Visning av treårssto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mercedez
  • Startdatum Startdatum
M

mercedez

Hej! Jag undrar hur mycket ni arbetar med era ston inför treårsbedömning. Nu menar jag inte blivande tävlingshästar, utan helt vanliga fritidshästar som kommer att avlas på m m. Arbetar ni mycket inför visningen med musklande (cavaletti, tömkörning, inkörning m m)? Har man överhuvudtaget någon chans om man bara visar sitt sto utan att den är så mycket arbetad med före visningen, mer än att den är lydig och följsam så att man kan visa den utan att hänga som en "slips" i snöret....???:laugh:

Sv: Visning av treårssto

Gott uppförande kan ibland väga tyngre än flashiga gångarter och muskler. Om man inte kan visa dem korrekt så blir det endå svårt. Tycker absolut du ska visa om du går i de funderingarna! :)
Lycka till!

Jo, det lutar mot att hon kommer att visas trots att jag inte alls har kunnat jobba henne p g a fotskada. Ska se hur hon ser ut lite senare i vår. Tack för de uppmuntrande orden:laugh: Hur gör ni med era fritidshästar inför visningen?

Det spelar ingen roll vad hästen ska göra i framtiden, ska bedömningen vara rättvis så bör den vara förberedd. Om den ska tävlas eller inte spelar ingen roll till 3-åstest. Det är vanligt att hästar som ska tävlas faktiskt inte visas på 3-års, utan man väntar till 4-årschamp, iaf i hoppning.

Ska stoet sen verka i avel är ju 3-års lite viktigt då hon har chans att få diplom osv.

För att jag ska visa en häst ska den vara bra. Jag åker inte och visar en medelhäst, iaf inte om den ska säljas. Det är lättare att sälja en häst som inte är visad än en som fått halvtaskiga poäng.

Unghästen ska vara i bra kondition (det är ofta det de faller på, orken räcker inte en hel dag), de ska vara i lagom hull, fina i päls och vara i fas hoppmässigt. Självklart ska de vara vana vid löshoppning och ha varit i ridhus, gärna fler.

Men allt varierar från häst till häst. En försiktig orolig häst behöver annan träning än en lugn stabil häst osv. Och sist men inte minst hänger det på dagsformen!

Visst jag håller med dig om att hästen ska vara i bra kondition och väl förberedd. Likaså att man inte ska visa vilken häst som helst. Men jag måste samtidigt få säga att jag tycker att en unghäst måste inte vara riden eller körd eller löshoppad bara för att visas för att e v kunna få ett diplom. Om hästen är i bra kondition och är i bra fysisk och psykisk form p g a att den t e x har fått leka och vara "häst" i bra kuperade hagar med jämnåriga kompisar så borde de om de dessutom är hanterade genom att tränas att visas, lastas, och ev träningsåka till ridhus några ggr kunna vara i lika bra form som en häst som är tömkörd och/eller också riden. :)

Men eftersom treårstestet innehåller ett moment där hästarna löshoppas är det kanske inte riktigt rätt mot hästen att ens tänka på att delta om löshoppning inte ingått i utbildningen??

Det handlar inte bara om kondition och skick utan också att hästarna förberetts mentalt på det de genom treårstestet kommer att utsättas för.

Men har jag fel för mig att man inte måste ha med löshoppning o s v om man inte ska vara med i tre års testet utan bara visa din häst/ponnyn för att få en bedömning exteriört? Självklart tycker jag också att man ska förbereda hästen om det nu ingår löshoppning i treårstest ,men jag har för mig att man inte måste visa löshoppning om man har ponny och bara önskar bedömning och e v diplom på stoet. Vad gäller det för häst, vilken ras? :)

Det gäller ett ponnysto.....Jag ska bara ha henne till avel och fritidsridning. Är bara ute efter en bedömning exteriört och förhoppningsvis bra poäng:D

Jag är osäker när det gäller ponny vad som ingår där när man vill få sin häst bedömd.....Är det någon annan som vet?:confused:

Ber om ursäkt för att jag i min lilla bubbla av SWB helt enkelt utgick ifrån att det var ett halvblod Du skulle visa.:o

Vad som gäller för ponny på treårstest vet jag faktiskt ingenting om..:)

Samma här, ingen aning om hur det funkar för ponny. Tog också förgivet att det var SWB! :)

Ber om ursäkt för att jag i min lilla bubbla av SWB helt enkelt utgick ifrån att det var ett halvblod Du skulle visa.:o

Vad som gäller för ponny på treårstest vet jag faktiskt ingenting om..:)

om det inte har ändrats så är 3 årstest för ponny precis samma som för häst fast utan ridprov. löshoppning ingår. sen kanske man kan visa ett 3 års sto på sommarpremiering om man bara är ute efter en exteriör bedömning. lite osäker där-.

Det är helt ok, jag uttryckte mig inte heller tydligt att det handlar om en ponny....:D. Är det någom som vet just med sommarpremiering när det gäller ponny? Jag kanske skulle skriva det som överskrift i stället på tråden.......:o

hur du gör, och var någonstans visningar ordnas brukar finnas på resp. ras hemsida. Men generellt för att hästen ska visa bra trav när du springer bredvid bör du ha tränat det några gånger, dels för att hästen ska vara van vid att man springer bredvid, dels för att du ska hitta rätt tempo för hästen där den visar traven bäst.

Liknande trådar

F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 059
Senast: tina_sj
·
Träning Var på NH-kurs i söndags eftersom klubben anordnar kurser i säker hästhantering under våren. Jag har alltid varit nyfiken på NH och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 702
T
Körning Jag har precis börjat tömköra min shettis åring, bara helt opretentiöst, rakt fram längs skogsvägar. Har promenerat honom innan men...
Svar
16
· Visningar
1 311
Senast: ryssen
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 558
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit