Vita prickar/"fält" i hösilaget.

S

SessCa

Öppnade en ny bal hösilage i hagen i morse innan utsläpp och upptäckte då att baslen var full med vita prickar och "fält". Är det mögel? :crazy: Det luktade fräscht och balen är inte skadad, dessutom låg det inte på ytan utan en bit in i balen.

Vågade inte fodra hästarna med den här balen utan släppte dem i en annan hage och fylde på med hö istället. (är inte så hyvens lätt att flytta 500 kilos bal själv :angel: )
Har för mig att det här vart uppe tidigare men nu hittar jag inget om det. det ser nästan lite mjöligt ut, men det luktar som sagt inget konstigt och balen var hel. :confused:
 
Sv: Vita prickar/"fält" i hösilaget.

Hej jag kan medela att du gjorde ditt jobb att flytta balen i onödan! för som det låter så är det jäst vilket inte är farligt untan bra för hästarna! Om det är som en hård "kaka" som man kan ta bort så är det mögel! alltså är det mjukt och inte luktar = jäst= inte farligt
Men är det hårt och luktar illa =Mögel= inte bra ( som du säkert förstår ;) )
Lycka till // M
 
Sv: Vita prickar/"fält" i hösilaget.

Som tur var flyttade jag inte balen utan hästarna ;)
Så jag kan alltså lugnt släppa ut hästarna i den hagen i morgon och låat dem äta utan att riskera att de dör i förgiftning?
 
Sv: Vita prickar/"fält" i hösilaget.

Jag skulle tippa på att fälten är mögel och prickarna är jäst. Vet att vissa fodrar med balarna när de är mögliga med vita fält efter att de tagit bort dessa men jag skulle inte göra det. Det fanns bilder som någon lagt upp förut men jag kommer inte ihåg vem.
 
Sv: Vita prickar/"fält" i hösilaget.

Men va fasen. :(
Släppte inte hästarna i den hagen idag heller, kände mig såpass osäker att jag inte vågar fodra med den balen, blir att ringa höbonden och höra helt enkelt.
Förhoppningsvis får vi en ny bal. :crazy:
 
Sv: Vita prickar/"fält" i hösilaget.

finns bara ett bra sätt om man är osäker: lukta och smaka, luktar det illa är det illa, luktar det OK så smaka, smakar det OK så är det OK =)
 

Liknande trådar

Foder & Strö I somras köpte vi in en pall med hösilage på småbal från en producent med gott rykte. Vi har en liten lösdrift med 2-3 lättfödda mindre...
Svar
7
· Visningar
1 159
Senast: Cilva
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 237
Senast: L8P8
·
Foder & Strö Nu är det stora kontroverser i stallet. Vi har börjat öppna ett torrare parti hösilage och av dessa balar har flera haft ganska stora...
Svar
12
· Visningar
6 264
Senast: ch791022
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 492
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp