vitaminer och mineraler

N

nixa 324

Ok, Kra**ts vitaminer och mineraler finns i två olika säckar.
Den blå är till för normalpresterande hästar och den röda för högpresterande hästar. Min häst är ju inte högpresterande, men om jag då skulle välja blå säck, så ingår tex inga b-vitaminer.
Men det gör det i den röda säcken. Är det meningen att man ska behöva lägga till ytterligare vitaminet?
Meningen med en sådan sammansättning är ju att man inte ska behöva det? Har ni några andra tips på produkter, där man inte behöver fixa själv med en massa?

Sv: vitaminer och mineraler

Jag tror att man mer ska tänka på vilka mineraler man behöver tillsätta och inte hur mkt hästen arbetar mm. Sedan har jag förstått det som att hästar ofta inte behöver vitamintillskott.

Stirra dig inte blind på vad tillverkaren anger för hästslag, för det är helt orimligt att ett visst foder skule passa till alla tävlingshästar, ett annat till alla unghästar och ett annat till alla hobbyhästar.

Utgå istället från din grovfoderanalys och din hästs behov, och välj ett foder som väger upp grovfodrets eventuella brister. Oavsett om det betyder att du kommer att ge ett "tävlingsfoder" till din sällskapsshettis, ett "avelsfoder" till din tävlingshäst eller ett "ponnyfoder" till ditt fullblod.

Kraffts mineraler finns för övrigt i 4 olika varianter, Röd, Blå, Grön och Vit. I vårt stall används Miner Grön till de flesta hästar, det passar bäst till årets grovfoder. Min häst och en till äter dock Miner Vit, pga stora luserngivor. Trots att alla är "normala hobbyhästar" så passar inte Miner Blå till någon foderstat... ;)

Senast ändrad:

Riktigt så enkelt är det ju inte. Den röda "serien" innehåller lite kalcium och mycket fosfor för att man förutsätter att dessa "högpresterande" hästar utfodras med havre, som är kalciumrikt (rätta mig om jag har fel). Vilka mineraler man ska välja (OM man behöver tillsätta mineraler) beror på hur hästen utfodras i övrigt. Vad har du för värden på höet och vad får hästen för kraftfoder? Jag ger ex hö och betfor där jag endast behöver komplettera med selen, tack vare ett bra hö.

den röda e för hästar som får stora havregivor

Havre och korn innehåller mkt Fosfor, betfor inneh Kalcium som är ett mkt bra komplement att fodra med tillsammans med spannmål. Men som många redan sagt så är ju grovfoderanalysen det allra viktigaste när man gör en foderstat.

Senast ändrad:

Det är precis tvärt om.

Krafft Miner Röd innehåller 17 g fosfor mot 110 g kalcium per kg foder, alltså väldigt väldigt lite fosfor.

Jag ger Miner Vit pga kalciumrikt grovfoder men lite fosfor. Dock är det ju omäjligt att veta vad (om något alls) som du ska komplettera med om du inte har en grovfoderanalys :)

Riktigt så enkelt är det ju inte. Den röda "serien" innehåller lite kalcium och mycket fosfor för att man förutsätter att dessa "högpresterande" hästar utfodras med havre, som är kalciumrikt (rätta mig om jag har fel). Vilka mineraler man ska välja (OM man behöver tillsätta mineraler) beror på hur hästen utfodras i övrigt. Vad har du för värden på höet och vad får hästen för kraftfoder? Jag ger ex hö och betfor där jag endast behöver komplettera med selen, tack vare ett bra hö.

Precis rätt fast tvärt om, havre och anant spannmål är fosforrikt och miner röd innehåller mkt calcium för att väga upp.

*kl* Så generellt sett: fodrar du med mkt korn och havre, vetekli : köp miner röd. Mycket lucern och hö: köp miner vit.

Miner blå är lite mer mittimellan och passar oftast om foderstaten består av det ena och det andra eller mest baserad på hö med typiska värden.

Sedan måste man se till höets värden naturligtvis, men ofast brukar det falla sig så i slutändan.

Aha okej, jag bytte plats på dem i hjärnan :p Tack för att ni sa till!

Jag har inte analyserat hö, pga att jag inte haft hästen så länge och snart ska byta stall, där de har analyserat grovfoder, så jag tyckte det var "onödigt". Men om han både får korn och lusern, så borde man generellt sett hålla sig till den blå säcken? Varför? Är det jag som fattar trögt kanske?:D

Jag har inte analyserat hö, pga att jag inte haft hästen så länge och snart ska byta stall, där de har analyserat grovfoder, så jag tyckte det var "onödigt". Men om han både får korn och lusern, så borde man generellt sett hålla sig till den blå säcken? Varför? Är det jag som fattar trögt kanske?:D

Vilka mängder korn och lusern rör det sig om?

När ska du flytta? Ska du fortsätta ge mineralfodret även i det nya stallet?

Det kan ju vara så att det kan vara värt att kolla upp vilket mineralfoder som passar till det nya stallets hö, och acceptera felaktiga mineralgivor under en kortare period fram till flytten. Av rent ekonomiska skäl... ;)

*kl* Så generellt sett: fodrar du med mkt korn och havre, vetekli : köp miner röd. Mycket lucern och hö: köp miner vit.

Miner blå är lite mer mittimellan och passar oftast om foderstaten består av det ena och det andra eller mest baserad på hö med typiska värden.

Sedan måste man se till höets värden naturligtvis, men ofast brukar det falla sig så i slutändan.

Jag förstår din tanke bakom detta generella råd MEN, om jag skulle följa detta generella råd skulle mina hästar få mängder av fosfor och nästan inget kalcium alls. Mina hästar äter i princip endast hösilage och ev. lusern. Det är vanskligt att ge generella råd inom ett område som har så varierande utgångsläge. Hö kan inte generellt anses ha höga kalcium värden, det hö/hösilage som jag köper har oftast brist på just kalcium eller som bäst en bra kvot som skulle rubbas av miner vit. Ville bara skriva det som en liten "varning" så att ingen tror att en foderstat på endast hö bör kompletteras med ett mineralfoder med mycket fosfor då det kan bli riktigt tokigt. Som du skriver är det istället höets värden som styr valet av mineralfoder! :)

Jag förstår din tanke bakom detta generella råd MEN, om jag skulle följa detta generella råd skulle mina hästar få mängder av fosfor och nästan inget kalcium alls. Mina hästar äter i princip endast hösilage och ev. lusern. Det är vanskligt att ge generella råd inom ett område som har så varierande utgångsläge. Hö kan inte generellt anses ha höga kalcium värden, det hö/hösilage som jag köper har oftast brist på just kalcium eller som bäst en bra kvot som skulle rubbas av miner vit. Ville bara skriva det som en liten "varning" så att ingen tror att en foderstat på endast hö bör kompletteras med ett mineralfoder med mycket fosfor då det kan bli riktigt tokigt. Som du skriver är det istället höets värden som styr valet av mineralfoder! :)

Precis, jag bara hårddrog hur det ser ut generellt sett, men det finns det ju förstås variationer åt alla håll. Räknar man på mineralerna ser man hur det blir med just det hö man har. Men det är det ju tyvärr inte alla som gör.

kl.

Jag har en undran. Är det någon här som ger sina hästar effect normal från granngården?
När jag gick en kurs i hästkunskap sa läraren att man kan ge hästar dom mineralerna, men dom är ju för kossor!
Läser man på säckarna är ju skillnaden ganska stor på tex krafft och effect.
Är det någon som har ett hum om detta?

Det spelar ingen som helst roll VAD ett foder är ämnat till för djurslag, bara det passar in så är det ju ok. En del tex ger ju sina hästar grisfoder enbart för att det fodret passar in i foderstaten just då. Om effect passsar in i din foderstat och fyller bristerna på rätt sätt, ja, då är ju detta mineralfoder helt rätt för dig.

Tack för svaret, då jag bor på Gotland så har ví ju ganska rikligt med kalk i våra åkrar så det bli till att studera påsarna lite mer. Och kolla mot analysen på hösilage och hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 935
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 660
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 615
Senast: Irival
·
Hästvård Jag har igen igen försökt att lägga en förnuftig foderplan till min häst... Blir tokig!!! Han behöver extra protein men inte energi. Men...
2
Svar
20
· Visningar
3 016
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka