Centaur

Trådstartare
Läste en artikel där de rekommenderade 10.000 iu vitamin E per dag vintertid. Särskilt viktigt för äldre hästar och hästar i träning.

Finns det något vettigt tillskott?
 
Enligt SLU är maxgivan av E-vitamin 3000 mg, så det skulle jag inte överskrida. 1dl av ovannämnda linfröolja innehåller 1000 mg.
 
10.000 iu = 9.000 mg E vit enligt google. Låter väldigt mycket?

Maxgivan är dock 3.000 mg per 100 kg/häst. Så 15.000 mg för en 500 kgs-häst.
 
Mest prisvärda tillskottet är väl Granngårdens Protect e-xtra vitamin. I vart fall har jag inte hittat något billigare e-vitamin när jag kollat runt. Annars har ju även tex. Krafft e-vitamin.
 
Läste en artikel där de rekommenderade 10.000 iu vitamin E per dag vintertid. Särskilt viktigt för äldre hästar och hästar i träning.

Finns det något vettigt tillskott?

Låter väldigt mycket. NRC 2007 anger underhållsbehovet till 1 IE/kg kroppsvikt. Dr. Kellon rekommenderar 2 IE/kg kroppsvikt till IR-hästar och 4 IE/kg kroppsvikt för hästar med PPID.

Arbetande hästar behöver naturligvis mer.

Lantmännens Protect E-xtra verkar vara det i särklass mest ekonomiska flytande alternativet. Den innehåller 100 000 IE per liter eller 100 IE per ml och kostar ca 145 kr. Kraffts flytande E-vitamin innehåller endast 75 000 IE per liter och kostar 239 kr på Granngården, dvs. produkten är både betydligt dyrare och innehåller dessutom mindre E-vitamin.

Beträffande Gunnarshögs kallpressade linfröolja med extra E-vitamin så innehåller 100 gram 1100 mg dl-alfa tokoferol enligt deras hemsida. Dl-alfa tokoferol är ett syntetiskt E-vitamin där 1 mg = 1,1 IE.

1 liter linfröolja väger ca. 935 gram och bör därför innehålla ca. 10285 mg eller 11313 IE av E-vitamin. Avrundat kan man säga att 100 ml (1 dl) innehåller ca. 1130 IE av E-vitamin.
 

Personligen är jag mycket tveksam till att kraftigt överdosera mineraler och vitaminer. Det finns ett ord som heter homeostas vilket betyder att det råder jämvikt och stabilitet i kroppens biologiska system. Mer är inte alltid bättre. För att ta ett exempel så är järn ett livsnödvändigt mineral men kan också vara ett farligt gift om det ges i för stora mängder.

E-vitamin är en fettlöslig vitamin där ett överskott lagras i kroppen. Det finns studier på både djur och människor som tyder på att en överdosering kan leda till ett förkortat liv. Du kan själv googla ”Vitamin E May Shorten Life” så hittar du flera artiklar i ämnet.
 
Men i den artikeln står det ju att ca 1000 IE/IU är basbehovet och att endast hästar med problem (tex EMD, PMMS och EPM) behöver så mkt som 10 000 IE? Även till gamla hästar och hästar med PPID var det bara 5 000 IE som rekomenderades.

Jo jag vet det, men pga gammal nervskada och äldre häst som dessutom är stor vill jag prova att ge så mycket som 10.000 under vintern.
 
Jo jag vet det, men pga gammal nervskada och äldre häst som dessutom är stor vill jag prova att ge så mycket som 10.000 under vintern.

Tycker, som SpaderÄss att man inte skall överdosera vitaminer/mineraler. Speciellt de som är fettlösliga.

Förutom problemet med att de i sig blir farliga, har det på senare tid framkommit forskning på att antioxidanter inte bör överkonsumeras, då kroppen behöver (en viss del) fria radikaler (http://www.bbc.com/news/magazine-24563590 - kort sammanfattning, med referenser om man vill läsa mer). Vitamin E räknas som en antioxidant.

De höga nivåerna rekomenderas för hästar med sjukdommar som antingen gör det svårt för dem att ta upp vitaminen eller med sjukdomar som påverkar (bryter ner) nerverna. Ser inget som skulle påstå att de höga värdena på något sätt skulle vara bra för en häst som haft/har en nervskada.

Sen; har du en vitamin-analys på ditt grovfoder så du vet hur mycket hästen får i sig redan?
 
Tycker, som SpaderÄss att man inte skall överdosera vitaminer/mineraler. Speciellt de som är fettlösliga.

Förutom problemet med att de i sig blir farliga, har det på senare tid framkommit forskning på att antioxidanter inte bör överkonsumeras, då kroppen behöver (en viss del) fria radikaler (http://www.bbc.com/news/magazine-24563590 - kort sammanfattning, med referenser om man vill läsa mer). Vitamin E räknas som en antioxidant.

De höga nivåerna rekomenderas för hästar med sjukdommar som antingen gör det svårt för dem att ta upp vitaminen eller med sjukdomar som påverkar (bryter ner) nerverna. Ser inget som skulle påstå att de höga värdena på något sätt skulle vara bra för en häst som haft/har en nervskada.

Sen; har du en vitamin-analys på ditt grovfoder så du vet hur mycket hästen får i sig redan?

E vitamin förstörs av torkning och lagring så det är ingen ide att lägga till det på analysen, E vit finns i princip bara i färskt gräs. Därför behöver alla hästar tillskott av E vitamin vintertid och de som inte får gå på bete behöver tillskott hela året. 5000 iu är rekommendationen för en liten häst som väger 500 kg, min väger 700 kg.
Det finns E vit i mineralerna jag ger men endast 1000 iu per dag. Har tidigare gett andra mineraler som haft mer E vit samt plussat på med 800 iu kapslar men nu passade inte det med höet och kapslarna är ett himla klet.

Jag hittade också den från Granngården med 100.000 per liter när jag letade, och det verkar vara den mest koncentrerade som går att få i Sverige. Finns ingen Gg butik här numera men ser ut som den går att beställa på nätet.
Podkowa uppger inte vad deras E vitamin innehåller per gram/kg och vilka tillsatser som finns. Forageplus har naturlig Vitamin E med 500 iu per gram, vilket låter bra men frakten är ju så dyr från båda FP och Podkowa, frågan är om det lönar sig att beställa bara E eller vänta tills jag ska ha nya mineraler. Är för sjuk och febrig för att orka prisjämföra. :yuck:
 
E vitamin förstörs av torkning och lagring så det är ingen ide att lägga till det på analysen, E vit finns i princip bara i färskt gräs. Därför behöver alla hästar tillskott av E vitamin vintertid och de som inte får gå på bete behöver tillskott hela året. 5000 iu är rekommendationen för en liten häst som väger 500 kg, min väger 700 kg.
Det finns E vit i mineralerna jag ger men endast 1000 iu per dag. Har tidigare gett andra mineraler som haft mer E vit samt plussat på med 800 iu kapslar men nu passade inte det med höet och kapslarna är ett himla klet.

Jag hittade också den från Granngården med 100.000 per liter när jag letade, och det verkar vara den mest koncentrerade som går att få i Sverige. Finns ingen Gg butik här numera men ser ut som den går att beställa på nätet.
Podkowa uppger inte vad deras E vitamin innehåller per gram/kg och vilka tillsatser som finns. Forageplus har naturlig Vitamin E med 500 iu per gram, vilket låter bra men frakten är ju så dyr från båda FP och Podkowa, frågan är om det lönar sig att beställa bara E eller vänta tills jag ska ha nya mineraler. Är för sjuk och febrig för att orka prisjämföra. :yuck:

Har köpt denna från Podkowa https://podkowa.eu/pl/p/Witamina-E-250-g/548
Står 50% E-vitamin. Blir inte riktigt klok på det men det verkar som att det är alpha tochopherylacetat om man googlar på C31 H52 O3. Frågan är om det är D eller DL men här står att motsvarande formel är syntetiskt e-vit. http://se.wellgreenxa.com/nutrition...s-for-animal/dl-alpha-tocopheryl-acetate.html
 

Liknande trådar

Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
641
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 085
Senast: Karoliten
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 848
Senast: Ramona
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 910
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hjälmar
  • Sömstorlek
  • Betäckning 2024 - föl 2025

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp