Vit, ILLALUKTANDE gegga från näsborrarna

E

Eeiram

Hej!

I mitt stall finns fem hästar (inklusive min). Igår när jag var i stallet på kvällen (hästarna var intagna) kände jag en vidrig stank. När jag kollade runt lite märkte jag att det kom från den ena hästens näsborrar, där den enda näsborren var fylld med vit gegga. Hon frustade, fick ut mer och mer gegga och det blev stora klumpar av geggan på golvet när hon frustade ut det.

Idag gav jag alla hästar hö ute i hagen. Direkt man kom i närheten av hästen kändes stanken och den enda näsborren var fylld med sådant vit klegg. Det är inte ren snor, det här är vitt och klumpigt, samt luktar riktigt illa. I övrigt ser inte hästen ut att må dåligt, men det här skrämmer mig. Dels är det synd om hästen, dels är jag rädd för smittorisker.

Vad kan det vara för fel?

/Marie

Sv: Vit, ILLALUKTANDE gegga från näsborrarna

kan det vara var som rinner ur näsan på hästen? var kan lukta riktigt illa (och starkt) jag tycker att du ska be ägaren till hästen att ringa och prata med en veterinär.

scizofren skrev:
kan det vara var som rinner ur näsan på hästen? var kan lukta riktigt illa (och starkt) jag tycker att du ska be ägaren till hästen att ringa och prata med en veterinär.
Det kan mycket väl vara var som rinner ur näsborren, fast det är inte färgat utan vitt. Jag skall prata med ägaren, tänkte bara om någon har något hum om vad det kan vara. Självklart borde veterinär kolla på det...

Luktar det illa är det förmodligen bakterier i snoret, fast luktar det så mycket borde det väl vara färgat? Tycker att ni ska kontakta veterinär så att det inte är något smittsamt....

Ja, jag skall prata med ägaren. Det är en sådan miss "Grin-Fia" som äger hästen, så det blir nog inge vidare kul att tala med henne om det (hon ogillar när man petar på saker som rör hennes häst) men det rör ju alla hästar och ägare i stallet!

Vad ger kvarka för symptom?

Mvh Marie

Hosta, nosflöde och temp. Har sett vitt illaluktande snor en gång på en häst som hade infektion i bihålorna. DET luktade inte rosor och syrén kan jag säga :eek:

Hej!

Det kanske är vita blodkroppar... Kroppen kan bekämpa med överproduktion av vita blodkroppar. Vitt, stinker f-n, lixom lite segt. Kroppen reagerar liksom fel eller för mycket...

Moheed skrev:
Hosta, nosflöde och temp. Har sett vitt illaluktande snor en gång på en häst som hade infektion i bihålorna. DET luktade inte rosor och syrén kan jag säga :eek:
Infektion i bihålorna, är det farligt/smittsamt?

hanny skrev:
Hej!

Det kanske är vita blodkroppar... Kroppen kan bekämpa med överproduktion av vita blodkroppar. Vitt, stinker f-n, lixom lite segt. Kroppen reagerar liksom fel eller för mycket...
Ok, ja för det stinker riktigt vidrigt.

Veterinären kommer denna vecka, få se vad det är för något! :confused:

Jag tror inte att det var det, för vi fick inga speciella förhållningsorder från veterinären. Hästen stod kvar i sin vanliga box med kamrater intill och alla hanterade henne som vanligt. För hennes del gick det inget bra för antibiotikan bet inte på bakterierna. Hon opererades ett par gånger och fick dränage i bihålorna men det hjälpte inte så hon fick avlivas tillslut. Nä, nu skrämde jag dig säkert! Ta ut veterinär så får ni veta.

Bihåleinflammation brukar det ju vanligtvis bara rinna ur en näsborre, men det stinker däremot jättemycket. Fast det är inget som tvärploppar upp utan hästen måste ha haft näsflöde innan det började lukta....
Vid kvarka blir hästen svullen under ganasherna, får grönsnor och feber... fast det är inte alltid alla dessa symtom kommer fram..

Min häst var lite snorig (vitt) i somras och det luktade illa från ena näsborren om man stod nära. Ringde vet. och hon sa att jag skulle avvakta några dagar då hans allmäntillstånd inte var försämrat. 1-2 dagar senare var det som bortblåst. Så jag vet inte var det var, men vet. trodde någon liten infektion av något slag.

Låter helt klart som en bihåle inflammation orsakad av en tand. Hur mycket antibiotika eller andra mediciner hästen än får hjälper inte om inte tanden behandlas.
Det kan vara en spricka, en fraktur, foderinpackning, karies eller något annat som påverkar tandens rot.
Hästen bör tittas på av någon tand kunnig med tllgång till röntgen.
/absolut

kontakta en vet! Är det allvarligt så måste det ju upptäckas i tid

Ja, veterinären kommer nästa vecka. Jag pratade med hästägaren om hon sa att det återkommer varje år, men hon vet inte varför.

Knepigt... :confused:

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka