hästgalentjej04
Trådstartare
Hur får ni era vita svansar vita? Har schamponerat med Milton schampo osv men inget händer! Svansen är fortfarande gul och ful!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Blanda jodopax och vatten i en hink. Tänk hovböldsstyrka på blandningen. DoppaHar testat både silverschampo och laktacyd men får inte de resultatet jag villa. Det tvättar ut smutsen men inte kiss färgen
Blanda jodopax och vatten i en hink. Tänk hovböldsstyrka på blandningen. Doppa
ner svansen i den. Skölj inte ur det, utan strö i potatismjöl. Det blir kritvitt när det torkar.
Jag känner mig inte direkt träffad, men ändå manad att svara.Är svansen ren så är svansen ren. Hade önskat att hetsen att ha prickfria hästar inte fortsatte öka och öka.
Hint: det går att bleka/färga svansen, vill vi behöva det för att nå idealen?
På riktigt, är det inte ganska sjukt att tvätta hästar regelbundet till tävling tex?
Jag känner mig inte direkt träffad, men ändå manad att svara.
En vanlig dag drar jag av hästen med en "koskrapa", mjukborste i ansiktet och mer noggrant där sadel och sadelgjord är. Plockar bort om det sitter kvistar i svansen. Min häst är alltid fläckig, han är vit, går på lösdrift utan täcke.
Tvättar gör jag inför finare träning eller liknande (tävlar aldrig nu för tiden) och eftersom mina går ute, på vintern är det endast svansen som tvättas. På sommaren är det oftast bara svansen, men ibland får hela kroppen en genomgång.
Att ha en vit häst med kissgul svans känns lagom kul, det färgar ju även det, jag behöver oftast bara ta det "skarpare" längst ner.
Jag vet att tvättar jag regelbundet (en gång i veckan) så behöver jag bara använda vanligt schampo. Men jag är inte så intresserad av att tvätta min hästs svans varje vecka, framförallt eftersom vi bara har kallvatten och jag måste stå och koka vatten med vattenkokaren o.s.v.
Jag upplever det mer som att i vissa grupperingar är det mer tvätterier och i andra mer "naturligt" med vad det medför.Vi har häst på samma sätt, jag har också en nästan vit skimmel som haft vit man o svans sedan 12 åt tillbaka
Jag ville bara lyfta i tråden att de där kritvita svansarna inte alltid går att nå bara med schampo. Och att trenden ju tyvärr bara går åt att hästarna ska vara "renare och renare" på ett numera ohästvänligt vis. Det finns ju ingen häst utan hudåkommor som faktiskt gynnas av att bli schamponerad över hela kroppen.
På riktigt, är det inte ganska sjukt att tvätta hästar regelbundet till tävling tex?
Är svansen ren så är svansen ren. Hade önskat att hetsen att ha prickfria hästar inte fortsatte öka och öka.
Hint: det går att bleka/färga svansen, vill vi behöva det för att nå idealen?
Ja alla dyra schampon är helt onödiga, vanligt diskmedel tycker jag var klart effektivast på skimmelsvansarNär jag väl tvättar svansen använder jag yes diskmedel! Det bästa än så länge..
Nej, inte om man har en skimmel
Det ser himla trist och ovårdat ut om ngn kommer med en smutsig/gulfärgad skimmel faktiskt. Andra färger kan man iaf borsta upp en glans som syns i ljuset och inte bara i visst ljus pga vit häst.
Men vad är det du tänker är så negativt för hästen om man vill tvätta svansen? Jag fattar inte. På vilket sätt far hästen illa av att svansen tvättas regelbundet?Men det är ju det som är helt felaktigt. Hästen är inte ovårdad om den inte är helkroppsschamponerad. Eller oklippt, en annan hästovänlig norm numera.
Sedan kan ju skimlar sova i sitt bajs eller bli missfärgade av vad de rullar sig i. Men jag tycker också det är väldigt trist att hästen behöver badas pga kissfläckar. Failen där är ju inte att hästen inte badas utan att den ligger på en blöt bädd.
Det bästa min häst vet (som givetvis är vit) är att sova med huvudet i en varm högMen det är ju det som är helt felaktigt. Hästen är inte ovårdad om den inte är helkroppsschamponerad. Eller oklippt, en annan hästovänlig norm numera.
Sedan kan ju skimlar sova i sitt bajs eller bli missfärgade av vad de rullar sig i. Men jag tycker också det är väldigt trist att hästen behöver badas pga kissfläckar. Failen där är ju inte att hästen inte badas utan att den ligger på en blöt bädd.