Vitaminer och mineraler på sommarbete???

Tweety1985A

Trådstartare
Tänkte släppa min pålle på kraftigare bete imorrn, :) och funderar på om jag ska slopa hans mineraler och vitaminer eller inte.... I normala fall får han 75 g vitafor häst sport, men sen har jag hört att vitaminer och mineraler inte behövs när de går på bete eftersom det finns tillräckligt i gräset. Stämmer det att det är så????
:confused:Hur gör ni, ger ni vitaminer och mineraler på betet???
 
Beror ju på hur pass kraftigt betet är, om du behöver ge extra vitaminer/mineraler eller ej. Men jag tänkte ge lite mineraler i en hink med lite "skrammel".
 
Jag ger både mineraler och vitaminer under betet. Men det beror på hur mycker som det finns i gräset. Det har betydelse vad det är för mark och var i landet man bor. Jag har hört många duktiga människor diskutera detta och de anser att mineralerna i gräset har minskat krafftigt med åren pga utsläpp m.m.
Jag vet lika många som ger som inte ger, men min häst får i alla fall!
Sen kan man ju alltid lägga ut en mineralsten eller likn. så kan de ju äta om de vill.
 
enligt forskning o dyl från SLU så har det sagts att: så länge hästen håller hull och så länge det växer så får dom även i sig de mineraler de behöver. För OM det råder allvarlig brist av mineralämnen i marken så växer det enormt dåligt. Dessutom så är mineraler som vi stoppar i våra djur en stor miljöbov. så stoppa inte i den bara föra att det alltid vart så. Jag fattar inte varför mineraler är så enorm het fråga just för ett sommarbete då hästarna normalt kan äta som dom vill och framförallt ska...skulle dom inte klara att äta de ämnen de ska då ??
 
enligt forskning o dyl från SLU så har det sagts att: så länge hästen håller hull och så länge det växer så får dom även i sig de mineraler de behöver. För OM det råder allvarlig brist av mineralämnen i marken så växer det enormt dåligt. Dessutom så är mineraler som vi stoppar i våra djur en stor miljöbov. så stoppa inte i den bara föra att det alltid vart så. Jag fattar inte varför mineraler är så enorm het fråga just för ett sommarbete då hästarna normalt kan äta som dom vill och framförallt ska...skulle dom inte klara att äta de ämnen de ska då ??

Så jag borde lugnt kunna släppa pållen min utan mineraler och vitaminer i hagen då? där finns jättemycket och kraftigt gräs, och även maskrosor mm. Då borde det väl vara tillräckligt med vitaminer och mineraler i då eller? :confused:
Vill ju inte att han ska få för lite... Kanske kan man minska mängden bara??? så vet man säkert att han får i sig vad han ska? :confused:
 

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 811
Senast: Lycan
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 195
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 826
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp