Vita prickar i hösilage = SALT??

Sv: Vita prickar i hösilage = SALT??

Behöver inte vara mögel. Kan vara helt ofarliga jästsvampar också

Vita små "prickar" är jäst.
Mögel bildaar mer fläckar.
Vill man dock vara bombsäker är det analys som gäller.

Jag har fått lära mig att man kan smaka på det (låter kanske inte så frestande iofs..), smakar det lite sött är det s.k. sockerprickar, det vill säga helt ofarligt. Tror detta ska gälla både hö och silage. Om du luktar på silaget och det luktar syligt, lite som ättika så är det påväg att bli förstört. Rätta mig gärna om jag har fel!:)

Bara om någon av mystisk anledning fått för sig att hälla salt i ensilaget:D
Det kommer inte dit av sig själv sas.

Jag har fått lära mig att man kan smaka på det (låter kanske inte så frestande iofs..), smakar det lite sött är det s.k. sockerprickar, det vill säga helt ofarligt. Tror detta ska gälla både hö och silage. Om du luktar på silaget och det luktar syligt, lite som ättika så är det påväg att bli förstört. Rätta mig gärna om jag har fel!:)

Tack för tipset!

Ja, ni ser, det jag en gång lärt mig av hästmänniskor som jag tagit för trovärdiga källor kan ju ha lärt sig fel de också. Fast jag vet folk som använder "smaka-metoden", och då kan man ju undra vad det är som smakar sött? Jag har öppnat balar som verkligen luktat jäst,vilket då troligen borde bero på just jäst och inte mögel (har dock inte gett min häst detta då jag tycker hö ska lukta hö, inget annat). Men kan det vara detta som smakar sött, och som andra då ansett som ofarligt?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 943
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare