vit mjuk rand längst upp på hoven...

mataii

Trådstartare
var uppe i hagen imorse och fyllde på vatten, och när jag kollade igenom hästarna såg jag att de hade vita ränder längst upp på hovarna, ca 1 cm breda. Det var mjukt, typ som gummi i konsistensen. Vad kan det vara? är det farligt?:confused: Är det ny hov som växer ut där? :confused:
om det hjälper kan jag ta kort på dom små fossingarna imorgon.
skriv vad ni tror det kan vara :)

Sv: vit mjuk rand längst upp på hoven...

Lugn! Det är alldeles normalt. Hästens hov ser ut så där när den har bra med vätska i sig. Blir ofta så om de går ute i en blöt gräshage eller likn. Ta det som positiv feedback istället. Du vet att du gör rätt för hästens hov mår bra :)

åh..pju!!! :)
gud så bra..det stämmer ju allting. Det regnade massor inatt och dom gick ute som vanligt. Åh så bra..jag trodde dom höll på och "försvampas":rofl:

Puuh, vilken tur att jag hittade den här gamla tråden,
blev lite orolig när jag såg igår kväll att en av mina hade så längst upp på framhovarna.

Men det verkar logiskt det svar som skrivits iom att de (mina) gått ute dygnet runt på bete nu och det varit regnit o blött.

Hästen mår mycket bra i övrigt.

skönt att höra att inte alla vet allting här :) Nu känner ja mig inte så ensam längre:banana:

skönt att höra att inte alla vet allting här :) Nu känner ja mig inte så ensam längre:banana:

Som hästägare lär man sig nåt mest varenda dag tycker jag,
och bukefalos är ju en rätt bra guide i övriga livet också ;)

*syftar på alla knäppa, roliga,konstiga frågor man fått svar på genom att läsa på ÄU och Seniordelen*

Ja visst kan man! Finns så mcket kunnigt folk här. Mycket intressant läsning varje dag:laugh:

Liknande trådar

O
Hästvård Hej, jag ska fatta mig så kort och förståligt som möjligt. Hyrde ut hästen på foder 1 Maj tills idag 22 Juli. Veterinärbesiktning...
Svar
7
· Visningar
4 137
Senast: skuggi
·
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 259
Senast: Constance
·
Hästvård Har några funderingar ang min hästs hovar. Fabian var ju halt efter skoningen sist. Två dagar senare kom en annan hovslagre och kände...
Svar
11
· Visningar
1 182
D
Hästvård Jag har sen i augusti en shetlandsvallack på foder. Dels för sällskap åt ett fjordsto vi har här och dels för att han är körd och jag...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 995
Senast: Luna10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka