vitafor lucernpellets

Sv: vitafor lucernpellets

Jag kan bara rekommendera alla att framföra sina åsikter till kvarnby så dom vet att vi är besvikna över ändringen

Det bästa sättet att rösta är att låta bli och köpa, många kommer förmodligen inte att uppmärksamma ändringen över huvudtaget.

Och jag tror att det bästa är att maila dem! Och sluta köpa. Då vet de varför försäljningen sjunker och förhoppningsvis ändrar de tillbaka, annars kanske de bara lägger ner lusernen om den säljer dåligt :)

*kl*

Nu har jag mailat Kvarnbyfoder och frågat varför de ändrat och meddelat att jag går över till annat foder om det kvarstår.

Nu har jag fått svar från kvb;

"Vitafor Lucern är ingen foderblandning utan en ren råvara som precis som hö och hösilage kan variera. Anledningen till att vi ändrat analysen på Vitafor Lucern är helt enkelt att vi inte längre kan få tag på en råvara som vi kan garantera det tidigare höga råproteininnehållet i."

"Vitafor Lucern är ingen foderblandning utan en ren råvara som precis som hö och hösilage kan variera. Anledningen till att vi ändrat analysen på Vitafor Lucern är helt enkelt att vi inte längre kan få tag på en råvara som vi kan garantera det tidigare höga råproteininnehållet i."

Undrar hur de resonerar då, när de lagt sig under alla andra märken(som åtminstone jag känner till) vad gäller proteininnehållet? Vid jämförelse ser ju deras klart sämst ut nu!

Jag har oxå fått svar och så här skrev hon till mig:

"Vitafor Lucern är ingen foderblandning utan en ren råvara som precis som hö och hösilage kan variera. Anledningen till att vi ändrat analysen på Vitafor Lucern är helt enkelt att vi inte längre kan få tag på en råvara som vi kan garantera det tidigare höga råproteininnehållet i. Jag är medveten om problematiken med högt energiinnehåll och lågt proteininnehåll i grovfoder. Om det inte går att få balans i foderstaten med enbart Vitafor Lucern har vi Vitafor Proteinmineral som är ett kombinerat mineralfoder och proteinfodermedel. Proteinmineralen innehåller förutom mineraler, spårämnen och vitaminer en kombination av lucern, potatisprotein och bryggerijäst, proteininnehållet är 300 g smb rp/kg och energin ligger på 9 MJ/kg. 500 g tillför alltså 150 g smbr rp och endast 4,5 MJ."

Och då kan man undra hur det gick att garantera tidigare? Det känns som de vill sänka produktionskostnaderna.

Undrar hur de resonerar då, när de lagt sig under alla andra märken(som åtminstone jag känner till) vad gäller proteininnehållet? Vid jämförelse ser ju deras klart sämst ut nu!

Eller så kör alla andra märken bara på med sin tidigare innehållsförteckning utan att ändra?

Suck.. då får man leta upp något annat helt enkelt :cautious:

Förslag? Gillar inte kraffts pellets, vad finns det mer? Inget strå för det kommer han inte äta då han får väldigt mkt hösilage.

Då har hon bara kopierat svaret till mig rakt av och skickat till dig också, jag fick samma mail ;)

Söker också annan sorts lusernpellets nu då. Vilka finns det förutom k****t och kvb?

Enligt ett par ÅF av dangrönt så är det tydligen lucernbrist i hela Europa och de ersätts med Grönpellets 20 istället. Dangönts kommer kunna tas in tidigast i maj igen enligt källa.

Tänkte just nämna det, att de "lusern"pellets som innehåller så mycket som 160gr är ju inte lusern, det är grönmjöl av andra vallväxter. Spannex och Salsa exempelvis. De har även en hög naturlig sockerhalt, jag misstänker att det är därför det inte används melass i dom?

Sååååå. Om det nu är lusernbrist, så bör det ju snarare betyda att alla tillverkarna kommer ha högre proteinhalt :P?

Men riktig lusern når inte riktigt upp i dom nivåerna, och har en låg naturlig sockerhalt (och därmed tillsatt olja eller melass).

Jag hittade något idag som jag ska testa... land och fritid eller nått O_o

Melassen tillsätts inte för att höja sockerhalten utan för att få en hållbarare pellets!
Det finns melassfri lucernpellets, men den är oftast mycket smuligare än den med melass. Melassfri behöver oftast inte lika lång blötläggningstid som den med melass!

Att man har melass eller olja i lucernhack, tror jag mest är för att få en dammfri och mer lätthanterlig produkt!

Enligt ett par ÅF av dangrönt så är det tydligen lucernbrist i hela Europa och de ersätts med Grönpellets 20 istället. Dangönts kommer kunna tas in tidigast i maj igen enligt källa.

Tänkte precis skriva detsamma. Fick höra igår att det var ett väldigt dåligt lucern-år 2013 så det är därför det börjar bli brist nu. Säkert också därför som vissa märken har sämre %-innehåll.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 932
Senast: Roheryn
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 979
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 268
Senast: Lisalei
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 571
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar