Vitlök - Pulver, Granulat eller färsk?

P

Pyrusan

Vad ger ni era hästar? (ni som ger)

Jag har alltid gett pulver vår/vinter/höst och gett färsk, pressad vitlök på sommaren.
MEN nu har jag faktiskt gått över till granulat eftersom det dammar betydligt mindre och verkar bevara de nyttiga ämnena i vitlöken bättre.
Kommer ge färsk i sommar som vanligt.
Så, vad ger ni och varför?
 
Aha, det visste jag inte! :crazy:
Jag ger ½ klyfta varannan dag på sommaren för att det hjälper mot insekter (Har svårt att hitta något riktigt bra insektsmedel till mitt varmblod. Ingenting fungerar! :().
Pressar ner biten i 2 dl blötlagd lusern och ger.
Har alltid gett det, så hoppas att hans mage är van. :)
 
Hej
Jag ger torkad och skivad. Tycker det är bättre än pulver.
 
Jag har gett torkad,skivad vitlök som jag lagt i blöt med
betforen.
 
Jag ger pulver men det är väl kanske inte det bästa. Jag tycker det dammar lite väl mycket om jag inte blandar det med de flytande vitaminerna. Sedan är det svårt att förvara i stallet på vintern när det är kallt! :(

Granulat? Är det den flytande varianten?
 
Granulat är hackad, torkad vitlök eller hur man ska beskriva den. :confused:
Det är som små, hårdare bitar av vitlök helt enkelt! :)
(Säljs på H**ks för 79:-)
 
Jag har testat grenulat, pulver och färsk...
När jag gav granulat och pulver så har hon varit insektsbiten och haft fästingar...
Nu när jag ger färsk så är hon aldrig besvärad av nått av dom.
Jag tycker inte om att hålla på med en massa medel på sommaren mot dessa insekter så vitök tycker jag är den perfekta lösningen.
Vitlök har ju även andra bra egenskaper och det kanske är däför min häst aldrig är sjuk...vem vet?
Hon får 1klyfta(pressad) i maten varje kväll och om klyftan är stor så sätter jag ner lite i morgon maten också.
Min häst blir dålig i magen när vitlöken tar slut(om jag glömmt att köpa ny).
 
Jag ger vitlökspulver, sådan mana nvänder i matlagning, dvs torkad och pulvriserat vitlök och inget annat. Varför? Det är billigast (40 kr för ett kilo som räcker i en evighet, 1 kryddmått eller annat löjligt litet mått motsvarar en klyfta färsk vitlök), det är enkelt att använda och låg dosering. Och så är det ingen utfyllnad och annat tjafs som det ofta är i vitlökstillskott för hästar.

Ren vitlök i klyftor tycker inte mina om (men de gillar pulvret), utom kblstoet som gillade MARINERADE vitlöksklyftor ;)

Tyvärr ger det inte i NÅGON form (flytande, pulver eller färsk) effekt mot insekterna på sommaren =/ Men dte görå andra sidan inget mer än flugtäcke och installning dagtid när det är som värst, så-... HÖGT insektstryck här och det är de j*vla bromsarna/blinningarna som är problemet och på dem biter tydligen inget =(
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
498
Senast: IngelaH
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 672
Senast: Unhappy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 751
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 644
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp