Vitaminbehov

oki

Trådstartare
Är det någon som har tillgång till de senaste rönen om hästarnas vitaminbehov (A,D,E samt B-komplexet) utifrån vikt, underhållsbehov samt arbetstillägg?
De siffror som finns i mina gamla böcker o häften stämmer inte med de siffror som jag får fram i ett foderstatsprogram.

Sv: Vitaminbehov

Är det verkligen ingen som vet eller har någon nyare litteratur? Borde ju finnas med i alla foderböcker...
Även spårämnesbehoven skulle vara intressanta.

Vuxen 500 kg intensiv träning (137 MJ & 1300 gram råprotein/dag, lysin 46 gram/dag) Kentucky Equine Research 2001. Siffra nummer två nedan är underhålls behovet 68 MJ, 700 gram råprotein, 24 gram lysin/dag
Gram/dag
Ca 39 30
F 26 20
Mg 13 10
Natrium 38 23
Chlorid 56 34

mg/dag
Koppar 190 110
Zink 500 338
Selen 3,1 1,9
Iod 2,5 1,5
Mangan 500 338
Kalium 88 53

IE/dag
A-vitamin 62.500 37.500
D-vitamin 6.250 3750
E-vitamin 1.000 375

Jag var och lyssnade på Clas Nydahl (Jägersros banveterinär med förflutet inom foderläran på Ultuna och vid Krafft) för en tid sedan och han talade sig varm om att man skulle ge hästarna betydligt mer E-vitamin än vad som rekommenderas i Sverige idag. Han refererade till forskning i Tyskland och USA och tyckte att man skulle ge upp mot 1500 mg/dag.

Han lät så övertygande så sedan dess äter både jag själv och hästarna extra e-vit.

Mina har alltid fått minst 2000 mg och ddet lär de få fortsättningsvis också.

Haha.
Kollade faktiskt på mina foderstater nyss och e-vitamintilldelningen på de hästar som är i hårt arbete ligger mellan 3500 och 4500 mg per dag...
KAnske överdos??? Men de presterar helt okej så jag fortsätter nog ändå.

Men hur kan det bli 4500 mg/dag? Ger du inget E-vitamintillskott? Du ger väl Biopromin, det är det ju inte så mycket E-vitamin i? Är det höet?

Framförallt mineralerna. Ensilage ska ju vara rikt på e-vitamin också och mitt ena hösilage klassas nog mer som ensilage.
Jag har inte använt Bioprominet på ett tag så nu är det av annan sort. När jag gav Biopromin gav jag dessutem extra e-vitamin på sidan om.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 186
Senast: Roheryn
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
851
Senast: Oknytt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 142
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31