Vit fläck på rumpan?

Isituss

Trådstartare
Vet inte om jag postar tråden rätt, men jag gör ett försök;)

Iaf. Jag har en brun shettisvalack. Jag har haft honom i 6 år, och VARJE sommar får han en vit fläck på rumpan. Den kommer alltid på samma ställe.:crazy:
Vad är det som gör att färgen skiftar? Varför?

Sv: Vit fläck på rumpan?

Ingen som vet vad det kan va? :)

Kan tillägga att det är hästen på min avatar ;)

Något genetiskt anlag?

Mitt halvblodssto har ett svart bakben som på somrarna blir vitt på baksidan mellan ballarna och kotan, ett anlag från hennes fäderne. Brukar kalla det för hennes sommarstrumpa;)

Jag vet inte:crazy: Sitter och letar upp hans stam nu. Hans pappa är fux med ljus man och svans, hans mamma är brunskäck och hans morfar är mörkbrun. Men det är allt jag kan hitta...

han kanske är konstantskimmel:idea::angel:

Tyvärr vet jag inget om shettisstammar, men det finns andra här som gör det och kanske kan hjälpa dig bättre.

Mitt sto har även vita hår på överläppen på vintern men inte på sommaren. Hennes avkommor har också haft vandrande vita tecken.

Jag har en fuxshettis som oxå får en vit fläck på rumpan varje sommar. Vet att flera hästar från samma uppfödare har detta. Tycker det är ganska charmigt

Konstantskimmel lär han inte vara om han inte har en förälder som är det.

Jag tror att det är ganska vanligt med "sommarfläckar" min häst som har bukfläck har mycket större fläck på somrarna.

Haha, nä konstanskimmel är nog rätt så uteslutet ;)

Men ingen som vet varför det kommer "sommarfläckar"? :)

En av mina hästar får också konstiga fläckar på somarna. vi tror att det är efter sår som hon får dem. För efter att hon hade haft ett ganska stort sår så blev det brun och dessa fläckar kommer bara på somarna. När hon har tappat den tjocka vinter pälsen. Det behöver inte vara detta men det kan vara det. Så lycka till med att hitta varför din shettis har dessa fläckar.:)

Jag hade shettishingst för ett antal år sedan och han hade en ljus fläck på ena låret och en svart fläck på andra sidan lite högre upp. I övrigt var han fux med stickelhår.
Vet att han själv bakåt hade skäck och då stickelhårig skäck men det verkar vara samma anlag som hos halvblod då min ena hallvblodsmärr precis som Görels har en vit fläck på mulen sommartid som inte finns vintertid. Även hon är stickelhårig och mamman (stickelhårig) gav i somras med annan hingst (stickelhårig) en mycket färgad fölunge (stickelhårig med höga vita strumpor, mkt små vita fläckar både här å där).
Har för mig att det anlaget hos halvblod hette sabino.

Bifogar en sida där det står mer om de här lite skojiga färgerna/fläckarna
http://www.angloarab.se/undersidor/farger_rod_svart.htm

Det är som lustigt dom där fläckara och vita hår som dyker upp! Våran vbl travarvalack blir stickelhårig på rumpan under sommaren. En ridskola hade en shetlandsponny med en vit/sth fläck formad som en ring på höger baklår! Väldigt annorlunda och det kommer nog dröja länge innan jag får se något likande igen.

svart valack f.1981 (och ska nog leva fortfarande!) pappan var svartskimmel och mamman svart. Han hade även en halvbror på samma ställe via mamman men han var svart utan tecken. 28 år gammal blev han.

Percy.JPG

Ja detta är ju verkligen väldigt intressant! Men jag får inte grepp om vad det är som gör att hästar får såna fläckar. Det kan ju bero på ärr, men då borde väl hästarna ha det hela året? Det mest logiska borde ju vara något genetiskt. Men VAD? :p

Kan ju inflika att min lilla kille har massa vita strån i pannan, visserligen kan ju detta ha med åldern o göra. Men iaf:p

Nej, det är inte ärr utan precis som andra tecken så dyker de upp där det passar sig. Verkar som sagt var hänga ihop med stickelhårighet (vita hår inblandat i pälsen på hästar som inte är skimlar).

jag har hört att det kan vara "solöverkänslighet" ? Lästa något om det i samband med att jag letade upp varför mitt ungsto har "svamp" som inte verkar vara streptotiolos när jag läst allt?

Min har stickelhår på sommaren men inte på vintern.
För henne är det helt och hållet genetiskt och inga ärr. Har känt henne i över tio år nu och har sett hur hon ändrar sig. Är glad för att hon id-kollades i vinterpälsen, det hade blivit så bökigt på sommaren;)

Till TS, min häst är ett halvblod efter hingsten Ceylon som är känd för att ge mycket vita tecken och mii häst är inte hans enda avkomma som ändrar tecken på det här viset.

Det är ganska vanligt förekommande på shetland, ofta på buken/rumpan och oftast hos fuxar. Har dock ingen aning om hur eller varför.

Nej, det är inte ärr utan precis som andra tecken så dyker de upp där det passar sig. Verkar som sagt var hänga ihop med stickelhårighet (vita hår inblandat i pälsen på hästar som inte är skimlar).

Han är brun, med vita strån i pannan. Men jag vet dock inte om han alltid har haft det (mycket pannlugg och jag kommer inte ihåg riktigt hur han såg ut i pannan när han kom till oss).

Till TS, min häst är ett halvblod efter hingsten Ceylon som är känd för att ge mycket vita tecken och mii häst är inte hans enda avkomma som ändrar tecken på det här viset.

Min kille är efter: Brandij v.d. Hoorn om detta kanske kan underlätta:p

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
690
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka