T

Tarja

vore snällt om någon kunde hjälpa mig att reda ut lite begrepp om denna vitamin..
vad jag vet är att det är en fettlöslig vitamin så vid över skott på tex sommarbete så lagras det i kroppen.
Att innehållet i höet försämmras ju närmare våren man kommer och vid inplastning tex hösilage så försämmras värdena ytterligare...
Så nu till mina frågor:
fodrar med ett inplastat hö (ej hösilage utan vanligt hö)
bör jag kompletera med a-vitamin på vårkanten?
(det är en häst i hård träning)
Finns det en anledning att överhuvudtaget fundera på brist?
räcker det i så fall att ge morötter?
-men är det inte likadant där att haltena sjunker? (Bkaroten)
är lusern ett bra komplement? (just för a-vitaminen)
:confused:
 
Hästens behov av A-vitamin är 3000-4000IE /100kg kroppsvikt max gränsen är 48000IE/100kg kroppsvikt.

Detta är vad jag kan hitta ang Bristsymtomer kan vara nattblindhet ögoninfektioner, torra och sköra slemhinnor, minskad motståndskraft mot infektioner, aptitlöshet, störningar i fortplantninen och även andningssvårigheter kan förekomma.

Dom senaste rönen kring om vitamin halten sjunker i höet mot vårkanten är lite olika men detta är vad jag fått lära mig....
Förr trodde man att vitamin halten halverades och med analysernas hjälp kom man fram till att den inte alls sjönk särskilt mycket om höet lagrades på rätt sätt.
Det senaste jag hörde i detta ämne var att vitaminhalten inte sjönk märkbart mycket...
Inte så mycket så att det skulle kunna ge bristsymtomer iaf.

Vad det gäller inplastat foder(hösilage och likn) kan jag tyverr inte tillräckligt mycket. Det jag läst mig till är att E-vitamin halten är låg. Så ev tillskott av detta skulle kunna vara aktullt. E-vitamin kan man med fördel ge till hästar i hård träning för det hjälper till vid muskluppbyggnaden.
Behovet är 75mg/100kg kroppsvikt och maxgränsen ligger på 3000mg/100kg kroppsvikt.
 
hej
vitamin-e får hon redan men tack ändå.
det som gjort mig så förvirrad är att det står så här i christina plancks nya bok:

ett hö som varit kraftigt grönt när det lades in på skullen är blekare när det utfodras under våren. Höets a-vitamintillförsel till foderstaten minskar då oxå.

"B" karoteninnehållet i inplastat foder varierar oxå ganska mycket, men fodrets färg ger ingen antydan om hur mycket det innehåller.

menar hon att a-vitaminen ser man på färgen men inte "b"karoten?
:confused: :confused:
 
Vad gäller vitamin E så är det en sanning med modifikation att ensilerat grovfoder innehåller låga halter. Låg ts-halt och lågt pH är negativt för E-vitamininnehållet, men de flesta som fodrar med ensilage eller hösilage har ett foder med betydligt högre ts-halt, där man mer talar om "lufttätt förpackat gräs" än en ensilerad gröda. E-vitamin är vidare känsligt för ljus, varför man tom kan tänka sig att värdena är högre i en inplastad ensilagebal än i ett valltorkat hö. Men, än finns inga forskningsrapporter som pekar vare sig i den ena eller andra riktningen, de lär dock vara på väg.

A-vitamin finns också i gräs och är precis som vitamin E ljuskänsligt. Ett valltorkat och blekt hö kan förväntas ha dåliga värden. Likaså minskar innehållet i hö under lagring. Vad gäller ensilage så har jag inte läst att A-vitaminvärdena skulle vara lägre än i hö, däremot är det svårare att bedöma innehållet utifrån grovfodrets färg. Man kan iofs tänka sig ett liknande resonemang där, att plasten snarare skyddar och bevarar ett högt vitamin A innehåll. Likaså borde ensilaget redan från början ha ett högre vit A innehåll eftersom torkningen på vall (=ljusexponering) inte är alls lika lång som för hö.

Funderingar, rätta mig om jag har fel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp