Vitlöks pulver

T

Tomaten

ska beställa från börjes och då ska jag ta med vitlök, funderar på den sorten som är billigare men den har jag aldrig hört nåt om däremot hippo vitlök har jag bara hört gott om så nu vill jag veta om nån köpt vitlök från börjes,vilken sort, hur var den? :)
 
Sv: Vitlöks pulver

Jag brukar köpa Emin och det är inget fel på den, men jag har nu i efterhand räknat ut att Hippos är billigare per kg... Hos Börjes iaf.
 
Sv: Vitlöks pulver

det akn väl inte stämma priset alltså, hippos kostar dryga hundirngen för 1,2 kg och den andra 65 kr för ett kilo, om jag inte läst fel:)
 
Sv: Vitlöks pulver

Eh... :o :o :o

VAD är det då jag räknat på? Vet att det är något jag har räknat ut att det som såg dyrare ut ändå skulle bli billigast...

Uppenbarligen var det inte vitlöken iaf, kollade på hemsida nyss, och du har ju rätt. :D
 
Sv: Vitlöks pulver

jag köpte den billiga och den verkar vara minst lika bra som dom dyrare
 
Sv: Vitlöks pulver

Var försiktig med långvarig tillförsel av vitlök till häst. Man riskerar att de röda blodkropparna går sönder och orsakar blodbrist.
Helena
 
Sv: Vitlöks pulver

långvarig?Menar du år eller månader? vill gärna veta!:)
 
Sv: Vitlöks pulver

På Guelphuniversitetet i Ontario har man ett projekt som studerar vitlöks effekter på häst. Hittills har man funnit att
0.20 g frystorkad vitlök per kg häst 2 ggr dagligen i 4 dagar inte ger några biverkningar men samma dos i mer än 4 dagar ger sönderfall av röda blodkroppar. Hästarna fick blodbrist och som följd av att blodkropparna gick sönder en släng av gulsot. En månad efter att vitlöken sattes ut hade blodbilden normaliserats. Nu är detta en stor dos och man kommer att prova ut vilken högsta dos och behandlingslängd som är säker. Värmetorkad vitlök förefaller inte giftig men de ämnen som eventuellt skulle kunna ha gynnsam effekt på andningsproblem försvinner vid upphettning. Studierna beräknas bli färdiga nästa år. Man ska oxå studera eventuell effekt på luftrörsproblem. En annan aspekt man ska studera är om vitlökens bakteriedödande effekt är negativ för balansen av bakterier i tjocktarmen.
 
Sv: Vitlöks pulver

vi ger hippo vitlök. har inte märkt någon skillnad på pållen eftersom han redan är frisk och kry men det smakar vitlök (har testat själv också..) o pållen verkar tycka det är mumsigt! Dom är inte malda till pulver som det brukar vara utan är små mini bitar. tycker den verkar helt OK!
 
Sv: Vitlöks pulver

pinky skrev:
Eh... :o :o :o

VAD är det då jag räknat på? Vet att det är något jag har räknat ut att det som såg dyrare ut ändå skulle bli billigast...

Uppenbarligen var det inte vitlöken iaf, kollade på hemsida nyss, och du har ju rätt. :D

Du kanske har räknat på mängden som man ger? Bara för att det är billigare per kg behöver det inte betyda att det inte går åt snabbare.
Bara en tanke...

Mvh Huntress :)
 
Sv: Vitlöks pulver

Näe, det är ju 100% ren vitlök i båda, så doseringen BORDE vara lika. Har för mig att den är det också, om man läser på burkarna...

Det MÅSTE vara nåt annat jag räknat på... :cool:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
888
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 694
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp