Vit stekpanna

Sorbe

Trådstartare
Är det någon som har en vit stekpanna som kan berätta lite hur det är? Sätter sig färg på stekytan efter ett tag eller klarar den sig som vit så länge man sköter den?

Sv: Vit stekpanna

Åh! Vilken har du?
Synd att den ICA säljer är creme, annars är den i ett väldigt humant pris. Jag är ju inte jääättesugen på att betala 1000 kr mer för en stekpanna bara för att den är vit. ;)

Försökte hitta något märke på den men den är helt anonym. Sambon fick den i julklapp från jobbet så det kan omöjligt vara någon dyr historia.

+ Övriga

En vit eller cremefärgad stekpanna som blivit svartflammig har blivit överhettad = den har använts på för hög värme på plattan. Alla belagda stekpannor, oavsett vilken beläggning det är, har sin begränsning i temperatur. Vill man steka på allra högsta läge bör man använda en stekpanna av gjutjärn.

Samma sak en svart eller mörkgrå stekpanna som blivit mörkt brunsvart alternativt flammig har även den blivit överhettad.

När en stekpanna blivit överhettad så kan det mesta fastna, det kan t ex vara omöjligt att steka ägg eller falukorv eftersom det fastnar såpass att det är omöjligt att vända eller ta upp ur stekpannan helt.

En stekpanna där beläggningen flagar av kan vara reklamation om den inte är överhettad = bränd. En stekpanna med keramisk beläggning klara betydligt högre värme än övriga beläggningar.

Köpte en vit keramisk stekpanna i Ullared i julklapp till en släkting nu. Där stod det att den skulle vara extremt slitstark och klara runt 450 grader. Men det stod också att den i början inte fick användas på högre temperaturer utan "vänjas in".
Pratade med mamma om detta som jag tyckte var lite lustigt, och hon sa precis som du att de blir flammiga och förstörda om de får för hög värme direkt.
Och då förstod jag varför min fina, dyra stekpanna som jag fick för två år sedan inte går att använda längre..

Min är en keramisk panna, borde alltså klara att hettas upp mer än en vanlig teflonpanna som jag hade innan. Den hade jag inga problem med, inget som flagade eller så.

Tyvärr höll den inte formen när den råkade falla i golvet...:(

Om jag vore du skulle jag köpa en i gjutjärn, om du nu inte tycker det är kul att köpa nya stekpannor i tid och otid.
Jag har testat det mesta, dyrt och billigt, keramiskt och teflon och kontentan av det hela är att allt blir utnött i mina ögon alldeles för tidigt.

Nu innan jul var det dags att köpa ny stekpanna igen och efter mkt om och men blev det en svensk tillverkad i gjutjärn från Ronneby bruk.
Jag satsade på en stekpanna från Ultra Light serien så den är lätt, bara marginellt tyngre än en vanlig stekpanna.

Jag älskar min stekpanna!
Bästa stekytan, bästa smaken, lätt att rengöra, fungerar på alla typer av spisar osv.

Jag måste ha en som fungerar på induktion i alla fall, gjutjärn gör det men jag vill ha något lättare.
Vi steker inte galet mycket och varmt, vi steker oftast på lägre temperatur och en längre tid så vi har inga problem med trasiga stekpannor eller liknande.

Som sagt, gjutjärn finns ju numera som ultralätta varianter så man måste inte ha järnklumparna på 3kg.
De lätta väger ju som en teflonpanna liksom...

Fast teflon/keramiskt nöts ju ut fort även om man inte steker på hög värme.
Det behövs ju inte många månader så är ytan betydligt sämre än när den var ny.

Hitta en vit åt mig då? ;)

Om någon nu vill ha en vit stekpanna till ett bra pris så har Media Markt en för 199 kr. Jag vågar inte köpa den pga dålig information om den fungerar till induktion eller ej, med tanke på priset så är det förmodligen ett nej.

Min favorit stekpanna ar helt klart den i gjutjarn. :)
Jag gillar ocksa mina "hard anodized" stekpannor och kastruller som ar hardare an rostfritt stal och insidan ar forstarkt med titanium. Mycket hallbara och funkar superbra att laga mat i.:)

Liknande trådar

Hemmet Har inskaffat ytterligare en vit Malmbyrå som ska stå bredvid den några år äldre. Nu när den ställdes dit syntes det att den gamla hade...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: Rie
·
Övr. Hund Husky finns ju i en hel del olika färger och teckningar. Vit, svart, svart-vit, brun, brun-vit, viltfärgad, tror jag det heter, grå...
2
Svar
24
· Visningar
1 761
Senast: geting
·
Kläder & Bli fin Jag ska ha min mormors brudklänning under en del av bröllopsfesten :). Men, den har varit på kemtvätt utan att alla fläckar gick bort...
2
Svar
22
· Visningar
1 877
Senast: Fibusen
·
Hemmet Hunden spydde nån brun sörja på den vita trasmattan inatt. Mattan får inte plats i tvättmaskinen. Finns det nått sätt att få rent den...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka