vita prickar i hösilaget

H

hippie

Jag hittade ett litet område med vita prickar i en hösilagebal idag. Det fanns en bit in i balen, var några "lager" (tunna) tjockt, kanske en halvmeter brett och drygt det på höjden.
Är det alltid mögel, dessa vita prickar? (har för mig att någon nån gång sagt att det kan vara något annat)
Räcker det med att skala bort hösilaget där de vita prickarna är eller måste man kassera hela balen?
Varför uppkommer dessa prickar?
Sen skulle jag gärna vilja ha tips på hur man kan avgöra om ifall hösilaget är fräscht eller inte, i övrigt, med hjälp av ögon och näsa...
(Upplevde kanske att den här balen int edoftade lika fräscht syrligt som de andra har gjort)
Jag använder hösilage för första gången i vinter, söker därför alla tips jag kan få! :)
 
Sv: vita prickar i hösilaget

Halloj.
Ja vet i mitt stall då vi hittar "vita prickar" så kastas bara prickarna bort, jag tror att det är mögel el att hösilaget har kommit i kontakt me luft....
Jag rekommender dig att vaccinera hästen mot boutolism då e man på den säkra sidan...om du inte redan har det,
För mig har alltid hösilage funkat bra, man kan lukta på de och man känner direkt när det e gammalt, en sur unken lukt även konsistensen blir annorlunda när det inte e bra, hårt o "packat"...
Lycka till. :banana: :banana:
 
Sv: vita prickar i hösilaget

Det är jästsvamp om det är VITT...är det annan färg kan man misstänka mögel.
 
Sv: vita prickar i hösilaget

Hejsan!

han som vi får vårat hösilage av säger att vita prickar bara är sockerkristaller och det är inget farligt det kan man ge som vanligt, mögel brukar oftast vara grönt på hösilage/ensilage.
 
Sv: vita prickar i hösilaget

PM:a Boj om hon inte dyker upp i tråden ändå. Hon brukar länka till jättebra bilder på vad som är mögel och vad som är jäst (vilket även det kan ge vita prickar). Om det vita är mögel ser det mer ut som tät spindelväv, om det är jäst är det mer som vitt pärlsocker i olika storlekar.

Jäst behöver inte innebära att hela balen är kass men det betyder ändå att nåt inte är bra, så du bör kolla noggrant när du tar hö. Är det mögel brukar rådet vara att kassera hela balen.
 
Sv: vita prickar i hösilaget

Mögel luktar mögel. Jäst luktar inget speciellt, utom i vissa fall en viss spritlukt, eftersom jästen bildar etanol då den bryter ner socker eller mjölksyra.

Ta bort det foder som är angripet. Mögel är farligt (dels sporerna i sig men också eftersom det kan bilda mykotoxiner, dvs gifter) så var noga med att ta bort allt, kasta ev. hela balen.

Jästen är inte farlig i sig, men ett tecken på att ensileringen inte fungerat riktigt som den ska. Förutom etanol så bildar jästen också vatten och värme, och det är finfint för olika bakterier att växa i. De kan i sin tur skada hästen. Så plocka bort de vita delarna och även delar som är blöta och/ eller varma. Mycket jäst kan också göra att hösilaget blir dåligt snabbare efter att du öppnat balen.
 
Sv: vita prickar i hösilaget

som regel kan man säga att om hösilaget inte lukta fräscht, så ska man inte använda det. om det bara är lite vita prickar (= jäst, inte farligt), kan du använda resten av hösilaget förutsatt att det luktar bra. om du märker att det rinner av vätska, har färgförändringar (ofta mörka), så kan det bero på bakterieangrepp på hösilaget. inte bra, kasta. ett hösilage med alltför hög ts-halt kan dock också riskera att bli angripet av mögel/bakterier då ph inte är tilräckligt lågt för att de ska vantrivas. angående botulism, så märker du antingen att det ligger en död kanin/massa jord i balen eller på lukten (äcklig!!) eller färgen (mörk). hästen tycker också det är äckligt, så om den inte är helt utsvulten äter den inte av det.

hoppas det kan hjälpa dig något i alla fall
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej hösilagekunniga! Anv 100kg hösilagebalar med ts-halt på ca 50. Jäst har förekommit mer eller mindre i samtliga balar. Öppnat 4 st...
Svar
8
· Visningar
2 613
Senast: experten
·
S
Foder & Strö Öppnade en ny bal hösilage i hagen i morse innan utsläpp och upptäckte då att baslen var full med vita prickar och "fält". Är det mögel...
Svar
5
· Visningar
909
Senast: BeastieBabe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp