S

stallet

Min häst har fått Vitablock i två månader. Han har precis ätit upp sin första 25 kg spann. Jag har gett honom Vitablock på inrådan av hovslagaren. Hästen reagerar precis som det står i marknadsföringen.. Han äter mycket och gärna av Vitablocken (= han har behov av det tillskottet) Han kissar mycket (=kroppen rensas).
Min häst är alltid hungrig och sugen. Äter han så mycket bara för att det är gott eller är det så att han har behov av näringen. Tidigare fick han mineral blå och lite annat tillskott.
Är Vitablock heltäckande.?? Lindrar ( t o m botar) Vitablock eksem, blir hästen vitalare och mår bättre. Skulle vara intressant att höra andras erfarenheter/åsikter
 
Skulle åxå vilja veta lite om Vitablock som foder.har läst lite om det och det verkar ju för bra för att vara sant.men är det bra så vill jag åxå prova.när det är helt tomt i hagen på tex vintern,tänk om de står där och tuggar i sig bara för att det inte finns annat?eller de kanske bara äter när de känner att det behövs...ja inte vet jag.som sagt jag vill gärna höra lite åxå om detta. :)
 
De äter när de behöver. Ytterst få äter bara för att det går att äta...
Får de obegränsad tillgång äter de som minst faktiskt.

Sedan är det väl inte lämpligt att ha helt tomt i hagen med tanke på hur hästens tarmsystem är konstruerat... Har de hö att plocka med fryser de ju dessutom mindre.
 
Eller så gillar hästen melassen som minneralerna är smaksatta av. Det är inte nyttigt med 12,5 kg (normal förbrukning 1,5-3 kg, 50-100g per dag) mineraler på 1 månad. Vissa mineraler är giftiga i stora mängder och lugnar inte hästen ner sitt ätande så riskerar den att få i sig skadliga mängder och på sikt bli förgiftade.
 
Har de melass i vitalblock :confused:
Snacka om risk att hästarna äter för mycket mineraler.
Har inte kommit i kontakt med det själv men det sägs ju vara något som liknar ett undermedel vilket gör mig skeptisk. Låter lite för bra för att vara sant liksom.
 
Ja vitablock innehåller melass, kanske är det så att hästarna även ska tillfredställa sitt sockerbehov, melass är ju något vilhästar har ständig tillgång till (obs ironi) :angel:.
 
Jo, de har ju ett ENORMT sockerbehov :D
Ingår inte sockerbetor i vildhästarnas föda förrensten?
*ironisk*
 
Har surfat runt på sidan och blir rätt fundersam. Bland vanliga frågor står det att det är helt OK om hästen sätter i sig en burk Vitablock på två dagar (25 kg alltså). Nu har jag iofs inga riktvärden för olika mineraler för häst men tex selen är ju giftigt i större doser och om normalintaget har nån som helst effekt så borde ett så extremt överintag vara farligt.
Vitabloc ska innehålla 25mg selen/ kg, det blir alltså 625 mg på två dagar, rekomenderade max intaget för människor är 0.4 mg/ dag och 1mg/ dag anses ge leverskador (iofs under längre tids intag). Även andra ingredienser är väl mindre nyttiga i stora mängder tex, kobolt, Koppar, Jod och de fettlösliga vitaminerna. Möjligen är blandnignen bra men marknadsföringen tycker jag minst sagt är tveksam.
 
Sv: Vitablock

Är Vitablock heltäckande, frågar du. Läs noggrannt Lobelia och Tulips svar nedan! Det är direkt skadligt att vräka i sig för mycket av vissa vitaminer och mineraler. Den informationen borde räcka för att alla omgående skulle sluta använda Vitablock. Skulle aldrig falla mig in att ställa in en sådan hink till min häst!
Jag skulle gärna vilja se ett inlägg från alla återförsäljare bl a alla som föder upp och tränar islandshästar (se Vitablocks hemsida under Beställa) hur de kan försvara att de säljer denna Produkt. Är de så oseriösa att de "gått på" det som står på hemsidan eller den lilla broschyr som sprids om produkten? Jag hoppas innerligen att de har något annat att komma med!
 
Sv: Re: Vitablock

Så måste jag ju fylla på lite. Precis som Lobelia säger är det lite lustigt att Melass skall ingå. Och hur fasen får hästen ut RÄTT mängd av EN mineral i förhållande till vad höet innehåller? Selektiv tunga?!

Sen tycker jag frågan/ svaret på deras hemsida är ytterst spännande ... att man kan ge hårt arbetande hästar betfor / någon typ av sockerprodukt på senvintern. Och vad skall det åstadkomma? Har du inte analyserat hö kanske du missat protein, men då finns det bättre fodermedel? Är det pälsfällningen som spökar så blir ju vissa individer hjälpta av t ex b-vitamin, men betfor?!

Måste ju säga att jag tycker det är en ytterst oseriös marknadsföring, och vad gäller de undersökningar som sägs ligga till grund så har dessa aldrig redovisats. Vare sig metoden som använts eller resultatet därifrån.

Finns fler trådar här på foder, det är säkert bara att söka.
 
Sv: Vitablock

Då måste ju jag få fråga hur det kommer sig att alla reagerar på att det fnns melass i mineralerna. Hur många av er har smakat på vitablock eller de andra mineralerna? Grusmineralerna smakar väldigt mycket salt och även kraffts pellets mineraler smakar salt. Vitablocken smakar INTE sött, inte heller salt, den smakar vitlök och ger en mineral smak i munnen. Hur gör era hästar när de delar upp saltet ,från de mirelarer med salt, om de nu inte behöver salt?

Hur vet ni som doserar efter foderstat att det verkligen är just den mängd mineraler som just din häst behöver. Bara för att det står på en påse hur mycket en viss ponny/häst behöver, så är det väldigt individuellt. Hästens mag och tarm status har ju en viss del i näringsupptagandet, om det är fullt med slagg så minskar näringsupptaget och då får alltså hästen i sig mindre mängd än ni tror.
Jag fattar inte hur vissa kan bli sååå upprörda över melass medan de själva ger betfor + en en kombinerad mineral/salt sten + mineraler med salt i + att de kanske ger en msk extra salt eftersom hästen inte slickar tillräckligt an sin "salt" sten :eek: .
Vet ni om att melass kan användas som bindemedel?

Sedan har vi de som släpper ut hästarna på sommarbete utan mineralbalja ,eftersom de anser att gräset har mineraler vad händer med de hästarna?

Äh ,så här kan man hålla på i evigheter, varför inte kolla på de hästar med ex vitablock, se om de har överdoserat sig själva och om de är på väg att dö, eller om det kanske är så att de faktist håller sig uppe på alla fyra och kanske till och med ser välmående ut :idea: .
 
Sv: Vitablock

Visst kan det vara bra med vitablock..
Och nej jag har inte smakat vitalblock men är ändå (som den kemist jag är) misstänksam till om det inte är lätt att hästen får i sig för mycket av någon mineral i förhållande till de andra. Överdosering av vitaminer och mineraler är om bekant inte bra men det är inte säkert att hästarna blir sjuka direkt.
Det kan ha skadliga långtidseffekter och därför föredrar jag att dosera mineralerna själv i fodret så jag säkert vet att de inte får i sig för mycket av något ämne..

Och varför har man överhuvudtaget i melass i ett mineralfoder om det ändå inte ger någon smak :confused: :confused:
Hästarna har så vitt jag vet inget behov av att få i sig melass..
 
Senast ändrad:
Sv: Vitablock

Det är inte melassen i sig jag reagerar över, både betfor och melass är användbara fodermedel som dessutom är välsmakande.
Vad jag reagerar över är att mineralfoder som ska ges i fri tillgång har melass i sig vilket för många (obs inte alla) hästar kan tänkas smaka så gott att det är risk för överkonsumtion. Att det sedan kombineras med en marknadsföring där det står att det är helt OK om hästen äter ett 25 kg block på några dagar så tycker jag att det verkar rent av farligt.

Visst finns det vissa häsatar som äter alldeles för mycket även av andra mineralstenar men hade jag en sån häst skulle jag ta bort den och dosera salt och mineraler i fodret istället och risken är nog mindre utan socker i blandat.
 
Sv: Vitablock

Jag reagerar inte bara på melassen, utan hela marknadsföringen som sådan. Finns ett till mineralpreparat som lovar "underverk" för eksemhästar - men i båda fallen saknas saklig, underbyggd forskning och redovisning av resultaten. Även om man inte direkt ljuger så ligger båda företagen klart i gråzonen med sin marknadsföring och det i kombination med en målgrupp (eksemhästägare är ofta adresserade) som i många fall redan griper efter halmstrån tycker jag är osmakligt.

Och melassen ökar ju chansen/ risken (välj det du tycker är korrekt beskrivning :devil: ) att hästarna äter mera. Det finns säkerligen andra bra bindemedel om man nu nödvändigtvis måste blanda mineralerna.

Självklart, ingen kan veta till 100% att den gör rätt med foderstaten, men chansen att ligga i närheten ökar ju med analyserat foder och givor som ligger inom normen för vad t ex agronomer och rådande forskning rekommenderar. Dit skulle jag inte vilja säga att 25 kg mineraler på en månad räknas - hur individuell just den hästens behov än är så borde den siffran ligga i den extrema undantagszonen.

Vad gäller salt så finns forskning på hur mycket hästar behöver, och t ex hippocampus/ slu har givit ut faktablad om detta. I mina ögon är det mera trovärdigt än vad EN producent/ försäljare av ETT mineralfoder säger.

För att gå in på person så gör jag säkert fel i utfodringen/ hanteringen av mina hästar men jag lägger mig alltid i vinn om att hämta fakta från mera opartiska källor - och att omvärdera mitt kunnande om ny information dyker upp. Och vad gäller hästarnas status så är inte mitt mål att de "ska hålla sig uppe" utan självklart att må så bra som det går i alla situationer. Och jag har smakat på mina mineraler. Helt ok, ganska smaklösa.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har haft ponny med fång och IR, så är inkörd på att bannlysa socker och stärkelse närmast in absurdum. Det har släppt lite för "normala"...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 789
Senast: Alexandra_W
·
C
Katthälsa Vet inte vad jag ska ta mig till. Närmar sig kanske bristningsgränsen för mig snart(mår inte bra psykiskt nämligen). Detta är min...
Svar
9
· Visningar
3 575
Senast: Cheeserica
·
Foder & Strö Mina föräldrars minishettis (okänd ålder, men börjar bli riktigt grå nu så jag skulle tippa på 25+) har alltid varit rund och tidvis...
Svar
7
· Visningar
1 214
Senast: pimy
·
S
  • Låst
Islandshäst Min häst har fått Vitablock i två månader. Han har precis ätit upp sin första 25 kg spann. Jag har gett honom Vitablock på inrådan av...
Svar
5
· Visningar
1 145
Senast: stallet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp