Vita tecken = ljusa hovar??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rudolfsson
  • Startdatum Startdatum
R

Rudolfsson

Oftast har en häst med vita tecken på benen även en vit/opigmenterad hov på samma ben. Men ibland verkar inte den tesen stämma och vilka vore bäst på att förklara detta för en nyfiken än Bukes avelsexperter?
Några exempel på vad jag menar;

Furioso II som verkar ha båda varianterna
http://www.sporthorse-data.com/d?showpic=77429&time=1230551789

Prestige VDL som har mixade färger på alla fyra ser det ut som
http://www.sporthorse-data.com/d?showpic=10287357&nm=3&time=1231585040

Cagancho 1017 som verkar ha mörka hovar på alla benen
http://www.sporthorse-data.com/d?showpic=10427837&nm=3&time=1233571139

Sv: Vita tecken = ljusa hovar??

Anledningen till att vissa hästar som har vita ben också har mörka hovar är att det sitter pigment runt kronranden. En häst med vita ben och som inte har något pigment alls hela vägen ner kan inte ha mörka hovar. Ofta ser man dessutom randiga hovar.

Min har svarta fläckar i huden på sina vita ben och även någon svart prick i det vita och därför är hennes vita hovar randiga. Syns bra på den här bilden.

131.jpg

Hon har Jago 115 som farmorsfar och jag har sett andra hästar med honom i stammen som har som en pigmentrand mellan hoven och det vita tecknet så att hoven blivit mörk. Finns säkert andra hingstar som också nedärver det.

den sista ser det ut som dom helt enkelt målat på svart hovolja...

min häst har som görels fuxiga små prickor i kronranden på det benet han har en sock. men, samtliga hovar ser likadana ut! dom är melerade, varken ljusa eller mörka utan något mittemellan. hur kommer det sig?

Min ena fölunge föddes med fyra vita ben och fyra vita hovar, men hon hade också fyra små svarta fläckar i karlederna/kronranderna. Ju större hon blivit desto mer har fläckarna försvunnit från huden och nu är hovarna randiga svarta och vita. Nu har det dykt upp nya svarta fläckar i karlederna, får se hur hon ser ut som vuxen.

Här ser man hur den svarta fläcken på höger fram "glidit ner" på hoven:

ostergarden

Jag var på en seminstation som mest har travston i fjol. Där berättade de att tecknet heter Hermelinkrona, en sån där svart "pälsfläck" i kronranden...

Jag var på en seminstation som mest har travston i fjol. Där berättade de att tecknet heter Hermelinkrona, en sån där svart "pälsfläck" i kronranden...

Heter och heter.... Travet har egna färgbenämningar, som inte ansluter till den nomenklatur som övriga raser anslutna till SH har. :D

Tex skiljer de på hudfärg under vita tecken vilket inte övriga raser gör. Där är behåringens färg avgörande, inte hudens.

Detta med hovens färg är mycket enkelt. ;)

Hornet får den färg som kronranden har. På en brun häst (svarta ben) där blir det svart horn. På den bruna hästens vita fötter växer det mörkt horn från den del av kronranden där det sitter en svart fläck och hoven blir randig.

Samma med fuxar. Har de vita fötter med fuxfärgade fläckar i kronranden så blir det fuxfärgat horn som växer därifrån.

Men är travet de enda som har ett namn på tecknet? Jag tycker faktiskt att det borde ha ett namn precis som bläs eller var som helst...

Jag kallar det Ermine spots i huvudet, har inte hört något svenskt namn, och brukar inte prata om dem..
/U

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni för färger på era fuxar:D Jag gillar mörkblått - har det på mössa och benskydd:love: Brun utrustning vs svart? Pullarnosgrima...
2
Svar
35
· Visningar
5 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka