Visa föl utan sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lenven
  • Startdatum Startdatum
L

lenven

Jag har ett föl (född i maj) men mitt sto har varit halt sedan fölningen (kanske får ta bort henne men det är en annan tråd). P g a stoets hälta har jag inte kunna anmäla oss till några utställningar. Men när får man visa fölet utan sto? Blir det först nästa år som 1-åring?

Sv: Visa föl utan sto?

Förra året visades ett föl här på fölmönstringen i NV skåne vars mor stod blockhalt hemma med hovböld, och det gick bra. Det beror väl lite på hur "mammigt" fölet är, men är fölet coolt så kan man väl visa det. Fölet i det fallet jag såg var väldigt lugnt och litade på människorna som var med.

Om fölet är van vid nån annan häst, som h*n gått ihop med eller så så kan ni ju visa med henne istället som "foster mor" (eller far om det är en valack :D )

Min fölis har ingen mamma helle rmen han älskar sin storasyster om är 3 år gammal så hon får agera moraliskt stöd åt honom på fölbedömningen.

Tack för svar, det låter som att det faktiskt inte finns några regler som säger att stoet måste vara med. I en proposition som jag läste stod t ex att trav/galopp bedömdes genom att sto+föl springer fritt, jag tolkade det som att har man då inget sto som kan springa fritt så kan man ju inte göra det momentet..... men det kanske hade räckt med att höra av sig till arrangörerna, jag ville nog inte verka dum bara :angel:

Jag visade mitt nordsvenska föl (då 4 månader) på fölmönstring utan stoet med.
Då var fölmönstringen i ett ridhus som ligger högst 5 min bort med bil så han behövde ju inte åka ensam så långt och vara borta så länge.
Det gick väldigt bra. Han var så trygg med mig att det inte var några problem.
Däremot hade jag inte vågat göra samma sak med min åringen som jag har nu. Hade väl kanske funkat att ha med sig någon annan ur deras flock, men ensam Nej.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
868
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 016
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
17
· Visningar
1 469
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 350
Senast: Anon89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka