Mina djur får inte vitlök och inte så många fästingar de heller......

Kan det bero på att det finns mer fästingar här än där du bor?
Vad jag har förstått är det olika på olika platser här i landet.

Mina hundar fick i princip aldrig några fästingar när vi bodde "nere på slätten" :D Nu bor vi mitt i skogen.

Immer

Stackars hästar, jag undrar hur man får i en häst några kilo lök?! min får 1 msk vitlök om dagen, och det är starkt!

/jenny

Inga problem alls om man bara har en häst som gillar vitlök!

Min häst älskade vitlök när hon fick det och hade nog gärna käkat upp hela hinken om hon hade fått. :eek: Tyvärr är hon en av dom som fick blodbrist, trots att jag inte gav henne hela hinken. ;)

Jag ger ingen av mina hästar vitlök numera.

jag vet inte om det är sant men jag tar det säkra före det osäkra. Så vi slutade ge hästarna vitlök och jag tycker det är skillnad.Hästarna presterar bättre och är mkt piggare, Om det har ett samband eller är en tillfällighet vet jag inte. Inte har dem blivit förkyldare av att inte äta det heller :p

Men alltså, har folk blivit helt galna? Varför i hela friden ger man hästar vitlök? Sen när har det ingått i hästens föda? Att folk går och petar i sig vitlökskapslar eller rå vitlök i tron att det botar förkylning det är väl en sak för vi kan ju välja själva, men att tratta i djuren...

Sak samma med alla dessa örter! Vet man vilken påverkan detta har på hästarnas inre organ egentligen? Vilken nytta gör de?

Jag tycker att man borde tänka sig för lite grann och inte förmänskliga djuren. Jag älskar chokladpraliner men inte skulle jag proppa i hundarna det eftersom jag då ev skulle ha två väldigt döda hundar efteråt... Det är ju en otrolig business det här med försäljning av örter och det ska man komma i håg och ta reda på källorna för alla dessa bevisade, goda effekterna.

TACK! för det inlägget!

Även jag har svårt att förstå att man med vett (?) och vilja ger sin häst något som BEVISLIGEN är skadligt för dem. Med en näbbig hänvisning "att man minsann inte vet om små mängder skadar" (vilket ju dessutom inte är sant).

Små mängder arsenik är inte giftigt mer än på sikt, är det OK att ge hästarna - det piggar ju upp i små doser?!

eftersom det inte finns någon studie, som visar vilken mängd som är skadlig, men det är bevisligen skadligt i stora doser, så ska man kanske tillämpa försiktighetsprincipen, och inte ge det?
Finns väl andra sätt att undvika fästingar...

eftersom det inte finns någon studie, som visar vilken mängd som är skadlig, men det är bevisligen skadligt i stora doser, så ska man kanske tillämpa försiktighetsprincipen, och inte ge det?
Finns väl andra sätt att undvika fästingar...

Jag blandar min eget "flugmedel", äppelcidervinäger blandat med vatten och eteriska oljor, men låter också vinägern stå och dra i vitlöksklyftor över natten innan jag häller i oljorna. Fungerar alldels utmärkt mot fästingar.

Finns egentligen ingen anledning att ge hästen vitlök i fodret, och OM man nu vill göra det så finns det absolut ingen som helst anledning att ge det året runt. I alla fall inte om man nu vill slippa fästingar...

/Lizzie

Det skulle vara ganska skönt att slippa vitlök i hinkarna. Det luktar skunk när man skall fodra. :angel:

Men alltså, har folk blivit helt galna? Varför i hela friden ger man hästar vitlök? Sen när har det ingått i hästens föda? Att folk går och petar i sig vitlökskapslar eller rå vitlök i tron att det botar förkylning det är väl en sak för vi kan ju välja själva, men att tratta i djuren...

Sak samma med alla dessa örter! Vet man vilken påverkan detta har på hästarnas inre organ egentligen? Vilken nytta gör de?

Jag tycker att man borde tänka sig för lite grann och inte förmänskliga djuren. Jag älskar chokladpraliner men inte skulle jag proppa i hundarna det eftersom jag då ev skulle ha två väldigt döda hundar efteråt... Det är ju en otrolig business det här med försäljning av örter och det ska man komma i håg och ta reda på källorna för alla dessa bevisade, goda effekterna.

:bow::bow::bow:

Kan det bero på att det finns mer fästingar här än där du bor?
Vad jag har förstått är det olika på olika platser här i landet.

Mina hundar fick i princip aldrig några fästingar när vi bodde "nere på slätten" :D Nu bor vi mitt i skogen.

Immer

Skärgården är känd för sina mängder av fästingar + fästinburna sjukdomar;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 582
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 650
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 338
Senast: Sesca
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 076
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar