vitafor lucernpellets

Lalle

Trådstartare
på deras produktblad står det 10% smrp/kg är inte det 100 gram smrp/kg?
Men när man googlar på fodret så skrivs det på flera sidor att det innehåller 150 gram smrp? Vad är det jag missar?

Sv: vitafor lucernpellets

Borde ju vara det produktbladet som länkas från hemsidan.
Men märkligt att det finns två..
Får nog maila och fråga för att vara på den säkra sidan!

Jag googlade och tog första länken som dök upp. Märkligt att de har två olika produktblad ute... Energin är inte samma och inte CA/P-kvoten heller.

Detta är kanske svaret på varför min häst som ätit kvarnbyfoders lusern tidigare, totalt ratar lusernen sen namnbytet. Verkar ju som att de har ändrat på något i innehållet eftersom de har andra värden också.

Lalle: meddela gärna vad de svarar. :)

Har fått svar nu och det är nyligen ändrat till 100 g smrp.

Inte konstigt att jag inte tycker min tagit sig som hon borde, trots 4 kg lusern. Det blir ju 200 gr mindre smbrp/ dag än jag trodde :yuck:

Nu har jag skickat ett gnälligt mail till kvb och frågat varför dom gjort sådana idiotiska ändringar.

Kvoten har gått från 18,8 till 11,8. Den har nu sämst värden av alla lusernsorter :(

Nej,dom skrev inte varför..fick bara ett kort svar att det nyligen var ändrat och tackade för att jag påtalade att det fanns olika produktblad ute.

Vilken tur att jag såg den här tråden, nu förstår jag varför mina hästar ser ut som de gör (en har tappat, en är för tjock). Blir att byta foder :(

Har du kollat på säcken? Jag köpte bara för en vecka sedan och på dom säckarna står det 170 råprotein, vilket borde vara 150 i smb. Så det borde vara precis nu dom bytt innehåll.

Ja, som sagt - det blir till att kolla efter något annat foder framöver.. men vad..??

Samma här, inte konstigt att unghästen inte tar sig som han ska. Han får flera kg lusern så det blir ju stor skillnad :(

Har fått svar nu och det är nyligen ändrat till 100 g smrp.
Vad?? Jag använder Vitafor pellets och har alltid pratat mig varm för den. Man har fått mest protein för pengarna helt enkelt och min häst som får ca 5,5 kg dagligen är helt beroende av den då hon inte kan äta grovfoder i stråform. Hon har hållt sig jättefin på Vitafor pellets i kombination med olja. Förklaringen jag fått från Kvarnbyfoder till det höga proteininnehållet jämfört med de flesta andra sorter är att den inte är utblandad med melass, men efter ändringen är ju proteinhalten ännu lägre än de sorterna, vilka brukar ligga på 10,5%. Vad 17 är det de har ändrat egentligen? Det blir ett samtal till deras säljare, jag känner mig jättebesviken när jag är så beroende av detta foder. Har de inte förstått viljen fantastisk produkt de har/haft? Jag har brukat påminna/berömma dem varje gång jag beställer hem ny pall.

Jag kan bara rekommendera alla att framföra sina åsikter till kvarnby så dom vet att vi är besvikna över ändringen

Jag kan bara rekommendera alla att framföra sina åsikter till kvarnby så dom vet att vi är besvikna över ändringen
Ja, låt oss alla hjälpa till att framföra detta! Tack TS för att du uppmärksammade oss på denna viktiga ändring!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 932
Senast: Roheryn
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 979
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 268
Senast: Lisalei
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 571
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Katt i påse