Har väl inte direkt några tips för at hålla benen rena, mer än att tvätta dem... Det finns speciella schampon för skimlar. Skulle det vara nån riktigt envis fläck på ett olämpligt ställe inför en tävling så vet jag att en del använder sån spray man har på människor som bleker håret stegvis varje gång man använder det... Är nog inte så bra i längden, men någon enstaka gång kanske...
Men att han lyfter på hovarna när man håller på med hovskägget känner jag igen. Hur länge har du haft din häst, och är den importerad?
Har själv en tinker, och hennes hovskägg var nog aldrig borstade innan hon kom till oss från England. Däremot lyftes förmodligen hovarna i hovskägget, så hon förstår inte att man inte alltid vill lyfta hovarna när man är där och pillar. Var noga med att aldrig lyfta i skägget utan i benet/hoven, och lär din häst att pillar du i pälsen ska hoven stå kvar. Helt enkelt en vanesak, och det gäller att vara konsekvent. Var bestämd när den gör fel, och beröm när den gör rätt.
Om det verkligen är så att den har ont misstänker jag att det kan vara fotskabb... Det är otroligt vanligt bland importerade tinkerhästar och smittar lätt till (eller från smittbärare) andra hästar med mycket hovskägg.
Det kan göra fruktansvärt ont om man inte behandlar... Kolla ordentligt så den inte har små sår eller är skorvig längst in på huden.
Det finns massor att läsa om fotskabb på forumet på
Svenska Tinkerhästsällskapet rekommenderas varmt...