Vita prickar i hösilaget

R

RosenMedTaggar

Har hört lite olika om vita prickar i hösilage, vissa säger att det är frostskada och att man kan ge det till hästen, men de flesta säger att det är jäst. Vilket stämmer? Och hur "farligt" är det? Jag brukar ta bort dem, men vissa säger att man ska ta bort mycket runt om också...

Sv: Vita prickar i hösilaget

Har hört lite olika om vita prickar i hösilage, vissa säger att det är frostskada och att man kan ge det till hästen, men de flesta säger att det är jäst. Vilket stämmer? Och hur "farligt" är det? Jag brukar ta bort dem, men vissa säger att man ska ta bort mycket runt om också...

Vita prickar i hösilage är mögel!!!!

Det ska du absolut inte fodra med!

Kasta hela balen!

Har också fått veta att det är jästsvampar. Lukta på det! Mögel o jäst luktar inte lika... men är du osäker så ta bort det prickiga silaget :)

Det kan väll även vara sockerutfällningar?

Dom vita prickarna är svamp, ta bort rejält runt om så kan du använda balen. Är balen hårt angripen så kassera den. Svampen är inte farlig men man bör ändå avlägsna den.

Kicki :)

Som dem andra skriver så e det jästsvamp vilket e ofarligt om hästen får i sig i små mängder. Dock så e det en indikation på att allt inte står rätt till me balen.
Men ser det bra ut i övrigt så ta bort det å lite runtom å fodra som vanligt men håll lite extra koll :)

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
382
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 694
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka