Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag ger Gunnarhögs linfröolja med tillsatt E-vitamin
Fast du kan inte jämföra iu och mg rakt avHar gett den tidigare men den innehåller
inte tillräckligt mycket. Måste ge en liter i så fall. Annars väldigt bra om man vill åt omega 3.
Såklart, missade den detaljen, stod och skrev inne på Ica10.000 iu = 9.000 mg E vit enligt google. Låter väldigt mycket?
Maxgivan är dock 3.000 mg per 100 kg/häst. Så 15.000 mg för en 500 kgs-häst.
10.000 iu = 9.000 mg E vit enligt google.
Läste en artikel där de rekommenderade 10.000 iu vitamin E per dag vintertid. Särskilt viktigt för äldre hästar och hästar i träning.
Finns det något vettigt tillskott?
Men i den artikeln står det ju att ca 1000 IE/IU är basbehovet och att endast hästar med problem (tex EMD, PMMS och EPM) behöver så mkt som 10 000 IE? Även till gamla hästar och hästar med PPID var det bara 5 000 IE som rekomenderades.
Jo jag vet det, men pga gammal nervskada och äldre häst som dessutom är stor vill jag prova att ge så mycket som 10.000 under vintern.
Tycker, som SpaderÄss att man inte skall överdosera vitaminer/mineraler. Speciellt de som är fettlösliga.
Förutom problemet med att de i sig blir farliga, har det på senare tid framkommit forskning på att antioxidanter inte bör överkonsumeras, då kroppen behöver (en viss del) fria radikaler (http://www.bbc.com/news/magazine-24563590 - kort sammanfattning, med referenser om man vill läsa mer). Vitamin E räknas som en antioxidant.
De höga nivåerna rekomenderas för hästar med sjukdommar som antingen gör det svårt för dem att ta upp vitaminen eller med sjukdomar som påverkar (bryter ner) nerverna. Ser inget som skulle påstå att de höga värdena på något sätt skulle vara bra för en häst som haft/har en nervskada.
Sen; har du en vitamin-analys på ditt grovfoder så du vet hur mycket hästen får i sig redan?
E vitamin förstörs av torkning och lagring så det är ingen ide att lägga till det på analysen, E vit finns i princip bara i färskt gräs. Därför behöver alla hästar tillskott av E vitamin vintertid och de som inte får gå på bete behöver tillskott hela året. 5000 iu är rekommendationen för en liten häst som väger 500 kg, min väger 700 kg.
Det finns E vit i mineralerna jag ger men endast 1000 iu per dag. Har tidigare gett andra mineraler som haft mer E vit samt plussat på med 800 iu kapslar men nu passade inte det med höet och kapslarna är ett himla klet.
Jag hittade också den från Granngården med 100.000 per liter när jag letade, och det verkar vara den mest koncentrerade som går att få i Sverige. Finns ingen Gg butik här numera men ser ut som den går att beställa på nätet.
Podkowa uppger inte vad deras E vitamin innehåller per gram/kg och vilka tillsatser som finns. Forageplus har naturlig Vitamin E med 500 iu per gram, vilket låter bra men frakten är ju så dyr från båda FP och Podkowa, frågan är om det lönar sig att beställa bara E eller vänta tills jag ska ha nya mineraler. Är för sjuk och febrig för att orka prisjämföra.