Vitablock?

M

maximilia

Är det nån som har det? Kollade på hemsidan och tyckte inte den var särskilt förtroendeingivande.
En konstig grej är att dom inte vill tala om vad det är i den. Står en innehållsförteckning, plus "en sammansättning av blomextrakt och örter". Jag kanske är dum, men jag vill görna veta vad jag stoppar i min häst :crazy:
Sen är dom rätt kassa på att räkna foderstater.. På hemsidan under "Vanliga frågar" står det att man bara behöver ge hö, havre och vitablock :smirk:
Så, vad tycker ni? Har ni provat? Det är ju rätt dyrt, och det stog ju om nån häst som hade käkat upp den på 2 dar..
 
Jag hittar inte någonstans att det står vad det innehåller? 350+moms för oidentifierat innehåll i hink med mirakulösa effekter låter lite mumbo jumbo för mig...
Sen tycker jag väl hö och havre + mineraler är en helt ok foderstat för det mesta :)
 
hittar inte heller någon garanti på att det ska hjälpa.. slänga ut 350:- spänn på något som inte ger resultat förrens efter 8-10 månader på hästar med eksem.. då måste man alltså hinna köpa 4 st 25 kg hinkar om man ska vänta 10 månader.. 1400:- dvs.. om inget resultat syns.. får man då tillbaka pengarna? eller har företaget "gått i konkurs" då?
 
De fanns även på Falsterbo och jag kollade in dem. Blev rätt skeptisk jag med. Speciellt som jag har dräktiga ston och föl, vill inte ge nåt jag inte vet vad det är! Vilka örter tex? Övrigt innehåll var ju vilka mineraler som helst. Nej, förmodligen bara reklamgrej att det ska vara nån slags undermedel! :D
 
"Vi lämmnar inte ut vilka örter och blomextrakt Vitablock innehåller"

- skriver de längst ner på "innehållssidan"

Skumt, som någon sa, klart man vill veta vad man ger sina hästar särskillt dräktiga ston mm.

Loggan
 
Skönt att det inte bara var jag som var skeptisk! Läste lite på Islandforumet om Vitablock, dom var måttligt roade av att man inte fick behandla hästen på något sätt, utom Vitablock, om den hade eksem :confused:

Som någon skrev om att ge hö och havre: Det beror ju på vilka värden man har på höet. Jag hade jättemycket kalcium i förra årets ensilage, skulle jag då ge henne vitablock, som oxå innehåll ganska mycket kalcium skulle jag vara tvungen att proppa i henne fosfor :smirk:
 
beror helt på vad man har för värden på höt ju! Många behöver proteintillskott (speciellt i vinter efter den här blöta sommaren..).
 
Det är väl inte märkligt att Vitablock ännu inte avslöjar innehållet. Det skulle ju göra den lätt att kopiera. Lite grand företagshemligheter måste man stå ut med.

Jag fick för ett par dagar sedan reda på att de gör en stor undersökning av effekterna. Det skall bli intressant att se vad den visar.
 
Att de gör en stor undersökning låter inte som en garant för en opartisk sådan tycker jag.
 
En sådan garanti finns aldrig.
...och du kan lugnt räkna med att ingen undersökning som görs är helt ärlig och opartisk...
 
Att de gör en stor undersökning låter inte som en garant för en opartisk sådan tycker jag.

Nej, och frågar man bara "rätt" personer (nöjda Vitablock-användare t ex) så kan man få vilka svar man vill. :angel:

mvh Jessica
 
Men det finns mera eller mindre opartiska undersökningar och här är det nog inte gradskillnader vi snackar om, eller ens ett statistiskt någotsånär säkerställt underlag ...
 
Vad jag förstod skulle testen göras hos flera stora stall och övervakas av flera veterinärer.
I första skedet tror jag det rör sig om närmare 150 hästar.
 
Vad jag förstår utlovar Vitablock positiva effekter på eksemhästar och rekomenderar att man avbryter alla annna skötsel.

Var hittar man så mycket folk med eksemhästar som är villiga att släppa på alla annan eksemskötsel för att se om ett icke testat mineral/vitamin och örttillskott fungerar? För att det ska ge något rent forskningsmässigt baör man dessutom ha en kontrollgrupp som som får exakt samma behandling men utan vitablock.

Kan man få ett hållbart resultat på annant vis? Och är det etiskt försvarbart att göra en sådan här undersökning om det visar sig att eksemen inte försvinner mer eller mindre totalt?

Det krävs dessutom rimligen att man håller koll på hur mycket (eller åtminstone absolut minimum att) hästen äter av vitablocken, hur löser man det för hästar som normalt går ute i flock och där intallning definifivt räknas som behandling? Separata hagar eller minutsiös övervakning?

Ja det blir spännande att se resultatet, men då vill jag veta exakt hur man gått till väga också, det skulle vara kanon om det fungerar :).
 
:bow:
Och du sätter som vanligt ovanligt välformulerade meningar på pränt åt oss andra.
 
Hej hej
är en mycket nöjd andvändare av vitablock köpte det inte för att lindra eksem utan som en bra mineral spann.
MIn hingst har aldrig varit så väl musklad och i god kondition som i år + Att ett dräktigt sto har alltid varit lite tunn sen vi köpte henne för 6 år sedan inte i år nu är hon i lagom hulloch har otroligt mycket mjölk,Och våra föl är stora och har mycket man och svans och otroligt bra hovar jag kan fortsätta hur länge som helst observera då att våra hästar enbart går på vitablock inget annat kraftfoder.
och hingsten som lätt går ner i vikt håller sig i hull en då.Och till Eksem problemet har vi ett eksemsto som ser fruktansvärd ut varje sommar ser mycket lindrigare ut i år kliar sig lite men har inga sår....och hon sprayar vi bara med flug medel.

Jag har sett resultat på alla våra 10 hästar men det är min mening folk gör som dom vill men jag rekommenderar det gärna inte bara för eksemts skull utan för hästen välmående vi har andvänt detta ett år nu..

Med vänliga hälsningar Karin
 
Kan börja med att säga att jag har fått prova Vitablock gratis sedan i våras eftersom en av dem som säljer i Sverige har sina islandshästar i en angränsande hage.

Mina hästar älskar Vitablock. Blir dock rätt dyrt eftersom de käkar upp dem hyfsat fort (2 ston med föl=1/månad). Vad gäller långtidseffekter kan jag inte svara på det ännu eftersom det är en lite extrem tid med högdräktigt/digivande sto.

Däremot kan jag säga att av de 19 (islands)unghingstar 2-4 år som går nere på betet vid sjön (mkt blinningar, svidknott, mygg och bromsar) så är det ingen som har kliat av sig man eller svans. De har fri tillgång till Vitablock.
Men jag håller med, det är knepigt att veta om det är detta jag ska välja när jag har en prestationsavlad halvblodsfölunge som jag vill ska få de bästa förutsättningar som hon kan få :crazy:
 
Ni har alltså ganska bra värden i ert hö, som klarar er utan kraftfoder? Trots allt så är väl VitaBlock ett MINERALfoder och inte ett KRAFTfoder, med tillskott av melass etc?!

Måste också fråga, analyserar ni höet, så att ni vet skillnaden från år till år?
 
Måste hålla med ang, det är bara till att gratulera till ett bra hö som dessutom verkar passa ihop med minneralblandningen. Visserligen så är det fullt möjligt att ett bra mineralfoder ger positiva effekter, men det kan inte ersätta proteiner, hoppas ni analyserat höet i fortsättningen (om ni inte gjort det tidigare) det vore synd om ni förlitar er på att mineralerna kompenserar för eventuellt proteinunderskott.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 449
Senast: Irival
·
Hästmänniskan Moderator får flytta tråden om den hamnat snett.. Detta kommer bli en novell, förlåt för det. Tog hem min unghäst 16 Juli 2012, då...
2
Svar
28
· Visningar
5 741
Senast: Sleepwalker
·
F
Ekonomi & Juridik Skulle behöva lite tips om vad ni skulle göra i min sits.. Vet inte om all bakgrundsinfo är nödvändig, men ska försöka att inte dra ut...
2
Svar
35
· Visningar
4 304
Senast: fredde
·
K
Foder & Strö Hej! Har en väldigt, väldigt lättfödd häst som har jätte lätt att lägga på sig, nästan av att titta på mat ;d fast hon älskar då mat o...
2
Svar
33
· Visningar
2 094
Senast: linnea 82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp